محسن قرایی کارگردان فیلم سد معبر گفت وگویی با روزنامه اعتماد کرده ودربخشهایی از آن حرفهای جالبی درباره ساخته نشدن فیلمنامه مقصد نوشته بهرام بیضایی زده است.
به گزارش سینماسینما ،بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :
در این مدت روی چند فیلمنامه کار کردید و چند طرح داشتید که نتیجهاش «سد معبر» شد؟
ایدههای فراوانی داشتم که پس از بسط داده شدن و رسیدن به طرح کنار گذاشته شد. چند ایده را نیز برای فیلمهای بعد کنار گذاشتهام ولی فقط یک فیلمنامه بود که بسیار علاقمند بودم بسازمش. آن هم فیلمنامه «مقصد» آقای بهرام بیضایی بود. حتی اجازه ساختش را از آقای بیضایی گرفته بودم تمامی صحبتها هم مبنی بر ساخت این فیلم با ایشان انجام شد و برای دریافتِ پروانه ساخت اقدام کردیم و پیشتولید را تا حدودی جلو بردیم ولی مشکلاتی در مسیرِ دریافتِ پروانه ساخت بوجود آمد و پس از آن به این نتیجه رسیدیم که نمیشود این فیلم را آنگونه که باید و بر روی کاغذ آمده، ساخت.
چرا نمی شود؟ بخاطر بحث ممیزی و…
بله. آقای بیضایی و طبیعتن من اصرار داشتیم که کلمهای از این فیلمنامه کم نشود چون در غیر از اینصورت خودِ آقای بیضایی بیست سال پیشتر این فیلمنامه را میساختند؛ بخاطر همین شرایط ساختش فعلن فراهم نشده است. تصمیم گرفتیم فیلمنامه را به زمانی دیگر موکول کنیم و پس از آن، روی یکسری ایدهها و طرح های که از قبل داشتم شروع به کار کردم که در انتها تبدیل به «سد معبر» شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- باغ را فراموش نکن
- بر سر چهار راه خویشتن
- یادداشت اینستاگرامی مازیار فکری ارشاد درباره نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”