نرگس خرقانی گفت: در مستند «مادام» به بررسی زندگی و خاطرات ماریا بایدان از آخرین بازماندگان لهستانی در ایران که نزدیک به ۷۵ سال پیش وارد ایران شدند، پرداختهام و ضدتبلیغ برای ایران محسوب نمی شود.
به گزارش سینماسینما ۀ«نرگس خرقانی» روزنامه نگار و کارگردان مستند «مادام» درباره این فیلم و ایده اولیه آن به خبرنگار سینمایی شبستان گفت: یکی از دوستانم که اطلاعی از فیلمسازی من نداشت، شخصیت «مادام» ماریا بایدان که لهستانی است را به من معرفی کرد. من نیز از گذشته اطلاعاتی درباره لهستانی هایی که در جریان جنگ دوم جهانی به ایران آمدند، داشتم. در ابتدا به قصد هم صحبت شدن به دیدار مادام رفتم، اما وقتی دیدم حافظه خیلی خوبی دارد و خیلی از مسائل را به یاد دارد، تصمیم گرفتم فیلمی درباره او بسازم. در واقع در این فیلم به بررسی زندگی و خاطرات ماریا بایدان از آخرین بازماندگان لهستانی که نزدیک به ۷۵ سال پیش وارد ایران شدند، پرداخته ام.
وی با بیان اینکه مادام بایدان در ابتدا نمی خواست جلوی دوربین حاضر شود، اظهار کرد: چندین ماه طول کشید تا توانستم با او ارتباط دوستانه برقرار کنم و به موازات آن نیز در مورد لهستانیهایی که به ایران مهاجرت کردند نیز اطلاعاتم را زیاد کردم، البته کامل کردن تحقیقاتم یک سال طول کشید و از نظر بحث مالی نیز در مضیقه بودم.
خرقانی با اشاره به اینکه ساخت این فیلم مستند، بیش از دو سال به طول انجامید، گفت: همه فیلمهای قبلی که درباره لهستانی های ایران ساخته شده بود را دیدم که مهمترین آنها، فیلم خسرو سینایی و یک فیلم مستند شبکه Press TV بود. این فیلم ها کلی گویی داشتند و با استفاده از چندین مهاجر و نریشن به وقایع پرداخته شده بود، اما فیلمی که من ساختم، فیلمی بیوگرافی است و همه مطالب از زبان مادام بایدان شنیده می شود.
وی درباره تحقیقاتش برای این موضوع توضیح داد: برای تحقیقاتم به انزلی رفتم جایی که لهستانیها از آنجا وارد ایران شدند، اما با این وجود حتی افرادی که سن شان هم بالا بود، اطلاعی از این واقعه نداشتند و حتی نمی دانستند قبرستان لهستانی ها در کدام منطقه شهرشان واقع است. از طرفی بیمارستان امام خمینی (هزار تختخوابی سابق) چندین سال در دست متفقین و لهستانی ها بود، اما هیچ کس درباره آن اطلاعاتی نداشت و به همین دلیل بیشتر تشویق شدم که این فیلم را بسازم.
این روزنامه نگار و فیلمساز با بیان اینکه «مادام» برای ایران ضد تبلیغ نیست، تاکید کرد: این فیلم به بخشی از فرهنگ ایرانی از جمله مهمان نوازی ایرانی ها اشاره دارد و ضد تبلیغ محسوب نمی شود. اکرانی در دانشگاه تهران داشتم که بسیاری از دانشجویان و اساتید درباره این موضوع ابراز شگفتی کردند و من هم خوشحال هستم که توانستم گوشه ای از تاریخ را زنده کنم.
وی که در نظر دارد این فیلم مستند را در گروه هنر و تجربه اکران کند، درباره اکران خارجی فیلمش توضیح داد: اولین اکران فیلم «مادام» در کاخ ملل مجموعه فرهنگی سعدآباد و با هماهنگی سفارت لهستان انجام شد. در این اکران سفرای کشورها از جمله لهستان و انگلیس نیز حضور داشتند. سفیر انگلیس بعد از تماشای فیلم ابراز تمایل کرد که «مادام» در کشورش دیده شود و بعد از آن در توییتر خود، درباره «مادام» نوشت. این توییت سبب شد که لهستانی ها از کشورهای لهستان، استرالیا، انگلیس، کانادا، آمریکا، اوگاندا و … به من پیام بدهند و میخواستند فیلمم را ببینند.
خرقانی در ادامه از اکران «مادام» در ورشوی لهستان در سپتامبر ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: هر سال گردهمایی و کنفرانسی با موضوع مهاجرت لهستانیها در جنگ جهانی دوم در ورشو برگزار می شود که قرار است در این گردهمایی فیلم «مادام» نیز اکران شود. همچنین قرار است سه اکران در انگلیس برای «مادام» گذاشته شود.
وی با انتقاد از میراث فرهنگی و ارگان های دولتی که برای اکران این فیلم مستند، هیچ کمکی نکردند، اظهار کرد: من فیلمساز مستقل هستم و چندین اکرانی که برای فیلمم داشتم را خودم هماهنگ کردم و به اندازه ساخت یک فیلم از من انرژی گرفته است. این در حالی است که استقبال لهستانی و انگلیسی ها از این فیلم به مراتب بیشتر از مدیران سینمایی و فرهنگی ماست.
این فیلمساز جوان در پایان ابراز تمایل کرد که فیلم مستندش را در قالب بازگشت ماریا بایدان به لهستان و بلاروس کنونی که قبلاً در لهستان واقع بوده است، ادامه دهد.
به گزارش شبستان، فیلم مستند «مادام» نخستین فیلم مستند بلند نرگس خرقانی است. این فیلمساز پیش از این با دو فیلم کوتاه سه دقیقهای «فیلمنامه» و «عکس خواهرم» در جشنوارههای مختلف بینالمللی حضوری موفق داشت. این فیلم شهریور سال گذشته، به بخش رقابتی مستند شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی گریت لیکس در آمریکا راه یافت.
این فیلم مستند در شهرهای مختلف از جمله تهران، ری، اصفهان و انزلی تصویربرداری شده است و سایر عوامل این فیلم عبارتند از: دلاور دوستانیان تصویربردار، بابک قائم تدوینگر، بهروز عابدینی صداگذار، نگار نیک نفس عکاس و دستیار کارگردان، حسن شرف الدی مترجم و نرگس خرقانی، کارگردان، تهیه کننده و پژوهشگر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»