نرگس خرقانی گفت: در مستند «مادام» به بررسی زندگی و خاطرات ماریا بایدان از آخرین بازماندگان لهستانی در ایران که نزدیک به ۷۵ سال پیش وارد ایران شدند، پرداختهام و ضدتبلیغ برای ایران محسوب نمی شود.
به گزارش سینماسینما ۀ«نرگس خرقانی» روزنامه نگار و کارگردان مستند «مادام» درباره این فیلم و ایده اولیه آن به خبرنگار سینمایی شبستان گفت: یکی از دوستانم که اطلاعی از فیلمسازی من نداشت، شخصیت «مادام» ماریا بایدان که لهستانی است را به من معرفی کرد. من نیز از گذشته اطلاعاتی درباره لهستانی هایی که در جریان جنگ دوم جهانی به ایران آمدند، داشتم. در ابتدا به قصد هم صحبت شدن به دیدار مادام رفتم، اما وقتی دیدم حافظه خیلی خوبی دارد و خیلی از مسائل را به یاد دارد، تصمیم گرفتم فیلمی درباره او بسازم. در واقع در این فیلم به بررسی زندگی و خاطرات ماریا بایدان از آخرین بازماندگان لهستانی که نزدیک به ۷۵ سال پیش وارد ایران شدند، پرداخته ام.
وی با بیان اینکه مادام بایدان در ابتدا نمی خواست جلوی دوربین حاضر شود، اظهار کرد: چندین ماه طول کشید تا توانستم با او ارتباط دوستانه برقرار کنم و به موازات آن نیز در مورد لهستانیهایی که به ایران مهاجرت کردند نیز اطلاعاتم را زیاد کردم، البته کامل کردن تحقیقاتم یک سال طول کشید و از نظر بحث مالی نیز در مضیقه بودم.
خرقانی با اشاره به اینکه ساخت این فیلم مستند، بیش از دو سال به طول انجامید، گفت: همه فیلمهای قبلی که درباره لهستانی های ایران ساخته شده بود را دیدم که مهمترین آنها، فیلم خسرو سینایی و یک فیلم مستند شبکه Press TV بود. این فیلم ها کلی گویی داشتند و با استفاده از چندین مهاجر و نریشن به وقایع پرداخته شده بود، اما فیلمی که من ساختم، فیلمی بیوگرافی است و همه مطالب از زبان مادام بایدان شنیده می شود.
وی درباره تحقیقاتش برای این موضوع توضیح داد: برای تحقیقاتم به انزلی رفتم جایی که لهستانیها از آنجا وارد ایران شدند، اما با این وجود حتی افرادی که سن شان هم بالا بود، اطلاعی از این واقعه نداشتند و حتی نمی دانستند قبرستان لهستانی ها در کدام منطقه شهرشان واقع است. از طرفی بیمارستان امام خمینی (هزار تختخوابی سابق) چندین سال در دست متفقین و لهستانی ها بود، اما هیچ کس درباره آن اطلاعاتی نداشت و به همین دلیل بیشتر تشویق شدم که این فیلم را بسازم.
این روزنامه نگار و فیلمساز با بیان اینکه «مادام» برای ایران ضد تبلیغ نیست، تاکید کرد: این فیلم به بخشی از فرهنگ ایرانی از جمله مهمان نوازی ایرانی ها اشاره دارد و ضد تبلیغ محسوب نمی شود. اکرانی در دانشگاه تهران داشتم که بسیاری از دانشجویان و اساتید درباره این موضوع ابراز شگفتی کردند و من هم خوشحال هستم که توانستم گوشه ای از تاریخ را زنده کنم.
وی که در نظر دارد این فیلم مستند را در گروه هنر و تجربه اکران کند، درباره اکران خارجی فیلمش توضیح داد: اولین اکران فیلم «مادام» در کاخ ملل مجموعه فرهنگی سعدآباد و با هماهنگی سفارت لهستان انجام شد. در این اکران سفرای کشورها از جمله لهستان و انگلیس نیز حضور داشتند. سفیر انگلیس بعد از تماشای فیلم ابراز تمایل کرد که «مادام» در کشورش دیده شود و بعد از آن در توییتر خود، درباره «مادام» نوشت. این توییت سبب شد که لهستانی ها از کشورهای لهستان، استرالیا، انگلیس، کانادا، آمریکا، اوگاندا و … به من پیام بدهند و میخواستند فیلمم را ببینند.
خرقانی در ادامه از اکران «مادام» در ورشوی لهستان در سپتامبر ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: هر سال گردهمایی و کنفرانسی با موضوع مهاجرت لهستانیها در جنگ جهانی دوم در ورشو برگزار می شود که قرار است در این گردهمایی فیلم «مادام» نیز اکران شود. همچنین قرار است سه اکران در انگلیس برای «مادام» گذاشته شود.
وی با انتقاد از میراث فرهنگی و ارگان های دولتی که برای اکران این فیلم مستند، هیچ کمکی نکردند، اظهار کرد: من فیلمساز مستقل هستم و چندین اکرانی که برای فیلمم داشتم را خودم هماهنگ کردم و به اندازه ساخت یک فیلم از من انرژی گرفته است. این در حالی است که استقبال لهستانی و انگلیسی ها از این فیلم به مراتب بیشتر از مدیران سینمایی و فرهنگی ماست.
این فیلمساز جوان در پایان ابراز تمایل کرد که فیلم مستندش را در قالب بازگشت ماریا بایدان به لهستان و بلاروس کنونی که قبلاً در لهستان واقع بوده است، ادامه دهد.
به گزارش شبستان، فیلم مستند «مادام» نخستین فیلم مستند بلند نرگس خرقانی است. این فیلمساز پیش از این با دو فیلم کوتاه سه دقیقهای «فیلمنامه» و «عکس خواهرم» در جشنوارههای مختلف بینالمللی حضوری موفق داشت. این فیلم شهریور سال گذشته، به بخش رقابتی مستند شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی گریت لیکس در آمریکا راه یافت.
این فیلم مستند در شهرهای مختلف از جمله تهران، ری، اصفهان و انزلی تصویربرداری شده است و سایر عوامل این فیلم عبارتند از: دلاور دوستانیان تصویربردار، بابک قائم تدوینگر، بهروز عابدینی صداگذار، نگار نیک نفس عکاس و دستیار کارگردان، حسن شرف الدی مترجم و نرگس خرقانی، کارگردان، تهیه کننده و پژوهشگر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم