به گزارش سینماسینما، پروانه معصومی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان، با نام پیشین سکینه کبودرآهنگی، متولد ۱۳۲۳ در تهران است. او تحصیلاتش را در دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه شهید بهشتی تمام کرد.
نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم کوتاه «سفر» بازی کرد. کارنامه پروانه معصومی پر است از کارهای مختلف سینمایی و تلویزیونی. از «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و «گل های داودی» رسول صدرعاملی گرفته تا «جهیزیه ای برای رباب» و «شکوه یک زندگی».
معصومی همچنین کارهای متعددی در عرصه بازیگری تلویزیون دارد که معروف ترین آن بازی در سریال به یادماندنی «یوسف پیامبر» ساخته فرج الله سلحشور است. وی در ۶ سریال تلویزیونی و ۲۶ فیلم سینمایی مقابل دوربین کارگردانان رفته است.
اما یکی از نکات مهم در مورد پروانه معصومی این است که وی رکورددار دریافت سیمرغ از جشنواره فجر، در میان بانوان دهه ۶۰ است.
در آن زمان که زنان ها کمتر به عنوان نقش اول در سینما بازی میکردند، معصومی در سال ۶۳ برای بازی در فیلم «گل های داوودی» صدرعاملی و در سال ۶۵ برای بازی در فیلم های «شکوه یک زندگی» و «جهیزیه ای برای رباب» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره سوم و پنجم را دریافت کرد.
به دلیل نزدیک بودن به برگزاری سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، با این بانوی رکورددار سینمای ایران در دریافت سیمرغ در دهه ۶۰ گفتگو کرده ایم که نکات مهم آن به شرح زیر است:
مشروح گفتگوی ما با پروانه معصومی را در ادامه بخوانید؛
*خانم معصومی؛ در خصوص دریافت اولین سیمرغ خود در جشنواره فجر بگویید.
سال ۶۳ بود که در فیلم «گل های داودی» آقای رسول صدرعاملی بازی کردم و در آن سال آن فیلم به جشنواره سوم فیلم فجر راه یافت. یادم هست که گروه بسیار منسجمی داشتیم و کار به خوبی پیش می رفت. من در هنگام بازی فقط به این فکر می کردم که کاری انجام دهم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند و به هیچ عنوان برای دریافت سیمرغ بازی نکردم. زمانی که مراسم اختتامیه برگزار شد، من در آنجا نبودم و در آن سال نتوانستم خودم جایزه ام رابگیرم.
*جایزه آن سال چه بود؟
یک لوح تقدیر.
* یعنی جایزه نقدی نداشت؟
نه؛ در آن سال این موضوعات مرسوم نبود و دستمزد بازی ها در این حد نبود.
* از صحنه های فیلم «گل های داودی» سکانسی را به خاطر دارید؟
آن کار جذابیت زیادی داشت. یکی از سکانس های فیلم در نیمه شبی اتفاق می افتاد که من باید از خواب بیدار می شدم و ناگهان به سمت فرزندم می رفتم. قبل از فیلمبرداری به من گفته شد که این سکانس باید بدون حجاب انجام شود، به دلیل اینکه در خانه و در نیمه شب بود. من با این موضوع مخالفت کردم؛ چون اعتقاد داشتم که باید تحت هر شرایطی در سینما حجاب خودم را حفظ کنم.
* آن روزها شرایط بازی برای بانوان چگونه بود؟
به هیچ عنوان شرایط راحتی نداشتیم. به عنوان مثال برخی بازیگران می گفتند که چگونه در یک صحنه فیلم سینمایی، بازیگر زن با روسری بخوابد. اما همیشه اعتقاد من این بود که ما باید از اصول پیروی کنیم. اصل یک فیلم و داستان آن مهم است و این موضوعات را باید طبق قوانین رایج در جمهوری اسلامی رعایت کرد.
* شما در سال ۶۵ هم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت کردید و از این بابت در آن سال ها رکورددار بودید.
بله؛ در آن سال ها زنان بازیگر هنوز جایگاه درستی نداشتند و به سختی جایزه می گرفتند. یادم هست که در روز مراسم اختتامیه جشنواره فجر پنجم، با برخی دوستان در سینما لاله زار در حال فیلم دیدن بودیم. پیش خودم گفتم بهتر است در مراسم اختتامیه شرکت کنم.دوستانم گفتند که شانسی برای دریافت سیمرغ نداری، اما بازهم من خودم را به مراسم اختتامیه رساندم. در مراسم شرکت کردم و به شکلی ناباورانه برای دو فیلم «شکوه یک زندگی» و «جهیزیه ای برای رباب» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را دریافت کردم. در آن لحظه بسیار شگفت زده شدم.
* پس برای اولین بار بود که بالای سن رفتید و جایزه گرفتید؟
بله درست است؛ چون برای فیلم آقای صدرعاملی در سالن نبودم؛ اما این جایزه برایم تلخ بود. به دلیل اینکه یکی از دوستان به من کنایه زد و گفت این جایزه حق تو نبود. این جمله باعث شد حلاوت جایزه ام از بین برود.
* هم اکنون شرایط سینمای ایران را برای بانوان چگونه می بینید؟
شرایط بسیار خوب است و فضا برای کار کردن و هنرنمایی مهیاست.
* آیا در آن سالها رویکرد جشنواره فجر انقلابیتر نبود؟
در نظر داشته باشید که شرایط جامعه کاملا متفاوت شده است. به هر حال، باید گفت که بعد از دفاع مقدس به مراتب کارهای بهتری با رویکرد توجه به مبانی انقلاب اسلامی ساخته شد و کارهای سینمایی پیشرفت محسوسی داشت.
* در این سالها جشنواره فیلم فجر را دنبال میکنید؟
من به خاطر نوع زندگیام اغلب در شمال کشور زندگی میکنم؛ اما اگر در زمان جشنواره، در تهران ساکن باشم حتما دنبال خواهم کرد. البته امسال هم در جشنواره فیلمی ندارم.
* در حال حاضر در فیلمی حضور دارید؟
یک کار سینمایی و یک کار تلویزیونی دارم که فعلا نمیتوانم درباره آنها اطلاعاتی به شما بدهم.
* در پایان صحبت خاصی دارید؟
فقط امیدوارم بتوانیم سینمایی داشته باشیم که بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
فیلم گلهای داودی اثر ارزشمندی است که در طول زمان حالت سازندگی رادر شخصیت مخاطبان ایجاد میکند در صحنه ای که داود رشیدی با گستاخی وبی پروایی با سرکار نگهبان بر سر دادن مواد مخدر به هم سلولیش گلاویز میشود پیام فیلم اینست که حتی فداکاری هم نیاز به خویشتن داری وتدبیر دارد تا پشتوانه صبر وتحمل باشد ومشکلات کم تلفات تر حل شود یا جایی که مادر به دروغ سرکار استواررا جای پدر به پسرنابینایش معرفی میکند این قضیه را بیان میدارد که طبق میل افراد ضعیف رفتار کردن کمک به انها نیست بلکه انها را بیشتر دررویا وتوهم فرو بردن است تدبیر گرمای زندگی است زندگی بی تدبیر نابود باد باد اتش از گرمی چو افتد دودباد