محسن قرایی کارگردان فیلم سد معبر گفت وگویی با روزنامه اعتماد کرده ودربخشهایی از آن حرفهای جالبی درباره ساخته نشدن فیلمنامه مقصد نوشته بهرام بیضایی زده است.
به گزارش سینماسینما ،بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :
در این مدت روی چند فیلمنامه کار کردید و چند طرح داشتید که نتیجهاش «سد معبر» شد؟
ایدههای فراوانی داشتم که پس از بسط داده شدن و رسیدن به طرح کنار گذاشته شد. چند ایده را نیز برای فیلمهای بعد کنار گذاشتهام ولی فقط یک فیلمنامه بود که بسیار علاقمند بودم بسازمش. آن هم فیلمنامه «مقصد» آقای بهرام بیضایی بود. حتی اجازه ساختش را از آقای بیضایی گرفته بودم تمامی صحبتها هم مبنی بر ساخت این فیلم با ایشان انجام شد و برای دریافتِ پروانه ساخت اقدام کردیم و پیشتولید را تا حدودی جلو بردیم ولی مشکلاتی در مسیرِ دریافتِ پروانه ساخت بوجود آمد و پس از آن به این نتیجه رسیدیم که نمیشود این فیلم را آنگونه که باید و بر روی کاغذ آمده، ساخت.
چرا نمی شود؟ بخاطر بحث ممیزی و…
بله. آقای بیضایی و طبیعتن من اصرار داشتیم که کلمهای از این فیلمنامه کم نشود چون در غیر از اینصورت خودِ آقای بیضایی بیست سال پیشتر این فیلمنامه را میساختند؛ بخاطر همین شرایط ساختش فعلن فراهم نشده است. تصمیم گرفتیم فیلمنامه را به زمانی دیگر موکول کنیم و پس از آن، روی یکسری ایدهها و طرح های که از قبل داشتم شروع به کار کردم که در انتها تبدیل به «سد معبر» شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم