تدوین دستورالعمل استفاده از تلگرام در انتخابات به معنای به رسمیت شناختن تأثیرگذاری تلگرام و به تبع آن دیگر شبکههای اجتماعی در فضای سیاسی کشور است. از سوی دیگر برای نخستین بار است که به جای برخوردهای سلبی و استفاده از ابزار فیلترینگ، یک نرمافزار پیامرسان و شبکه اجتماعی قرار است در چارچوب مقررات داخلی کشور کارکرد قانونی و رسمی در زمینه انتخابات داشته باشد. رسمیت پیدا کردن شبکههای اجتماعی به معنای پایان یافتن رسمی چهار دهه قدرتنمایی مطلق تلویزیون در حوزه اطلاعرسانی و اقناع افکار عمومی در انتخابات است. از این به بعد تلویزیون باید قبول کند رقیبی جوان و البته با امکانات بیشتر قرار است در حوزه اطلاعرسانی، تبلیغات و فضاسازی انتخاباتی حضور داشته باشد و هر روز سهم بیشتری از افکار عمومی را به خود اختصاص دهد. اما هنوز تلویزیون ابزاری در اختیار دارد که میتواند انتهای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری را به نفع نامزدی که از این شرایط بهتر استفاده کند، تغییر دهد.
مناظرههای نامزدهای ریاست جمهوری چه در کشورمان و چه در دیگر کشورهایی که انتخابات در آنها برگزار میشود، تأثیر بسزایی در پیروزی یا شکست نامزدهای انتخاباتی دارد. مناظرههای انتخاباتی ترامپ و کلینتون در امریکا جدیدترین مناظرههای جنجالی تلویزیونی در جهان بود. چهار سال پیش نیز نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان در مناظرههای تلویزیونی به بیان برنامهها و نقد نظرات دیگر نامزدها پرداختند. تلویزیون به رغم اینکه رسانهای تعاملی نیست، اما توانسته ابزار قدرتمندی مانند برگزاری مناظره را حفظ کند. فردا(یکشنبه) قرار است عبدالعلی علیعسکری، رئیس سازمان صداوسیما از دکور جدید استودیو برنامه مناظره ریاست جمهوری رونمایی کند. با این وجود شبکههای اجتماعی هر روز در حال سهمخواهی بیشتر از تلویزیون هستند.
«اگر صداقت در تمام مراحل زندگی استفاده شود، این مرد «لوکرتیوس فرونتو» شایسته افتخار بزرگی است».
قرنها پیش از اینکه شبکههای اجتماعی متولد شوند، نامزدهای انتخاباتی یا طرفدارانشان در شهر پمپی ایتالیا از دیوارهای شهر برای نوشتن چنین جملاتی برای تبلیغ نامزد مورد نظرشان استفاده میکردند؛ روشی که امروزه در شبکههای اجتماعی به آن پست گذاشتن گفته میشود. شبکههای اجتماعی در حال تغییر مفاهیم قدیمی تبلیغاتی هستند. اوجگیری نقشآفرینی شبکههای اجتماعی در انتخابات چند ماه پیش ریاست جمهوری در امریکا خودنمایی کرد؛ جایی که ترامپ و کلینتون بر سر تصاحب آرا شبکههای اجتماعی را به خدمت گرفتند. فیسبوک و توئیتر دو شبکه اجتماعی مهمی بودند که به کارزار انتخاباتی نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات تبدیل شدند. مجله معتبر «ساینس» در شماره اکتبر سال ۲۰۱۲، در مقالهای با عنوان «رسانههای اجتماعی و انتخابات» به روشهایی مانند «بمب گوگلی» و «بمب(طوفان) توئیتری» از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اشاره میکند و با بیان شیوههای معمول برای پر رنگ کردن حضور یک نامزد در فضای مجازی به این نکته مهم اشاره میکند که تنها داشتن تعداد زیادی توئیت به معنای این نیست که یک نماینده رأی بیشتری(در انتخابات) داشته باشد! «ساینس» پیشبینی میکند که نامزدهای انتخابات با راهاندازی سایتها و استفاده از رسانههای اجتماعی برای ایجاد شور و شوق در میان مردم، جمعآوری پول و درک مردم از نامزدها، استفاده کنند. پیشبینی «ساینس» چهار سال بعد و در انتخابات ریاست جمهوری امریکا با گستره بیشتری خودنمایی کرد.
