به گزارش “سینما سینما “،روزنامه جوان نوشت : محسن مخملباف که در اوج حمایت هنـرمندان دنیا از فلسطین به اسرائیل رفت و در آغوش رژیم صهیونیستی فیلم «باغبان» را برای ستایش بهائیت ساخت در اظهاراتی جدید گفته که مجید مجیدی روحش را به رژیم شیطانی ایران فروخته است!
گستردهتر شدن دایره آوازه جهانی فیلم «محمد رسولالله(ص)» مجیدی که موفقیتی بزرگ برای سینمای ایران محسوب میشود برای بسیاری که چشم دیدن این موفقیت را ندارند، گران تمام شده است. رسانههای عربی که منتقد درجه یک فیلم مجیدی بودهاند بهزعم خود تخریب چهره مجیدی را راه جدید مقابله با فیلم اخیر او قلمداد کردهاند؛ آنها در تشخیص اینکه چه کسی در این موقعیت میتواند کمک حالشان باشد به سراغ گزینه مناسبی رفتهاند؛ محسن مخملباف؛ چهره سینمایی مخالف نظام و البته دوست و همکار سابق مجیدی.
از قضا مجیدی و او همدیگر را برای اولین بار در مقابل مجلس شورای ملی ملاقات میکنند؛ زمانی که مجیدی جوان در تئاتر فعالیت میکرد و مشکلاتی که دامنگیر این حوزه بود او و گروهی دیگر از تئاتریها را به مقابل مجلس شورای ملی کشاند.
مخملباف هم در همان روز برای تهیه گزارشی از این تجمع اعتراضآمیز به مقابل مجلس رفته بود؛ ملاقات این دو زمینهای شد برای همکاریهای آنها. مجیدی بعدها در فیلم «بایکوت» مخملباف ایفای نقش کرد و همکاریهای آنها تا ساخت فیلمهای کوتاه برای حوزه هنری هم ادامه پیدا کرد تا جایی که مخملباف در آن با چهرههای هنری بزرگی آشنا شد؛ نمونهاش مرحوم امیرحسین فردی بود که پیش از درگذشتش در سال ۸۸ خطاب به مخملباف نامهای کوبنده را با عنوان «در منجلاب اجانب» نوشت. حالا سالها گذشته است. مخملباف و مجیدی هر کدام راه خود را رفتند.
دوستی و رفاقت آنها در یک نقطه به پایان رسید. وقتی که مجیدی در ایران ماند و برای کشورش فیلم ساخت و مخملباف برای رساندن شعارهای ضدحکومتیاش از ایران رفت و شهرت سینماییاش را هم به خاک سپرد.
کارگردانی که تا قبل از ترک ایران در جرگه چهرههای ارزشی سینما ایفای نقش میکرد ناگهان چهره عوض کرد؛ حتی در روزهایی که بسیاری از هنرمندان و چهرههای شاخص دنیای علم و هنر همچون «استیون هاوکینگ» برای دفاع از فلسطین و کمپین بایکوت اسرائیل از رفتن به سرزمینهای اشغالی امتناع میکردند او به اسرائیل و به آغوش رژیم صهیونیستی شتافت.
به همراه پسرش در محل باغهای بهایی در اسرائیل به مثابه یک آنونس تبلیغاتی برای بهائیت فیلمی به نام «باغبان» را ساخت و سپس در جشنواره اسرائیلی «بیتالمقدس» شرکت کرد و در آن عشقش به اسرائیلیها را ابراز کرد. حالا او به عنوان کسی که به سوی اسرائیل و رژیم صهیونیستی غش کرده در مقام انتقاد از مجید گفته است: «مجیدی روحش را به رژیم شیطانی ایران فروخته، او یک فرصتطلب است.» توهینهای مخملباف درست در بحبوحه اکران جهانی فیلم «محمد رسولالله(ص)» مجیدی از نظر زمانی سنجیده به نظر میرسند. او در گفتوگو با روزنامه النهار چاپ بیروت گفته است: «برخی کارگردان رژیم ایران هستند و مجید مجیدی یکی از آنهاست. او دستیار و شاگرد من بود اما خودش را به رژیم فروخت.»
روزنامه « النهار» بارها وضعیت روحی- روانی مخملباف در حین گفتوگو را عصبانی توصیف میکند. مخملباف در بخشی از این گفتوگو با بیان اینکه موج جدید سینمایی توسط او، عباس کیارستمی و امیر نادری ایجاد شده و پس از آن عده زیادی به آن پیوستند، گفته است: «نزدیک ۲۰ کارگردان در این موج سینمایی که در خارج است، حضور دارند. در مقابل برخی کارگردان رژیم ایران هستند؛ مجید مجیدی یکی از آنهاست. او دستیار و شاگرد من بود اما خودش را به رژیم فروخت.»
مخملباف چند سال پیش و در حاشیه جشنواره فیلم کن هم توهینهای صریحی را علیه ملت ایران ادا کرده بود، از جمله اینکه مردم ایران خوابهایشان هم ایدئولوژیک است و عقبمانده هستند؛ توهینهایی که مرحوم فردی در پاسخ به آن، این جملات کوبنده را نوشت: «هیچ وقت نتوانستم تو را جدی بگیرم، چه آن زمان که جماعتی پشت سرت راه میافتادند و هی برادر مخملباف، برادر مخملباف بهت میگفتند و نه حالا که شدهای موسیو مخملباف. تو هیچ کدام از اینها نیستی، تو فقط محسنی، محسن مخملباف. با تمام جیغ و دادهایت، این در و آن در زدنهایت، آوارگیهایت، دربهدریهایت، تو همان یهودی سرگردانی هستی که ناگزیر باید به ارض موعودت بروی و کنار دست قصابان اسرائیلی پادویی کنی و برایشان حرفهای بامزه بزنی یا به تعبیر ضدانقلابیون سلف، مهمل ببافی، چیزی بالاتر این نیستی.»
روزنامه جوان روایت جالبی را از حمله مخملباف به مجیدی منتشر کرد.
برچسبها: محسن مخملباف،مجید مجیدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران





