سینماسینما، تبسم کشاورز: به اعتقاد دکتر صادق زیباکلام سینمای ایران از آنجایی که سینمایی دولتی است، سینمایی آسیب پذیر محسوب می شود.
وی در گفت و گو با سینماسینما با اشاره به اینکه تا وقتیکه به این سه سئوال اساسی پاسخ داده نشود که چرا علیرغم مبارزات جدی علیه فساد در ایران و وجود رکورد بالاترین اعدامها در رابطه با مفاسد اقتصادی باز هم رکورددار فسادیم؟ چرا با وجود اینهمه نهادهای نظارتی و بگیر و ببند و مچ گیری باز هم مفاسد اقتصادی داریم؟ و چرا با وجود اینکه برای کوچکترین مشاغل هم توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گزینش صورت می گیرد باز هم با فساد مواجهیم ؟گفت :نمی توان راه حلی برای خروج از وضعیت موجود بدون توجه به این سه سئوال ارائه داد.
او در مورد موضوع شائبه فساد اقتصادی در سینما گفت: من تنها چیزی که در مورد سینما می توانم بگویم این است که سینمای ایران هم حکومتی و دولتی است. بسیاری از تهیه کنندگان میلیاردها تومان از دولت و نهادهای وابسته به حکومت می گیرند و فیلمهای دولتی و حکومتی می سازند. به هیچ وجه سینمای دولتی در ایران موفق نبوده، یعنی همانطور که صنایع دولتی در ایران موفق نبوده، سینما هم موفق نبوده است. اتفاقا آن بخشی که در ایران موفق بوده غیرحکومتی ها بوده اند و کاری به حکومت ندارند، حالا امکان دارد وامی گرفته باشند، اما واقع مطلب این است که سینمای ایران هم مثل اقتصادش آن بخشی که حکومتی بوده نتوانسته نه مخاطب جلب کند ، نه فروش و گیشه داشته باشد و نه در عرصه بین المللی جوایزی ببرد. به عکس آن بخشی که غیر حکومتی است و بخش خصوصی است و کاری به حکومت ندارد توانسته موفق شود و تنها مشکل آن بخش در حقیقت موانعی است که متاسفانه حکومت برایش بوجود می آورد از طریق سانسور و … . این است که سینمای ایران هم در حقیقت یک تصویر دیگری از اقتصاد حکومتی در ایران و ناموفق بودنش است.
زیبا کلام در پاسخ به موضوع مصاحبه محمد امامی با روزنامه شرق با تیتر “محمد امامی طلبکار شد” گفت: من جزِئیات پرونده امامی و جزئیات اینکه بانک سرمایه چه کرده را نمی دانم و نمی خواهم بدانم ، چیزی که می دانم این است که هرجا دولت و حکومت دخالت کرده به لحاظ مالی، حاصل خوبی به بار نیاورده است و شده همین داستان. خب بانک سرمایه مال کیست؟ مال حکومت. بانکهای آینده، شهر، صادرات، ملی، ملت و… در حقیقت یک جورهایی مال حکومت و دولت هستند. بنابراین نمی توانند موفق باشند و فعالیت سالم سینمایی داشته باشند.
زیبا کلام در آخر گفت: مشکل اساسی این است که جرم ستیزی در حقیقت ریشه در اقتصاد دولتی و فعالیت های دولتی دارد. من از شما سئوال می کنم چرا در سینمای هند، هالیوود، فرانسه و کره یکی از این مشکلات مطرح نمیشود . به همان دلیل است که یکی از پرونده های مناقشات اقتصادی که در سینمای ایران داریم در سایر کشورها که موفق هستند نداریم.
بزرگترین خدمتی که حکومت میتواند به سینما بکند این است که هیچ دخالتی در آن نداشته باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «مغزهای کوچک زنگ زده» ادعای محمد امامی را تکذیب کرد/ جدل بر سر سرمایهگذار
- بازخوانی حاشیههای صدور یک کارت/ دفاع فرشته طائرپور از امضای خود در کارت تهیهکنندگی امامی
- ادعای شورایعالی تهیهکنندگان درباره محمد امامی
- گفتوگوی روزنامه شرق با محمد امامی/ سینمای من مبتنی بر فروش است نه تولید برای گنجهخانهها
- انتقاد سخنگوی قوه قضائیه از نامه سینماگران برای آزادی موقت محمد امامی/ هنرمندانه نبود
- جنجالهای نامه سینماگران برای آزادی موقت محمد امامی/ ۲۴ ساعت پرالتهاب
- صادق زیباکلام: با حاتمیکیا اختلاف دیدگاه دارم اما خیلی از کارهایش را میپسندم
- زیبا کلام :باید اعتراف کنم اصلا تلویزیون نمیبینم؛ چه برنامههای صداوسیما و چه شبکههای فارسیزبان ماهواره
- تعجب صادق زیبا کلام از دیدن تصویر ناصر ملک مطیعی برروی صفحه تبلت نوه ده ساله اش
- توضیحات محمد امامی درباره شایعه خروجش از ایران/اکران «شهرزاد ۲» در کانادا
- آخرین خبرها از فصل دوم «شهرزاد»
- انتقاد کیهان از اظهار نظر صادق زیبا کلام درباره فیلم «ماجرای نیمروز»
- صادق زیبا کلام :مهران مدیری فرصت طلب است
- تهیهکننده شهرزاد با قرار وثیقه آزاد شد
- عاقبت شهرزاد بدون حضور سرمایهگذارش به کجا میرسد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور