
رسول ملاقلی پور سوم خرداد سال ۸۲ گفت وگوی جالبی با خبرگزاری ایسنا انجام داد که بازخوانی آن به بهانه سالروز آزاد سازی خرمشهر ،همچنان خواندنی است .
به گزارش سینماسینما ،رسول ملاقلی پور به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: سالها پیش وقتی لفظ قهرمانان ملی دفاع مقدس را به کار میبردیم دچار این تهمتها میشدیم که ما مخالف رشادتهای جوانان این مرز و بوم هستیم در حالیکه به اینصورت نبود، ما به عنوان فیلمساز میخواستیم به ماجرا درست نگاه کنیم و برای نسل آینده بگوییم .
وی باتاکید بر اینکه سینمای جنگ در حد جرقهای بیش کار نکرد اظهار داشت: این سینما هیچ تاثیری ،بخصوص در نشان دادن قهرمانان ملی این مملکت نداشت و نوعی به نمایش درمیآید که از اصول دراماتیک برخوردار نیست و طبیعتا اگر بر جوانان امروز تاثیر بگذارد ،تاثیراتی آنی و زود گذر خواهد بود.
کارگردان «قارچ سمی»در ادامه به ایسنا گفت: به عنوان یک فیلمساز، وقتی مرحلهی باز پسگیری خرمشهر شروع شد آرزویم این بود که فتح خرمشهر را همان طور که سقوط آن را دیدم ببینم و دوست داشتم فیلمی از فتح خرمشهر بسازم که این شرایط هرگز به خاطر سیاستگذاران و سیاستمداران فرهنگی پیش نیامد.
وی در ادامه افزود: در این سالها، نگاهها به مقوله جنگ متفاوت بود،یک عده اصلا این مقوله را قبول نداشتند و نگاهشان به جنگ فرق میکرد و کسانی مثل من که به دور از مسائل سیاسی بودیم ، نتوانستیم تشخیص بدهیم ماجرا چیست، به همین دلیل دربارهی خرمشهر فیلمی ساخته نشد، یا بودجهها را به افرادی که توانایی این کار را نداشتند دادند.
رسول ملاقلی پور گفت: اگر اتفاقی، درباره قهرمانان ملی این مملکت نیفتاده به خاطر سیاستمداران و سیاستگذاران فرهنگی است. چون این افراد نخواستند چنین اتفاقی بیفتد و جوانان این مملکت به جوانان گذشته خود افتخار کنند حتی دربارهی قهرمانان دیگر نیز علاقمند نیستند این اتفاق بیافتد.
منبع: ایسنا سال ۱۳۸۲
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرهاد قائمیان از رسول ملاقلیپور گفت/ سینمایی که درک نشد
- سینمای جنگ و سینمای دفاع مقدس نیاز به بازتعریف و بازنگری جدی دارد/ فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس
- مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار شد/ رسول ملاقلیپور عشق و حماسه را با جامعه و زمانه پیوند زد
- از ملاقلیپور تا احمدرضا درویش/ سینماگرانی که درباره فتح خرمشهر فیلم ساختند
- موانع ساخت فیلم فتح خرمشهر از زبان تهمینه میلانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