نشریه «تلگراف» با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در امریکا و رقابت کلینتون و ترامپ و همچنین برگزاری رفراندوم اتحادیه اروپا و استفاده از ابزاری مانند فیسبوک و توئیتر اشاره میکند و مینویسد: «هشتک» صعود کرد و سقوط کرد، میلیونها دلار و پوند صرف شد و جنگ تن به تن در سراسر شبکههای اجتماعی متخاصمتر از همیشه بود. به گزارش این نشریه در زمان انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، طبق تحقیقات مؤسسه «pew» ۶۲ درصد از بزرگسالان امریکایی برخی از اخبار را به وسیله شبکههای اجتماعی دریافت کرده و از طریق رسانههای اجتماعی در حال اقناع سیاسی دوستان و مخاطبان خود بودهاند! تلگراف به اشتراکگذاری ویدئوهای انتخاباتی را که با پهنای باند متوسط از سوی تلفنهای همراه منتشر میشوند از جمله ابزارهای انتخاباتی عنوان میکند.
شبکههای اجتماعی «فیسبوک» و «توئیتر» سالها است که در کشورمان فیلتر هستند. در عوض «تلگرام» محبوبترین شبکه پیام رسان و شبکه اجتماعی در میان ایرانیان است. اولین حضور و نقشآفرینی تلگرام در مسائل سیاسی به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی باز میگردد. انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری، دومین حضور نرمافزار پیام رسان تلگرام در صحنه سیاست ایران خواهد بود. برخلاف انتخابات قبلی، این بار سیاسیون و طرفدارانشان برنامهریزی مفصلی برای حضور در تلگرام داشتهاند. تدوین «دستورالعمل استفاده از تلگرام در انتخابات» را در همین راستا میتوان تعریف کرد. کارشناسان ارتباطات اکنون وزن بیشتری برای شبکههای اجتماعی نسبت به رسانه ملی در انتخابات قائل هستند. اکنون سؤال اینجا است که با توجه به گسترش نقشآفرینی شبکههای اجتماعی و برخطبودن و همراهبودن آن، تلویزیون چه وضعیتی در آینده سیاسی کشور خواهد داشت؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درآمد صداوسیما از حق پخش ورزش چقدر است؟
- فریدون جیرانی با «تلگرام» به شبکه نمایش خانگی میآید
- توبیخ احسان علیخانی به خاطر اظهار نظر درباره فیلترینگ تلگرام
- هشدار احسان علیخانی درباره فیلترینگ تلگرام
- واکنش جالب منیژه حکمت به مسدود شدن تلگرام در روسیه
- مقابلهناپذیری تکنولوژی: ازماهواره و ویدئو تا نوارکاست و تلگرام/یادداشتی از نعمت احمدی
- یادداشتی از مهراوه شریفینیا درباره فیلتر شدن تلگرام و مصائبش
- وقتی در تلویزیون «ضد تبلیغ» تبدیل به «تبلیغ» میشود
- معاونت سیاسی صدا و سیما به خاطر تلگرام توبیخ شد
- از ممنوعیت ویدئو تا فیلتر کردن تلگرام
- بهرام توکلی «تلگرام» را میسازد
- بالاخره تلگرام خود را به تلویزیون تحمیل کرد
- روزنامه ایران :«تلگرام» ،جور صداوسیما را کشید
- انتشار مکرر خبر دروغ فوت هنرمندان در فضای مجازی ما را یاد قصه چوپان دروغگو در کتاب های دوران دبستان می اندازد
- چت کردن با هنرمندان پدیده جدید تلگرام/هشدار یک بازیگر زن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد