ریما رامینفر تاکید کرد، تا هر وقت «پایتخت» ساخته شود در این مجموعه بازی میکند.
به گزارش سینماسینما، بازیگر سریال «پایتخت» در گفتوگویی با آیفیلم درباره عشق و انگیزه اولیهاش برای ورود به عالم نمایش یعنی نویسندگی، اینچنین توضیح داد: در واقع این سوالی است که برایش جوابی ندارم! همیشه با حسرت در موردش حرف میزنم، انگار از آن دوران سالها فاصله گرفتهام. در حقیقت از سالی که صاحب فرزند شدم به قول معروف پشتم باد خورد و این برای من خیلی ناراحتکننده است. حالا مطالعه من به مراتب کمتر شده و کمتر فیلم میبینم. طبیعتا از نوشتن هم فاصله گرفتهام. در گذشته هر کتابی که چاپ میشد میخواندم و فیلمهای روی پرده را میدیدم اما از این دنیای جذاب به واسطه وظایف مادری دور شدم. گاهی فکر میکنم اعتماد به نفسم کم شده چون احساس میکنم از خیلی اتفاقات بیخبرم. طبیعی است در این فضا پیدا کردن سوژه برای نوشتن سخت است. این یکی از افسوسهای زندگی من است و برای این اتفاق غمگینم … .
وی که قرار بود سال گذشته نمایشی را کارگردانی کند که به یکباره لغو شد، ادامه داد: تصمیم داشتم نمایشنامه «تابوت عهد» نوشته «نیل لبیوت» که یک نویسنده آمریکایی است را به روی صحنه ببرم و برای این تصمیم بسیار ذوق داشتم اما نمیدانستم سریال «پایتخت» مرا بیشتر از همیشه درگیر میکند. معمولا برای این سریال حدود سه ماه یا کمی بیشتر وقت میگذاشتیم اما برای قسمت جدید که در تعطیلات نوروز پخش شد، شش ماه درگیر تصویربرداری شدیم. خب همین افزایش زمانی فرصت اجرای نمایش را از من گرفت. انصرف دادم و کارم را در مجموعه «پایتخت» با جدیت ادامه دادم.
رامینفر در سال جدید برای کارگردانی و یا نویسندگی برنامه دارد و در این زمینه گفت: کارگردانی را نزدیکتر میبینم و احتمال دارد انجامش دهم ولی برای نویسندگی فقط امیدوارم باید زمانش فرا برسد.
به نظر بازیگر نقش «هما» در «پایتخت» که این روزها درگیر اجرای نمایش «آن سوی آیینه» به کارگردانی علی سرابی در یک تماشاخانه خصوصی است، خوب است که ما سالنهای متعدد تئاتر در یک شهر داریم و خوب است که مردم به دیدن نمایش علاقمند شدهاند. او افزود: زمانی که من کار تئاتر را شروع کردم نهایت تماشاچی یک کار پرفروش شاید ۳هزار نفر بود. در حال حاضر اما همین سالنها هر شب با استقبال و ازدحام تماشاچی مواجه میشود و این خوشایند است؛ البته کیفیت همیشه فدا میشود، دلیل هم دارد زیرا از آنجا که نمیخواهیم مخاطب را از دست دهیم او را به هر نحو ممکن حفظ میکنیم و در این مواقع کیفیت فدای حضور مخاطب میشود. این مساله خطرناک است و به نظرم اتفاقی است که رخ داده. در نمایشهایی که حضور داشتهام تلاش کردم سطح کار پایین نیاید ولی شتابزدگی و راضی نگه داشتن مخاطب به هر قیمت ممکن به کارها لطمه زده است. آرزو میکنم هیچ نمایشی خود را قربانی مخاطب نکند و سطح فرهنگی خود را حفظ کند.
ملاک رامینفر برای پذیرش یک نقش به گفته خودش در درجه نخست، «لذت شخصی» است: «بدون تعارف در کاری که خودم از آن لذت نبرم حاضر نمیشوم. چه از نظر متن و چه حضور در کنار تیم اجرایی آن پروژه. مثلا نمایشی که الان درگیرش شدهام همین حالا در سراسر اروپا اجرا میشود. وقتی متن را خواندم لذت بردم. بعد هم، کارگردان و گروه بازیگران از دوستان خوب من بودند که حس خوبی را القا میکردند. به همین دلیل حضور در نمایش را پذیرفتم و بعد از مدتها حال خوبی دارم.»
وی درباره ادامه حضورش در سریهای بعدی احتمالی «پایتخت» که هم اکنون روی آنتن شبکه آی فیلم است، نیز تصریح کرد: بله چرا که نه! برای من بسیار جذاب است که این مجموعه به فصل پنجم رسیده و از فردای روزی که قسمت پنجم به پایان رسید تا همین حالا در حال پاسخ به این پرسش هستم که که قسمت ششم کی ساخته میشود! خیلی شگفتانگیز است که مردم از ما خسته نشدهاند و برای من بسیار جذاب است در کاری که این همه مورد اقبال مردم است حضور داشتهام. تا زمانی که مردم بخواهند این مجموعه را ببینند همراهشان هستم، بدون لحظهای تردید … .
رامینفر در پاسخ به اینکه چرا شخصیتی که در قسمتهای قبلی زنی مستقل، امروزی، عضو شورای شهر و در بسیاری مواقع شخصیت منطقی خانواده بوده اما در سری پنجم درگیر مشکلات عصبی است، فعالیت بیرون از خانه ندارد، استقلالش را از دست داده، فردی منفعل و دنباله روست و …، پاسخ داد: این طراحی محسن تنابنده و کاملا فکر شده بود. محسن تنابنده همیشه تلاش میکند تنوع بصری در کار وجود داشته باشد حتی در چیدن شخصیتها، مثلا برایش جذاب بود بهرام افشاری با آن قد بلند در کنار سایر کاراکترها حضور داشته باشد. در ابتدای فصل پنجم تصادفی رخ میدهد و خیلیها ساده از کنار این تصادف گذشتند؛ چرا این تصادف در کار گنجانده شد؟ چون کمک میکرد همه ما تغییراتی داشته باشیم و از کلیشهها فاصله بگیریم. کاراکتر هما و اساسا کاراکتر خانمها در کارهای کمدی دست و پا بسته است، کمتر میتواند تغییر کند و همیشه باید شأن یک زن خوب و خطوط قرمز رعایت شود. اما در فصل جدید هما زنی است که بچهای را از دست داده و همین واکنشهای جدید او را در پی دارد و البته باعث عصبی بودن او هم هست. ما در اطرافمان زنانی را میبینیم که به واسطه از دست دادن فرزند دچار مشکلات زیادی میشوند و زمان میبرد تا به شرایط عادی برگردند. این اتفاق رنگ تازهای به هما داد اما در نهایت هم باز بلوغ و برخورد عاقلانه هما باعث شد تا این افراد از اتفاقاتی که در کشور سوریه برایشان رخ داد جان سالم به در برند.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اذعان کرد که حساب «پایتخت» را از سایر مجموعههای تلویزیون تفکیک میکند: به عنوان یک بازیگر و همینطور مخاطب سریالهای تلویزیونی را دنبال میکنم و افسوس میخورم از میزان انرژی که صرف میشود اما کارها تا این میزان ضعیف است و کیفیت خوبی ندارد. متاسفانه باید بگویم تعداد آثار ضعیف کم نیست. اما من «پایتخت» را تفکیک میکنم بدون اینکه تعصب داشته باشم. وسواسی که برای ساخت این مجموعه وجود داشت را از نزدیک لمس کردم. شاید باورکردنی نباشد گاهی برای یک مساله کوچک گروه نویسنده و کارگردانی سه روز در حال بحث بود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. من به تیم پایتخت ایمان و باور دارم. مدیوم آن برایم مهم نیست شاید روزی فیلم سینمایی پایتخت ساخته شود یا روزی نمایشش اجرا شود به هر حال من تا همیشه با این تیم همراه خواهم بود.
رامینفر با اشاره به اینکه بعد از مدتها در فیلم سینمایی «چهل و هفت» بازی کرده است، گفت: اگر بدون مطالعه باشد، پذیرفتن بازی در فیلمی اینچنین ـ با توجه به فیلم اولی بودن کارگردان آن ـ خالی از خطر نیست اما زمانی که فیلمنامه به دستم رسید احساس کردم نقش را دوست دارم و به نظرم فیلمنامه از استحکام و شیوایی قابل توجهی برخوردار بود. من قبلا هم با سعید روستایی در «ابد و یک روز» کار کردهام. معتقدم کار با جوانها برگ برنده ماست. اینقدر لطف داشتند که دستم را باز گذاشتند تا هر کدام از نقشها را که دوست دارم انتخاب کنم. انتخاب من شخصیت مهری بود، زن بد دهن پایین شهری که داستانهای خودش را داشت. هیچ وقت چنین نقشی را بازی نکرده بودم هرچند معتقدم فیلم از فیلمنامه عقبتر است و احتیاج به تدوین مجدد دارد اما من این کاراکتر را دوست داشتم و از بازی در این نقش لذت بردم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رئیس سیمافیلم تشریح کرد: صداوسیما خبر ساخت فیلم «پایتخت» را نداده است
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حیرت و دیگر هیچ/ نگاهی به نمایش «آن سوی آینه»
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- انتقاد شدید روزنامه جوان از ایده فیلمنامه نویس پایتخت برای شهید کردن باباپنجعلی
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- «پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش میشود
- آغاز تصویربرداری ادامه «پایتخت۶»
- الهام غفوری: سیروس مقدم عاقلتر از این است که تیم موفق خود را کنار بگذارد
- سیروس مقدم خبر داد/ «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته میشود
- هما قدیس نیست!/ گفتوگو با ریما رامینفر
- شخصیتهای «پایتخت»/ این آدمهای کجوکوله دوستداشتنی
- دست خالی تلویزیون/ نگه داشتن مردم در خانه، دستور کار مسوولان تلویزیون نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه