سینماسینما، امین نصیری
بیشتر فیلمهای پولانسکی با آدمهای معدود و در جغرافیایی نه چندان وسیع و پر دیالوگ میگذرند و از قضا همین فیلمهای جمع و جور مهمترین و بحث برانگیزترین آثار این کارگردان لهستانی، که به جرات میتوان گفت جزو ده فیلمساز برتر زنده است، هستند. ونوس در پوست خز فیلمیست دربارهی نقش پر رنگ یک زن، زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب و در اختیار خود قرار میدهد و هر کاری که بخواهد با آن میکند. گاهی انگار با یک الهه طرفیم، گاهی فاحشهای گستاخ، گاهی هنرمندی نابغه و سخت کوش و گاهی با توصیفات پیشگویانه و فراطبیعیاش. زن در همان ابتدا کاری که باید را انجام میدهد و با ورود محکماش بازی را شروع میکند و کنترل شرایط را به دست میگیرد و بدل به موجوی شهوت انگیز میشود که احساساتش را بیان میکند. در ادامه فرایند به شکلی طی میشود که زن به مرور جای مرد را به عنوان کارگردان میگیرد و اوست که بر خلاف انتظارها رهبریِ توماس(کارگردان و نویسنده تئاتر) و نحوه پیشبرد داستان را مدیریت میکند. زن خود را به دروغ وندا معرفی میکند و زمانی که بازی میکند مثل یک اسطوره و مجسمه ای زیبا و بینقص در نقشش فرو میرود که همین باعث شگفتی توماس میشود و حتی زمانی که تمرینات نمایشنامه به پایان میرسد باز هم با شخصیت مصمم و خلاق و در عین حال فریبندهای طرفیم که بر همه چیز اثر می گذارد. نکته جالب اینجاست که وقتی دوست دختر توماس با او تماس میگیرد توماس با حالتی سست و ترسان و نه باابهت به او جواب می دهد و درواقع اینجا هم شاهد حضور باصلابت، قوی و مقتدر زنی هستیم که وجود فیزیکی در فیلم ندارد ولی تاثیرش موجود است. وندا تمام موجودیت و اعمالش نه تنها بر توماس و رویکرد خودِ نمایشنامه تحمیل می شود_که این ناشی از ساحت نیرومندش است_بلکه مخاطب را هم گول میدهد و چشمانش را مبهوت هر عملش میکند. از یک جایی به بعد توماس نمیتواند مرز بین نمایش و واقعیت را تشخیص دهد و وندا آنقدر با نقشش آمیخته میشود که توماس دقیقا بدل به کسی میشود که او میخواهد تا در نهایت مرد به ذلت کشیده شود. بازیگر زن فیلم(امانوئل سنیهی زیبا) همسر پولانسکی است و شخصیت توماس نیز شبیه جوانی های پولانسکیست. شخصیت توماس رفته رفته از یک کارگردان تئاتر تبدیل به برده زن می شود و تمایلات کثیف و ناپاکش به مرور آشکار میشوند. می توان گفت توماس در ظاهر یک روشنفکر است اما زیر کالبداش یک انسان قلابیست. توماس به عنوان هنرمندی شناخته شده و باسابقه که در کارش موفق است در اثر حضور دارد اما زنی که خود را وندا معرفی میکند تماما با زن بودنش و وجهههای تندیس گونهای که امانوئل سنیه به آن بخشیده او را رام و عدم خلوص نیت، متزلزل بودن و ضعف درونیاش را آشکار، و درواقع افسارش را در دست میگیرد. در پوستر رسمی فیلم گردنبند قلاده مانند و پاهای جوراب توری پوشیدهی وندا را در پسزمینهای تاریک و فضایی معلق میبینیم که نشان از تمایلات پنهان و ناهنجارهای جنسی و سادومازوخیسمی در توماس دارد. در پایان زن در حالی که به الههای زنده و متحرک بدل شده و میرقصد، مرد را به تمسخر میگیرد و در میزانسنی خیره کننده از آنجا غیب میشود و به حضور پرشکوه و مقتدرانهاش پایان میدهد و مرد را در اوج خواری تنها میگذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- بازبینی پرونده تجاوز پولانسکی پس از ۴۵ سال
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- کارآگاهان سینمایی (بخش هشتم)/ داستان یک زندانی ترفیع مقام گرفته/ ژرژ پیکار در «افسر و جاسوس»
- درخواست رومن پولانسکی رد شد/ دادگاه حق را به آکادمی اسکار داد
- بن افلک «خداحافظی بزرگ» را میسازد/ درباره «محله چینیها»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد