سینماسینما، احسان طهماسبی
شهید ستاری، پرچمدار تفکری ملی و پالوده از سیاستزدگی و موضعگیریهای شتابزده و وابسته است. پرداختن به وجوه میهنپرستی و اشاره به گوشههایی از زندگی شهید ستاری که وجه پررنگتری از رویکرد فراجناحی او در مواجهه با مسائل اساسی کشور دارد منصور را به نمونهای مثالزدنی از تفکری تبدیل کرده است که بهدور از کلیشههای مرسوم و موضعگیریهای سیاسی، قصد در ارائه تصویر قهرمانی میهنپرست و وارسته دارد که مأموریت ملی- میهنی برایش در اولویت بود. این شخصیت گرانسنگ و مغر متفکر فراتر از زمانه خود، در فیلم منصور، قهرمانی است که بدون ایراد و خطا نیست و در رویکردی مثبت و بهدور از تفکرات قهرمانسازی و اسطورهپروری مرسوم فیلمهای دفاع مقدس ساخته شده در سالهای آغازین انقلاب اسلامی، پای اشتباهات و خطاکاریهایش میایستد. در واقع منصور، هرچند بهواسطه ناپختگی فیلمساز فیلم اولی خود دچار نقصانهایی شده و فاصلهگذاریهایی میان فیلم و مخاطب بهوجود آورده است اما در پیشبرد داستان و اجرای دقیق فیلمنامه به شیوه مرسوم و کلاسیک، بهخوبی عمل کرده و توانسته در پرداختن به ابعاد زندگی منصور ستاری در زمان مشخصی که داشته خوب عمل کند و تصویری ماندگار از او در ذهنها باقی گذارد. از سوی دیگر، منصور در انتخاب بازیگران و با بهرهگیری از حضور چهرههای تئاتر، علاوه بر اینکه به اجرایی مستندتر از روایت زندگی شهید ستاری رسیده، توانسته با کمرنگ کردن تاثیر قضاوتها و پیش فرضها نسبت به بازیگران فیلم و به مدد بازی تحسینبرانگیز نقشهای فرعی و همچنین حضور محسن قصابیان در نقش منصور ستاری (به عنوان چهرهای با حضور کمرنگ در سینما)، تصویری عینیتر و نزدیکتر به واقعیت داستان ارائه دهد.
رویکرد داکیومنتری فیلمساز در منصور، بهگونهای وسواسگونه، نقش پررنگی در دراماتیزه کردن داستان زندگی ستاری در فیلم ایفا کرده است و هرچند که این موضوع به وجوه واقع گرایانه اثر کمک شایانی کرده و توانسته در بازنمایی بدون فیلتر زندگی ستاری کمک کند اما در پرداخت نهایی، منصور در فضایی بین درام سینمایی و مستندپرتره معلق است و در شیوههای فنی هم پیرو اصول هر دو رویکرد تصویری است.
عنوان فیلم منصور در رویکردی مینیمال، نامگذاری ساده و در عین حال گویا برای فیلم است؛ قهرمانی پیروزمند که بهدور از تکلف و ظواهر تصنعی و بروکراسی سازمانی و تعلقات سیاسی، به شخصیتی مثالزدنی و الگویی برجسته در تاریخ معاصر ایران بدل شده است.
تیتر برگرفته از شعری از حافظ: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل/کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها (حافظ)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت تهیهکننده با سابقه سینما؛ جلیل شعبانی درگذشت
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- داوران بخش مستند جشنواره فجر معرفی شدند
- باید با مخاطب صریح بود!
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- فیلمهای روی پرده چقدر فروختند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- «منصور»، یادآوری شیرین مصائب تلخ
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پوستر «منصور» منتشر شد
- «منصور» از ۱۹ آبان به سینماها میآید
- جلیل شعبانی: «منصور» گزینه اکران نوروزی نیست
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- شتابزدگی/ نگاهی به فیلم «منصور»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





