تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۱ - ۱۲:۲۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 25754

لانتوریمحمد حقیقیت (فیلمساز و روزنامه‌نگار نشریات فرانسوی پوزتیف، کایه‌دو سینما و لوموند) معتقد است که فیلم لانتوری گزینه مناسبی برای اسکار ۲۰۱۷ است.
به گزارش سینماسینما، متن یادداشت محمد حقیقت (فیلمساز و روزنامه‌نگار ایرانی مقیم فرانسه) به شرح زیر است:

با توجه به اینکه کشورهای غیرانگلیسی زبان شروع به معرفی فیلم‌های خود به آکادمی اسکار برای سال ۲۰۱۷ کرده‌اند و بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، گرجستان و غیره فیلم‌های خود را پیشنهاد داده‌اند، حالا باید به فیلم‌های ایرانی واجد شرایط، نگاهی کارشناسانه و منصف انداخت تا سینمای ایران بتواند، بهترین گزینه راکه از شانس بالائی برای کاندید شدن بهترین فیلم خارجی سال برخوردار باشد. با نگاهی به فیلم‌های ایرانی اکران شده تا به امروز در تهران و شهرستان‌ها، فیلم رضا درمیشیان “لانتوری” دارای شرایط خوب و کافی برای ارائه شدن به آکادمی اسکار است.

در صحنه بین‌المللی از یکسو این فیلم با نمایش در جشنواره برلین و شانگهای، کارلوویواری و غیره، شرکت داشته و از سوی دیگر لانتوری از سینمای جوان و تازه‌نفس می‌آید که با ساختاری مدرن و غیرکلاسیک ساخته شده و می‌تواند چهره جدیدی از سینمای ایران را به اعضای آکادمی معرفی کند. جالب خواهد بود که افراد کمیته انتخاب ایرانی برای معرفی یک فیلمی به اسکار، توجه خود را به سینمای مستقل ایران هم نشان دهند و به آن اعتماد کنند.

سوژه فیلم که با نحوه‌ای پرالتهاب و دینامیک ساخته شده، روی مسئله مهمی (اسیدپاشی) انگشت گذاشته و جنون عشق را بررسی می‌کند تا آنجا که به نابودی چهره معشوق می‌انجامد. سازنده فیلم؛ عمل ناهنجار “اسیدپاشی” و عواقب آن را به شکل احساس‌برانگیز و تاثیرگذاری به نمایش گذاشته و تماشاگر آن را تقبیح می‌کند. در این فیلم نمادها و ریزه‌کاری‌های فراوان از شرایط جامعه ایران توسط فیلمساز ترسیم شده که جای بحث‌های روانکاوانه، جامعه‌شناسانه و غیره را دارد اگرچه گاه شکل ساختاری فیلم حالت آموزشی و پنددهنده به خود می‌گیرد.

باتوجه به استقبال غیرمنتظره تماشاگران و با دیدگاه‌های مختلف در سراسر ایران، این فیلم می‌تواند روی تماشاگر خارجی نیز تاثیر بگذارد. بنابه گفته آقای سرتیپی (پخش‌کننده ایرانى فیلم)، در ١٠ روز اول نمایش؛ “لانتوری”حدود دو میلیارد تومان فروش داشته که از اهمیت ویژه‌ای برای یک فیلم از سینمای جوان و متفاوت ایران برخوردار بوده و بسیار حائز اهمیت است.

البته فیلم جدید اصغر فرهادی”فروشنده” نیز قرار است به زودی اکران شود. او از فیلمسازان مهم و باافتخار ایران در صحنه بین‌المللی است. حتما عده‌ای معتقد خواهند بود که فیلم “فروشنده” شانس بیشتری برای راهیابی به ۵ کاندیدای اسکار فیلم خارجی را خواهد داشت. با احترام به آثار فرهادی و خود فیلمساز و اینکه قبلا یکبار هم اسکار را به دست آورده، احتمال کاندیدا شدن دوباره او بسیار کم خواهد بود. گمان ما بر این است که ایران برای داشتن شانس بیشتر، اثر کارگردان تازه‌نفسی که متفاوت کار می‌کند را بایستی آزمایش کند. احتمالا اصغر فرهادی نیز موافق این فرضیه باشد.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها