سینماسینما، احسان طهماسبی
شهید ستاری، پرچمدار تفکری ملی و پالوده از سیاستزدگی و موضعگیریهای شتابزده و وابسته است. پرداختن به وجوه میهنپرستی و اشاره به گوشههایی از زندگی شهید ستاری که وجه پررنگتری از رویکرد فراجناحی او در مواجهه با مسائل اساسی کشور دارد منصور را به نمونهای مثالزدنی از تفکری تبدیل کرده است که بهدور از کلیشههای مرسوم و موضعگیریهای سیاسی، قصد در ارائه تصویر قهرمانی میهنپرست و وارسته دارد که مأموریت ملی- میهنی برایش در اولویت بود. این شخصیت گرانسنگ و مغر متفکر فراتر از زمانه خود، در فیلم منصور، قهرمانی است که بدون ایراد و خطا نیست و در رویکردی مثبت و بهدور از تفکرات قهرمانسازی و اسطورهپروری مرسوم فیلمهای دفاع مقدس ساخته شده در سالهای آغازین انقلاب اسلامی، پای اشتباهات و خطاکاریهایش میایستد. در واقع منصور، هرچند بهواسطه ناپختگی فیلمساز فیلم اولی خود دچار نقصانهایی شده و فاصلهگذاریهایی میان فیلم و مخاطب بهوجود آورده است اما در پیشبرد داستان و اجرای دقیق فیلمنامه به شیوه مرسوم و کلاسیک، بهخوبی عمل کرده و توانسته در پرداختن به ابعاد زندگی منصور ستاری در زمان مشخصی که داشته خوب عمل کند و تصویری ماندگار از او در ذهنها باقی گذارد. از سوی دیگر، منصور در انتخاب بازیگران و با بهرهگیری از حضور چهرههای تئاتر، علاوه بر اینکه به اجرایی مستندتر از روایت زندگی شهید ستاری رسیده، توانسته با کمرنگ کردن تاثیر قضاوتها و پیش فرضها نسبت به بازیگران فیلم و به مدد بازی تحسینبرانگیز نقشهای فرعی و همچنین حضور محسن قصابیان در نقش منصور ستاری (به عنوان چهرهای با حضور کمرنگ در سینما)، تصویری عینیتر و نزدیکتر به واقعیت داستان ارائه دهد.
رویکرد داکیومنتری فیلمساز در منصور، بهگونهای وسواسگونه، نقش پررنگی در دراماتیزه کردن داستان زندگی ستاری در فیلم ایفا کرده است و هرچند که این موضوع به وجوه واقع گرایانه اثر کمک شایانی کرده و توانسته در بازنمایی بدون فیلتر زندگی ستاری کمک کند اما در پرداخت نهایی، منصور در فضایی بین درام سینمایی و مستندپرتره معلق است و در شیوههای فنی هم پیرو اصول هر دو رویکرد تصویری است.
عنوان فیلم منصور در رویکردی مینیمال، نامگذاری ساده و در عین حال گویا برای فیلم است؛ قهرمانی پیروزمند که بهدور از تکلف و ظواهر تصنعی و بروکراسی سازمانی و تعلقات سیاسی، به شخصیتی مثالزدنی و الگویی برجسته در تاریخ معاصر ایران بدل شده است.
تیتر برگرفته از شعری از حافظ: شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل/کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها (حافظ)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فوت تهیهکننده با سابقه سینما؛ جلیل شعبانی درگذشت
- سهم قهرمانان جنگ ایران و عراق در سینمای ایران
- داوران بخش مستند جشنواره فجر معرفی شدند
- باید با مخاطب صریح بود!
- معرفی هیات انتخاب مستندهای بلند بخش مسابقه ملی «سینماحقیقت»
- در هفته گذشته ۵۰۰ هزار نفر مخاطب فیلم های روی پرده بودند
- فیلمهای روی پرده چقدر فروختند
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- «منصور»، یادآوری شیرین مصائب تلخ
- ۲ فیلم جدید از دی ماه به سینماها میآیند
- پوستر «منصور» منتشر شد
- «منصور» از ۱۹ آبان به سینماها میآید
- جلیل شعبانی: «منصور» گزینه اکران نوروزی نیست
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- شتابزدگی/ نگاهی به فیلم «منصور»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه