تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۱۲:۱۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 146639

سینماسینما، عصر ایران نوشت: روزهای گذشته بسیاری از رسانه ها به نقل از سعید سعدی، تهیه کننده سریال «بچه مهندس ۴»، از کنار گذاشته شدن «روزبه حصاری» بازیگر نقش «جواد جوادی» و در واقع نقش اول سریال خبر دادند.

سعید سعدی، درخواست های غیر متعارف این بازیگر را دلیل حذف او از این مجموعه عنوان کرد و اعلام کرد که بازیگر جایگزین این نقش بزودی انتخاب و اعلام خواهد شد.

سایت « راه دانا» در خصوص جزئیات این برکناری اعلام کرده است:

«این بازیگر جوان که به گفته بسیاری با فصل سوم این سریال به شهرت رسیده است، برای حضور و بازی در فصل چهارم «بچه مهندس» درخواست حقوق ماهیانه ۲۰۰ میلیونی داشته (حقوق یک سوپراستار سینما) درصورتی که ابتدای پروژه با تهیه کننده سریال بر سر عدد ۴۰ میلیون تومان به توافق رسیده بود. همه این ها به قول تهیه کننده سریال وقتی «غیر متعارف» می شود که دستمزد همین آقای بازیگر برای فصل قبل حدود ۷ میلیون تومان در ماه بوده است.»

در فوتبال همیشه از ضرورت مقابله با “بازیکن سالاری” حرف زده‌اند و حال در تلویزیون هم انگار “بازیگر سالاری” دارد باب می‌شود، البته این اقدام تهیه کننده سریال بچه مهندس در راستای جلوگیری از چنین اتفاقی در تلویزیون قابل تقدیر است.

در زمانه امروز با توجه به فراگیر بودن ارتباطات به سادگی قبل از شروع سریال می‌توان به مخاطبان اطلاع رسانی کرد که فلان بازیگر در نقش فلان شخصیت در فصل جید این سریال ظاهر شده است و هیچ اتفاق خاصی هم رخ نخواهد داد و مردم به سرعت این جایگزینی را می‌پذیرند.

همین الان سریال شرم بر روی آنتن است که در ۶ قسمت ابتدایی مرحوم سیروس گرجستانی نقش “عزیز آقا” را بازی می‌کرد اما بعد از کوچ ابدی ایشان سیاوش طهمورث جایگزین شد و از قسمت ۷ سریال به بعد سیاوش طهمورث ایفاگر نقش “عزیز آقا” شد. البته در خلال پخش این ۲ قسمت به فاصله یک شب با اطلاع‌رسانی رسانه‌ای مخاطبان در جریان قرار گرفته و به سادگی این تغییر محقق شد، حال در فاصله میان ۲ فصل یک سریال تغییر بازیگر و زمینه‌چینی آن بسیار ساده‌تر است

این تغییر به دلیل دستمزد درخواستی بازیگر باعث می‌شود به یک سریال دیگر هم اشاره کنیم، در ادامه همین خبر آمده است: « چندی پیش خبر ساخت فصل هفتم سریال پایتخت رسانه‌ای شد و «اخبار درگوشی» درخواست دستمزد ۵ میلیاردی یکی از بازیگران مهم این سریال را شرط حضور او برای فصل هفتم این مجموعه عنوان کرده است؛ این رقم زمانی بهتر درک می شود که بدانیم کل برآورد ساخت فصل جدید پایتخت حدود ۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.»

دستمزد ۵ میلیاردی برای سریالی ۱۵ قسمتی تقریبا هر قسمت بیش از ۳۳۰ میلیون تومان می‌شود!

اگرچه هنوز صحت و سقم این خبر مشخص نشده است اما واقعیت این است که در تلویزیون پرداخت چنین دستمزدی هم درست نیست و هم اینکه بسیاری از معادلات را بر هم می‌زند.

در بخش خصوصی سرمایه‌گذار بخش خصوصی به هر دلیلی هر رقمی دوست داشته باشد به بازیگران دستمزد می‌دهد و هیچ کسی هم نمی‌تواند او را بازخواست کند که چرا چنین اعداد و ارقامی را پرداخت کرده است. بخش خصوصی بنابر مصالح خود وارد سرمایه‌گذاری برای سریال یا فیلم شده و احتمالا اهداف بسیار بالاتر از دستمزد یک سوپر استار یا سلبریتی را محقق می‌سازد که چنین اعداد و ارقامی را پرداخت می‌کند ولی تلویزیون ما تکلیفش روشن است.

فارغ از اینکه معیار چنین دستمزدهایی چیست باید گفت صداوسیما پولش از طرف دولت داده می‌شود و بر اساس جدول اعلام شده برای بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، بودجه مصوب نهایی سازمان صداوسیما در سال ۹۹، مبلغ ۱۹۱۵ میلیارد تومان بوده است و برای سال ۱۴۰۰ هم سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی، معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان است.

حال در سالی که کشور به دلیل تحریم‌ها و کرونا یکی از سخت‌ترین شرایط‌های اقتصادی را دارد از سر می‌گذراند واقعا برای خرج‌های اضافی نه توجیهی دارد و نه امکان، بهترین اقدام هم این است که استراتژی را عوض کرد.

درست است که استقبال مخاطب از یک سریال بسیار ارزشمند است ولی پرسش اینجاست که عوامل سریال و بازیگران پایتخت در سال سختی چون امسال حاضرند دستمزدهای کمتری بگیرند یا خیر؟

آیا مطرح ساختن چنین دستمزدی برای آن نیست که اصلا این سریال تولید نشود چون به یاد داریم که ۲ بازیگر اصلی سریال سال گذشته اعلام کردند که بعد از پایتخت ۶ دیگر به هیچ عنوان با تلویزیون همکاری نخواهند کرد! اگرچه همان فصل ۶ هم به دلیل شیوع کرونا ناتمام ماند و سیروس مقدم (کارگردان پایتخت) اعلام کرد «قسمت‌های آخر پایتخت، طلب مخاطبان از ما باشد…»

و آیا اگر فارغ از همه این بحث‌ها پایتخت ۷ باز با همین شرایط تولید شود تمام این اتفاقات برای آن بوده است که مسیر رسیدن به دستمزدهایی نجومی هموارتر شود؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر …

دوباره ذکر کنیم که تلویزیون در ایران یک رسانه خصوصی نیست.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها