سینماسینما، احسان طهماسبی
شهید ستاری، پرچمدار تفکری ملی و پالوده از سیاستزدگی و موضعگیریهای شتابزده و وابسته است. پرداختن به وجوه میهنپرستی و اشاره به گوشههایی از زندگی شهید ستاری که وجه پررنگتری از رویکرد فراجناحی او در مواجهه با مسائل اساسی کشور دارد منصور را به نمونهای مثالزدنی از تفکری تبدیل کرده است که بهدور از کلیشههای مرسوم و موضعگیریهای سیاسی، قصد در ارائه تصویر قهرمانی میهنپرست و وارسته دارد که مأموریت ملی- میهنی برایش در اولویت بود. این شخصیت گرانسنگ و مغر متفکر فراتر از زمانه خود، در فیلم منصور، قهرمانی است که بدون ایراد و خطا نیست و در رویکردی مثبت و بهدور از تفکرات قهرمانسازی و اسطورهپروری مرسوم فیلمهای دفاع مقدس ساخته شده در سالهای آغازین انقلاب اسلامی، پای اشتباهات و خطاکاریهایش میایستد. در واقع منصور، هرچند بهواسطه ناپختگی فیلمساز فیلم اولی خود دچار نقصانهایی شده و فاصلهگذاریهایی میان فیلم و مخاطب بهوجود آورده است اما در پیشبرد داستان و اجرای دقیق فیلمنامه به شیوه مرسوم و کلاسیک، بهخوبی عمل کرده و توانسته در پرداختن به ابعاد زندگی منصور ستاری در زمان مشخصی که داشته خوب عمل کند و تصویری ماندگار از او در ذهنها باقی گذارد. از سوی دیگر، منصور در انتخاب بازیگران و با بهرهگیری از حضور چهرههای تئاتر، علاوه بر اینکه به اجرایی مستندتر از روایت زندگی شهید ستاری رسیده، توانسته با کمرنگ کردن تاثیر قضاوتها و پیش فرضها نسبت به بازیگران فیلم و به مدد بازی تحسینبرانگیز نقشهای فرعی و همچنین حضور محسن قصابیان در نقش منصور ستاری (به عنوان چهرهای با حضور کمرنگ در سینما)، تصویری عینیتر و نزدیکتر به واقعیت داستان ارائه دهد.
رویکرد داکیومنتری فیلمساز در منصور، بهگونهای وسواسگونه، نقش پررنگی در دراماتیزه کردن داستان زندگی ستاری در فیلم ایفا کرده است و هرچند که این موضوع به وجوه واقع گرایانه اثر کمک شایانی کرده و توانسته در بازنمایی بدون فیلتر زندگی ستاری کمک کند اما در پرداخت نهایی، منصور در فضایی بین درام سینمایی و مستندپرتره معلق است و در شیوههای فنی هم پیرو اصول هر دو رویکرد تصویری است.
عنوان فیلم منصور در رویکردی مینیمال، نامگذاری ساده و در عین حال گویا برای فیلم است؛ قهرمانی پیروزمند که بهدور از تکلف و ظواهر تصنعی و بروکراسی سازمانی و تعلقات سیاسی، به شخصیتی مثالزدنی و الگویی برجسته در تاریخ معاصر ایران بدل شده است.
تیتر برگرفته از شعری از حافظ: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل/کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها (حافظ)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت تهیهکننده با سابقه سینما؛ جلیل شعبانی درگذشت
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- داوران بخش مستند جشنواره فجر معرفی شدند
- باید با مخاطب صریح بود!
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- فیلمهای روی پرده چقدر فروختند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- «منصور»، یادآوری شیرین مصائب تلخ
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پوستر «منصور» منتشر شد
- «منصور» از ۱۹ آبان به سینماها میآید
- جلیل شعبانی: «منصور» گزینه اکران نوروزی نیست
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- شتابزدگی/ نگاهی به فیلم «منصور»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





