موزه سینما در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز «رضا رویگری» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است.
به گزارش سینماسینما، رضا رویگری با بیان اینکه حوالی بازار تجریش و امامزاده صالح متولد شده است، گفت: پدرم باغبان بود و خانواده بسیار مذهبی داشتم. به همین دلیل شناختی از سینما نداشتند، بنابراین ورود من به سینما با پشتوانه خانوادگی اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: از همان کودکی که با دوستانم به سینما میرفتم به آنها میگفتم روزی عکس من در سردر سینما و روی پوستر فیلمها نقش خواهد بست. اتفاقی که خندهدار به نظر میرسید و کسی فکرش را نمیکرد که من روزی هنرپیشه سینما شوم.
رویگری در پاسخ به سوال مسعود نجفی درباره چگونگی ورودش به فعالیت در زمینه تلاوت قرآن و پیشه خوانندگی توضیح داد: پدر من فردی بسیار مذهبی بود و میخواست که من تحصیلات حوزوی را ادامه دهم. به همین دلیل به سمت تلاوت قرآن، تعزیه و بعد آواز سوق پیدا کردم. یادم میآید روزی گروهی که از مراکش به ایران آمده بودند به من گفتند که هیچگاه فکر نمیکردیم که در ایران فردی بتواند به این خوبی قرآن را تلاوت کند. من از صدای خوبی برخوردار بودم و افراد محله با صدای من و چند نفر دیگر سحر و افطارهای ماه رمضان را سپری میکردند.
نجفی به حضور رویگری در فیلم «عقابها» به عنوان یک شروع خوب در بازیگری اشاره کرد و رویگری نیز یادآور شد: اولین تجربه من با فیلم «عقابها» رقم خورد و برای دومین تجربه نیز در فیلم «یوزپلنگ» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان بازی کردم. او من را در تلویزیون دیده بود. در آن سالها من فعالیتهای زیادی در تلویزیون داشتم به گونهای که هیچگاه بیکار نبودم. حتی در بسیاری از نمایشها بدون چشمداشت مالی حضور پیدا میکردم. بهترین کار من از نظر سینمایی فیلم «بوتیک» به کارگردانی حمید نعمتاله بود.
بازیگر «خانه خلوت» یادآور شد: ایفای بسیاری از نقشها نصیب هر فردی نمیشود. مانند نقش «کیان» در مجموعه «مختارنامه». آقای میرباقری به عوامل این مجموعه گفته بودند که این نقش متعلق به رضا رویگری است و فردی دیگر را به من معرفی نکنید.
رویگری در پایان بیان داشت: من چندان به درس علاقه نداشتم، به همین دلیل وارد دانشگاه نشدم. با این وجود حضور بر روی صحنه تئاتر برای من حکم حضور در یک دانشگاه را داشت و هر آنچه را که آموختم مدیون حضور بر صحنه تئاتر هستم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما
- نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی برگزار شد/ مدیری از جنس مهر
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





