مرکز پویانمایی صبا، بزرگ ترین و فعال ترین مرکز تولید انیمیشن در ایران است که در طول این سال ها فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است اما از سال گذشته و با ابلاغ رئیس سازمان صداوسیما حمایت و توجه بیشتری به انیمیشن صورت گرفته و این مرکز با عزم راسخ و جدیت بیشتر در این حوزه فعالیت می کند.
محمدرحیم لیوانی، رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره تولید انیمیشن برای پخش در ایام تابستان به جام جم گفت: مرکز پویانمایی صبا با تلاش همکاران برنامه ساز و انیمیشن سازان، تابستان امسال با دست پر وارد شده است.
ما ۳ هزار و ۶۳۹ دقیقه انیمیشن در تکنیک های مختلف آماده پخش کرده ایم.
وی افزود: انیمیشن ها در قالب ۱۷ عنوان مجموعه تولید شده که در این باره می توانم به انیمیشن هایی همچون مهارت های زندگی، کلیله و دوستان، مثلنامه، پند پارسی، خانه ما، یوز ایرانی، خال خالی، همسایه ها، ماجراهای کامی و کتی، گل و گلاب و… اشاره کنم. همچنین کمیک موشن شاهنامه برای اولین بار از شبکه های مختلف پخش می شود.
تکنیک های متفاوت انیمیشن سازی
لیوانی ادامه داد: ما برای تولید انیمیشن فراوانی مخاطب هم در نظر گرفته ایم. برای رده سنی خردسالان ۳۶۰ دقیقه، برای رده سنی کودکان ۲ هزار و ۵۸۴ دقیقه و برای رده سنی نوجوانان ۶۹۵ دقیقه انیمیشن تولید شده و تقدیم شبکه های مختلف شده است. در واقع این انیمیشن ها بتدریج در جدول پخش قرار می گیرد.
این مجموعه ها به لحاظ تکنیک در قالب های دوبعدی، سه بعدی، کات اوت، موشن گرافیک، تک فریم و… تولید شده و مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد. ضمن این که ما برنامه های ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان را تفکیک کرده ایم. تولیدات از شبکه های تخصصی پویا، نهال، امید و شبکه های عمومی یک، دو و پنج پخش می شود.
رئیس مرکز پویانمایی صبا درباره تولید انیمیشن با محوریت مهارت زندگی توضیح داد: مهارت های زندگی از سنین کودکی باید آموزش داده شود، به همین دلیل ما برای کودکان بین ۹ تا ۱۲ سال انیمیشن هایی با این محوریت آماده پخش کرده ایم که در آنها به سبک زندگی پرداخته ایم. در مهارت های زندگی موضوعاتی را مورد بررسی قرار داده ایم که کودکان نیاز دارند. به همین دلیل در حوزه خانواده، جامعه، فعالیت اجتماعی، دوستان و… مهارت های زندگی را آموزش می دهیم.
لیوانی اشاره کرد: البته برای این امر از نظرات ۲۲ کارشناس در حوزه های مختلف برای طراحی برنامه استفاده کرده ایم. همچنین ۵۰۰ قسمت انیمیشن با محوریت مهارت زندگی تولید کرده ایم که اگر شبکه ای شروع به پخش کند، دو سال و نیم طول می کشد. این موفقیت ارزشمندی برای انیمیشن است و به لحاظ محتوایی مثال زدنی است. در واقع ما برای تولید به نظر کارشناسان و نظرسنجی مخاطبان توجه ویژه ای کرده ایم تا کیفیت را بالا ببریم.
افق ۵ ساله
وی در پاسخ به این سوال که امسال در راستای بهتر شدن کیفیت تولید انیمیشن چه اقداماتی خواهید کرد؟
توضیح داد: از سال گذشته به ما ابلاغ شده تا انیمیشن هایی که مخاطب استاندارد ندارد، حذف شوند و یا این که نظرسنجی ها نشان داده تعداد مخاطبانش کم است ، دیگر تولید نمی شوند. بنابراین ما به رضایت مخاطب توجه ویژه ای خواهیم کرد تا انیمیشن هایی که مورد پسند مردم است را تولید کنیم.
رئیس مرکز پویانمایی صبا ادامه داد: مرکز پویانمایی صبا بزرگ ترین سفارش دهنده پویمانمایی در کشور است و سازمان صداوسیما سرمایه گذاری متناوبی در همه این سال ها داشته است. ضمن این که رئیس سازمان صداوسیما توجه ویژه ای به مرکز پویانمایی صبا دارند و نگاهشان مثبت است. بنابراین ما هم تلاش می کنیم با توجه به اعتمادی که رئیس سازمان به ما کردند و سرمایه گذاری انجام شده، بتوانیم تولیدات با کیفیت داشته باشیم و بخوبی این اعتماد را پاسخ بدهیم.
وی افزود: در حال حاضر تولید پویانمایی کشور وضعیت خوبی دارد. ما یک برنامه پنج ساله طراحی کرده ایم که امسال سال ویژه ای برای انیمیشن است. گام اول برداشته شده و سعی کرده ایم قدم اول محکم باشد. لیوانی در پایان افزود: از والدین بچه ها درخواست می کنم با نگاه ویژه و غیرتمندانه انیمیشن های ایرانی را ببینند تا ذائقه سازی در میان کودکان داشته باشیم، زیرا انیمیشن های ایرانی پاک ترین تولیدات برای خردسالان، کودکان و نوجوانان است و بچه ها می توانند با خیال راحت به تماشای انیمیشن بنشینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این عشق فیلم های خیابان منوچهری/ گزارش میدانی از حال و روز هنروران تلویزیون و سینما
- گفت و گویی با رزیتا غفاری به مناسبت ایام محرم/ در زمان های قدیم محرم به معنای واقعی محرم بود
- گفت و گو با پژمان بازغی/ با کودک شو از اجرا خداحافظی خواهم کرد
- پاداش ما برای سریال روزی روزگاری تا نیمه های پخش،حرف های رکیکی بود که نثارمان می کردند!
- فوتبال به جای باکس شبانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





