در فهرست پنج نامزد نهایی شاخه بهترین غیرانگلیسی جوایز اسکار رقابت سختی میان آثار برگزیده جشنوارهی «کن» و «ونیز» ایجاد شده است.
به گزارش سینماسینما، فهرست نامزدهای نهایی نود و یکمین دوره جوایز سینمایی اسکار در شاخههای مختلف روز گذشته اعلام شد و در شاخه مهم بهترین فیلم خارجی سرانجام «جنگ سرد» (پاول پاولیکوفسکی) از لهستان، «روما» (آلفونسو کوآرون) از مکزیک، «هرگز رو برنگردان» (فلورنس فون دونراسمارک) از آلمان، «دزدان فروشگاه»(هیروکازو کورئیدا) از ژاپن و «کفرناحوم» (نادی لبکی) از لبنان به جمع نامزدهای نهایی راه یافتند و نکته قابل توجه، انتخاب هر پنج فیلم از جشنواره کن و ونیز از جمله برندگان نخل طلا و شیر طلا است که رقابت این شاخه را بیش از بیش جذاب کرده است.
فیلم «دزدان فروشگاه» به کارگردانی «هیروکازو کورئیدا» که در جشنواره کن ۲۰۱۸ موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن شد، درباره خانوادهای است که به اعمال بزهکارانه خُرد میپردازند و به موضوع فقر در ژاپن اشاره دارد.
سینمای ژاپن در سالهای ۱۹۵۱، ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ و پیش از ایجاد رسمی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی به ترتیب با فیلمهای «راشامون» از «آکیرا کوروساوا»، «دروازه جهنم» به کارگردانی « تینوسوکه کینوگاسا» و «سامورایی ۱: موساشی میاموتو» ساخته «هیروشی ایناگاکی» موفق به کسب جایزه افتخاری بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار شده و در سال ۲۰۰۸ نیز با فیلم «عزیمتها» از «یوجیرو تاکیتا» جایزه اسکار خارجی را به خود اختصاص داد. این دوازدهمین باری است که ژاپنیها به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار راه یافتهاند.
دزدان فروشگاه
اما فیلم «روما» که با نامزدی در ۱۰ شاخه پیشتاز نامزدهای جوایز اسکار ۲۰۱۹ است رقیب سرسخت شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی است. این فیلم ابتدا قرار بود در جشنواره کن ۲۰۱۸ رونمایی شود اما به سبب اختلافات میان جشنواره کن و کمپانی نتفلیکس در نهایت در جشنواره ونیز برای نخستین بار به روی پرده رفت و توانست جایزه شیر طلای بهترین فیلم را به خود اختصاص داد.
«کوارون» که ساخت فیلم معروف «هری پاتر و زندانی آزکابان» و همچنین درام فضایی برنده اسکار «جاذبه» را در کارنامه سینمایی دارد، عنوان کرده که فیلم جدیدش «روما» تا حد زیادی بر اساس زندگینامه خودش نوشته شده است و درباره بزرگشدن او در منطقه «روما» در حومه شهر مکزیکوسیتی است.
سینمای مکزیک پیش از این نیز ۸ بار نامزد نهایی اسکار خارجی شده است اما تاکنون این جایزه را کسب نکرده است، «روما» در شاخه بهترین فیلم و کارگردانی اسکار ۲۰۱۹ نیز نامزد کسب جایزه است.
روما
سومین فیلم فهرست نامزدهای نهایی نیز از کن میآید، «جنگ سرد» ساخته «پاول پالیکوفسکی» از سینمای لهستان نیز معادلات این شاخه از جوایز اسکار را پیچیدهتر کرده است. این فیلم که در جشنواره کن جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد، درام سیاه و سفید «جنگ سرد»، داستان عشقی آتشین میان دو نفر با سابقه و خلق و خوی کاملا متفاوت است که در بحبوحه جنگ سرد در لهستان، برلین، یوگسلاوی و پاریس روایت میشود.
این فیلم با بازی «یوانا کولیگ» و «ژان بالیبار» دومین ساخته «پاول پالیکوفسکی» کارگردن مطرح لهستانی است که در سال ۲۰۱۳ با فیلم «آیدا» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجیزبان جوایز سینمایی اسکار شد.
جنگ سرد
فیلم «هرگز روی برنگردان» به کارگردانی (فلورنس فون دونراسمارک) از آلمان نیز در جشنواره ونیز یکی از نامزدهای شیر طلای بهترین فیلم بود و نماینده سینمای آلمان در میان نامزدهای اسکار خارجی است.
در این فیلم «تام شیلینگ» و «سباستیان کخ» بازیگران اصلی هستند و داستان این فیلم در واقع بر اساس زندگی «گرهارد ریختر» هنرمند تجسمی آلمانی است.
هرگز روی برنگردان
درام لبنانی «کفرناحوم» به کارگردانی «نادین لبکی» برنده جایزه هیات داوران کن ۲۰۱۸، دومین حضور پیاپی سینمای این کشور عربی را در میان نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی رقم زده است. لبنان سال گذشته نیز با فیلم «توهین» به کارگردانی «زیاد دوئیری» به فهرست نهایی این شاخه راه یافته بود.
اصفر فرهادی همچنان پرافتخارترین کارگردان منطقه خاورمیانه در جوایز اسکار است که دو جایزه اسکار خارجی برای سینمای ایران به ارمغان آورده است.
کفرناحوم
سال گذشته فیلم «زن شگفتانگیز» به کارگردانی «سباستین للیو» از شیلی برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد که در بخش رقابتی جشنواره برلین نامزد دریافت خرس طلایی بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





