تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۹:۲۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 77338

مصطفی کیایی در آستانه سالگرد حادثه پلاسکو که به جان باختن تعدادی از هموطنان اتش‌نشان منجر شد، ساخت فیلم «چهارراه استانبول» را سخت و براساس مستندات موجود درباره این واقعه، عنوان کرد.

به گزارش سینماسینما، ۳۰ دی‌ماه اولین سالگرد حادثه تلخ پلاسکو است که در آن علاوه بر ریزش کامل ساختمان قدیمی پلاسکو، چند شهروند تهرانی و نیز ۱۶ آتش‌نشان در پی آتش‌سوزی رخ داده و ریزش ساختمان جان خود را از دست دادند.

در پی این واقعه مصطفی کیایی فیلمی را با همین موضوع برای نمایش در جشنواره سی‌وششم فجر آماده کرده که این روزها آخرین مراحل فنی‌ خود را پشت سر می‌گذارد و او با توجه اینکه اخیرا داغدار از دست دادن مادرش شد، یک هفته‌ روند آماده‌سازی فیلم را متوقف کرد و احتمالا تا چند روز دیگر آن را به پایان می‌رساند.

کیایی که خود نویسندگی «چهارراه استانبول» را هم برعهده داشته است، درباره ساخت این فیلم که پیش از این «پلاسکو» نام داشت و به خواست خودش آن را تغییر داده تا موضوع داستان به اسم فیلم نزدیک نباشد، بیان کرد: قبل از اینکه ساخت «چهارراه استانبول» را شروع کنم، فیلمنامه دیگری در دست داشتم و ۷۰ درصد آن را هم نوشته بودم که اتفاق پلاسکو رخ داد. آن زمان احساس کردم جوی ایجاد شده است که همه به این موضوع توجه دارند و شرایط طوری بود که آن جو را با توجه به اهمیت اتفاق خیلی تجربه نکرده بودیم بنابراین سعی کردم همین موضوع را کار و قصه‌ام را بر اساس این اتفاق روایت کنم که بخشی از آن به حادثه فرو ریزی ساختمان پلاسکو مربوط می‌شود.

وی درباره اینکه آیا با سختی یا ممانعت خاصی برای ساخت فیلم همراه نبود؟ گفت: متأسفانه ساخت این فیلم خیلی سخت بود چون هم به عنوان بخش خصوصی تهیه‌کننده فیلم بودم و هم اینکه وضعیت طوری پیش رفت که انگار در خیلی از ارگان‌ها رغبت زیادی برای همکاری و همراهی در این موضوع وجود نداشت و تنها جایی که به کار ما اضافه شد و حمایت کرد خودِ سازمان آتش‌نشانی بود، یعنی چون می‌دانستند این فیلم درباره قضیه پلاسکو ساخته می‌شود به ما کمک کردند.

کارگردان فیلم‌های «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و «بارکد» با تاکید براینکه پروسه ساخت فیلم «چهارراه استانبول» بسیار سخت گذشته است، گفت: با این حال باید نتیجه آن را در جشنواره ببینیم و در نهایت این مخاطب است که درباره فیلم قضاوت خواهد کرد، چون هیچ چیزی از ساختمان وجود نداشت و ما در فیلم درباره جایی صحبت می‌کنیم که اثری از آن باقی نمانده است به همین دلیل ساخت و طراحی دکور بسیار سخت بود و سعی کردیم به بهترین شکل کار را پیش ببریم.

کیایی درباره اینکه آیا از فیلم‌ها و عکس‌های مستندی که در این باره وجود داشته و بخشی از آن در فیلم مستند «پنجشنبه سوری» که در جشنواره حقیقت رونمایی شد، استفاده شده است یا خیر؟ اضافه کرد: از آنجا که نمی‌خواستیم از هیچ تصویر آرشیوی استفاده کنیم، آن تصاویر و فیلم‌ها فقط مرجعی برای بازسازی شدند و براساس آن‌ها سعی کردیم داستان فیلم را به واقعیت نزدیک‌تر کنیم. در این میان خیلی از آتش‌نشانانی که سر صحنه فیلمبرداری بودند، در صحنه واقعی نیز حضور داشتند و کار برایشان خیلی دردآور بود.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی گروه بازیگران «چهار راه استانبول» را تشکیل می‌دهند.

این فیلم ساعت ۱۴ روز ۱۵ بهمن در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها