سینماسینما، نزهت بادی
فیلم آنقدر در ارائه اطلاعات لازم درباره شخصیتها، روابط و وقایع امساک به خرج میدهد که دچار نوعی ابهام و گنگی بیمعنا میشود.
فیلم «پاسیو» درباره زنهای تنهایی است که هر کدام بهنوعی در ارتباط با مرد زندگیشان دچار چالش شدهاند و حالا میکوشند روی پای خود بایستند و زندگی تازهای را آغاز کنند، اما قبل از هر چیزی باید تکلیفشان را با گذشته خود معلوم کنند و تاوان انتخابهای پیشینشان را بپردازند. فیلم میخواهد بهواسطه سرک کشیدن به دغدغهها، نیازها، امیال و خواستههای هر یک از این زنان، به آسیبشناسی وضعیت دختران وزنان تنها در جامعه کنونی دست بیابد و مشکلات اجتماعی پیرامونشان در زمینه بیکاری، عدم امنیت، بیثباتی مالی و ازدواج را طرح کند اما داستان چنان از خلأها و حفرهای اساسی و بنیادین رنج میبرد و از خلق موقعیتهای چالشبرانگیز ناتوان است که اساساً امکان نزدیک شدن به شرایط زن امروزی و مشکلات پیش رویش فراهم نمیشود.

فیلم آنقدر در ارائه اطلاعات لازم درباره شخصیتها، روابط و وقایع امساک به خرج میدهد که دچار نوعی ابهام و گنگی بیمعنا میشود. هر بار که شاهد صحنه رویارویی دو شخصیت با یکدیگر هستیم که قرار است مسائل میانشان را حلوفصل کنند، فیلمساز عامدانه از نمایش آن خودداری میکند و دست به حذف تمام لحظات مهم و سرنوشتساز داستان میزند اما این پرهیز و گریزهای روایتی منجر به گسستهای متوالی در سیر علت و معلولی قصه میشود و شخصیتها بهصورت افرادی غیرقابل درک و ناملموس درمیآیند که دلیل و انگیزه اعمال و گفتارشان روشن و واضح نیست و انتخابها و تصمیمهایشان به دور از هرگونه منطق و معنا و عمقی به نظر میرسد. در واقع زمانی حذف کنش اصلی در داستان میتواند مؤثر و کارآمد باشد که ما از طریق واکنشهای شخصیتها پی به آن ببریم و آنچه را که در خارج از قاب به دور از چشم ما رخ داده است، بر اساس تبعات و پیامدهایش در ذهن خود بازسازی کنیم اما حالا مخاطب اصلاً نمیفهمد چه اتفاقی افتاده و بین شخصیتها چه گذشته که دچار تغییر و تحول شدهاند.
فیلم میتوانست اثری زنانه در زمینه تلاش زنهای عادی برای احراز هویت مستقل خویش و اثبات جایگاه خود در جامعه باشد و ما از طریق کلنجارها و کشمکشهای آنها با مسائل معمولی زندگیشان با مشکلات و چالشهای زنهایی آشنا شویم که همواره در حاشیه اجتماع به سر میبرند و دیده نمیشوند و ناچارند برای رسیدن به خواستههای کوچک و سادهشان درگیر جنگی طاقتفرسا شوند اما مریم بحرالعلومی قادر نیست رخدادهای روزمره پیش روی آنها را به اندازهای مسئلهدار و بحرانی کند که حسی از مبارزه به تلاشها و تقلاهای آنها ببخشد تا از دل دستوپنجه نرم کردن با مشکلاتشان به تواناییها و داشتههای پنهان خود پی ببرند و دریابند که میتوانند زندگیشان را بدون نیاز و وابستگی به مردهای پیرامونشان بسازند. درنهایت نیز تمام گرههای کور داستانی به دست شخصیت مرد باز میشود و زنها با کمکهای جوانمردانه او سر و سامان میگیرند نه با اتکا به جسارت و اعتمادبهنفس و خودکفاییشان و از این رو فیلم حتی نمیتواند گام کوچکی در زمینه طرح مسائل زنان بردارد و در این عرصه جدی گرفته شود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تابستانی که برف آمد» بهترین فیلم جشنواره لهستانی شد
- «تابستانی که برف آمد» در چهار رشته نامزد جایزه شد
- در آستانه اکران؛ پوستر «تابستانی که برف آمد» منتشر شد
- «تابستانی که برف آمد» بزودی اکران میشود
- «تابستانی که برف آمد» به اسپانیا میرود
- مریم بحرالعلومی داور جشنواره بینالمللی فیلمسازان زن شد
- تقدیر جشنواره ایتالیایی از فیلم سینمایی «تابستانی که برف آمد»
- رقابت «تابستانی که برف آمد» در جشنواره مشترک اسپانیا و انگلیس
- مریم بحرالعلومی داور ایمجین ایندیای اسپانیا شد
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اکران آنلاین «قطع فوری» تمدید شد
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه
- «شهربانو» بهترین فیلم جشنواره بالیوودی شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





