علیرضا زرین دست، یکی از بهترین فیلمبرداران سینمای ایران است.فیلمبرداری که نورپردازی هایش زبان زد عام و خاص است. برخی او را تکنیکی ترین فیلمبردار سینمای ایران می دانند.او برای فیلمبرداری از ابزار حرکتی استفاده می کند که مختص خودش است. زرین دست فیلمبرداری آثاری مانند عروسی خوبان، بایسیکل ران، دو فیلم با یک بلیط، خانه خلوت، ضیافت، پری، حکم، آتش بس، فرزند خاک، ملکه، سوپراستار، سرو زیرآب و … را به عهده داشته و تاکنون چند جایزه خانه سینما و جشنواره فیلم فجر را برای بهترین فیلمبرداری از آن خود کرده که آخرین آنها سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردار از جشنواره سال گذشته فیلم فجر برای فیلم سرو زیر آب بود. زرین دست مشغول فیلمبرداری فیلم «مشت آخر» به کارگردانی مهدی فخیم زاده بود که این کارگردان و بازیگر باسابقه و محبوب سینما و تلویزیون دچار سانحه شد و به بیمارستان منتقل شد.زرین دست بسیار از این اتفاق ناراحت و غمگین است.وقتی با او هم صحبت می شوم، با بغض جواب سوالاتم را می دهد و زمان روایت حادثه دیگر نمی تواند جلوی گریه خود را بگیرد.او گفت: من و آقای فخیم زاده پنجاه سال است که با هم دوست هستیم.او بسیار شریف ، خلاق و کاربلد است. فیلم «مشت آخر» به نظرم یکی از بهترین فیلم های سینمای ایران است.امیدوارم آقای فخیم زاده خیلی زود حالش خوب شود تا ما بتوانیم دو سکانس باقیمانده این فیلم را فیلمبرداری کرده و کار را تمام کنیم.
مهدی فخیم زاده کارگردان و بازیگر خلاق و بااخلاقی است که سال هاست بدون حاشیه های مرسوم در سینما و تلویزیون ایران فعال است، شما که فیلمبرداری فیلم مشت آخر را به عهده داشتید چه روایتی از این کارگردان دارید؟
بدون شک یکی از بهترین کارگردانان سینمای ایران است.بسیار با استعداد و تواناست. یکی از بهترین فیلمنامه نویسان ایران نیز هست.آثاری که برای تلویزیون ساخته از جمله سریال خواب و بیدار، ولایت عشق و … آثار به یادماندنی و درخشانی هستند.همه می دانند که این سریال ها، آثار عظیم و سختی بودند که به ثمر رساندن آنها به انرژی و پشتکار و همت عالی نیاز داشت که آقای فخیم زاده آنها را به سرانجام رساند.فیلم «مشت آخر» به نظرم یکی از بهترین فیلم های کارنامه اوست که از همه نظر کامل و بی نقص است.
مشت آخر، اکشن و حادثه ای است ، گونه ای از سینما که مهدی فخیم زاده در آن استاد است و در سال هایی که کمتر کارگردانی سراغ این گونه فیلم ها می رود، او تصمیم به ساخت آن گرفته است…
مشت آخر، فیلم اکشنی است که درام بسیار قوی و گره های خیلی خوب و جذابی دارد.وقتی فیلمنامه را خواندم ردپای تراژدی رستم و سهراب و آثار شکسپیر را در آن دیدم.قطب های منفی و مثبت خیلی درست در قصه جاگذاری شده و اول و آخر قصه کاملا جذاب و سرگرم کننده است. آرزو می کنم هر چه زودتر حال آقای فخیم زاده خوب شود تا این فیلم به سرانجام برسد.
مهدی فخیم زاده معمولا در آثاری که کارگردانی آنها را به عهده دارد، بازی هم می کند، چطور این کارها را همزمان مدیریت می کند؟
فیلمسازی کار گروهی است.بخش زیادی از کار قبل از شروع فیلمبرداری انجام می شود که انتخاب عوامل سازنده مهم ترین بخش آن است.وقتی گروه خوب انتخاب شود، مسئولیت کارگردانی که خودش بازیگر هم هست، کمتر می شود.آقای فخیم زاده آنقدر باهوش و تواناست که می تواند هم کار را کارگردانی کرده، هم یکی از نقش های اصلی را بازی کند و تیم خوب و همراهی برای کارش انتخاب کند.
شما یکی از بهترین فیلمبرداران سینمای ایران هستید، فیلمبرداری که سبک و حساسیت های خاص خود را دارید، با این اوصاف همکاری با آقای فخیم زاده را چگونه ارزیابی می کنید؟
مشت آخر جزو نادرترین کارهایی بود که با اشتیاق سر صحنه می رفتم و دوست داشتم زودتر کارم را شروع کنم.آقای فخیم زاده آدم دوست داشتنی است و حس خیلی خوبی را به من منتقل می کرد.کارش را بلد است و آنقدر از او انرژی می گرفتم که دوست داشتم همه تجربیاتم را در کار خرج کنم.به نظرم مشت آخر یکی از بهترین تجربیات من و آقای فخیم زاده است.بسیار از اتفاقی که رخ داده متاسف و ناراحت هستم و اصلا باورم نمی شود که این اتفاق ناگوار برای او رخ داده باشد.اتفاق ظهر افتاد؛ نهار خورده بودیم که متوجه شدم آقای فخیم زاده سر صحنه نیست، پرس و جو کردم، گفتند که با همکاران تولید و تدارکات با موتور برای پیدا کردن لوکیشن رفته اند.ساعتی گذشت آنها برنگشتند، حس بدی داشتم و با خودم می گفتم پیدا کردن لوکیشن نباید این قدر طول بکشد به یکی از بازیگران گفتم بیا برویم دنبالشان.چند نفری سوار ماشین شدیم و زمانی به محل تصادف رسیدیم که آمبولانس رسیده بود و داشتند مداواهای اولیه را انجام می دادند.دیدن آن صحنه بسیار سخت بود و یادآوریش دلم را می لرزاند.فقط دعا می کنم که هر چه زودتر حالش خوب شود.
سال هاست که آقای فخیم زاده را می شناسم، آدم شریفی است که بدون حاشیه بهترین آثار را برای سینما و تلویزیون می سازد ، ما هم برای ایشان آرزوی سلامتی می کنیم وامیدواریم خیلی زود برای ادامه کار به سر صحنه برگردند.
من پنجاه سال است که او را می شناسم.تازه کار فیلمبرداری را شروع کرده بودم که با آقای فخیم زاده کار کردم.وقتی زنده یاد کیارستمی فیلم تجربه را می ساخت، آقای فخیم زاده را به مرحوم کیارستمی معرفی کردم تا به عنوان دستیار با او همکاری کند.اما بعد از چند روز آقای فخیم زاده به من گفت، من حوصله این جور فیلم ها را ندارم و نمی توانم با آقای کیارستمی همکاری کنم.اما دوستی ما ادامه پیدا کرد و به بهترین دوستان هم تبدیل شدیم.هر چند در همه سال هایی که آقای فخیم زاده فیلم و سریال ساخت با او کار نکردم اما دوستی مان سرجایش بود.تا این که فیلمبرداری، فیلم مشت آخر به تهیه کنندگی آقای حامد حسینی که فیلم سرو زیر آب را هم تهیه کرده بود، به من پیشنهاد شد و با کمال میل آن را قبول کردم.باز هم تاکید می کنم همه برای سلامتی آقای فخیم زاده دعا کنیم.امیدوارم حالش خوب شود و مشت آخر را تمام کنیم.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما