به گزارش سینماسینما، عباس کیارستمی، پیش از ورود به دنیای سینما، سالها در عرصه گرافیک فعالیت کرده بود. او که خود دانشآموختهی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود با طراحی آگهی تبلیغاتی برای روزنامهها، ساخت تیتراژ برای فیلمهای سینمایی، ساخت فیلمهای تبلیغاتی برای بانکها و شرکتها و فعالیتهای دیگری از این دست، حضور حرفهای خود را رقم زد. او حتی پس از آن که در جایگاه یک کارگران سینما تثبیت شد همچنان به فعالیتهای گرافیکیاش ادامه داد و تا پایان عمر، آثاری از خود به یادگار گذاشت.
امرالله فرهادی (گرافیست و مدیرِ ویژهگرافیک) و همسایه قدیم کیارستمی، در حال حاضر چندی است که مشغول جمعآوری این دسته از کارهای کیارستمی است. با او و احمدرضا احمدی ( از دوستان و همکاران عباس کیارستمی در دوره کانون پرورشی) در خصوص این بُعد از فعالیتهای دوست قدیمش گفتگویی داشتیم که در زیر میخوانید.
امرالله فرهادی میگوید: «نمایشگاهی که امسال در خانه هنرمندان ایران ترتیب دادیم، با اینکه نمایشگاه خوبی بود، ولی جای بسیاری از کارهای مرحوم کیارستمی در آن خالی بود. کیارستمی در طول عمرش، فعالیتهای متعددی انجام داده است؛ کارهایی مثل طراحی، تیتراژ فیلمهای سینمایی، آگهیهای تبلیغاتیِ روزنامه، طراحی روی جلد کتاب، فیلمهای تبلیغاتی و … . جمعآوری این آثار، یک کار جانبی است که در کنار بقیه کارهایم آن را جلو میبرم. شاید این پروسه تا یک سال آینده طول بکشد. در تلاشیم که تمام این کارها را جمعآوری کنیم و برای نمایشگاه بعدی آماده کنیم.»
او میافزاید: «در نمایشگاهی که امسال برگزار شد، چند روجلدِ سیدی به اضافه عکس دری که آقای کیارستمی در اختیار خانم گلستان قرار داده بود، و خانم گلستان هم برای روی جلد ترجمهشان از کتاب «گزارش یک مرگِ» مارکز استفاده کرد، به نمایش درآمد. همچنین در مراسمی که امسال برگزار شد، وعده دادم که تا سال آینده اول تیرماه سعی کنم آثار عباس کیارستمی را جمعآوری کنم و نمایشگاه بعدی مکمل آثار گرافیکی او باشد.»
این گرافیست ادامه میدهد: «آثاری که ما مشغول جمعآوریشان هستیم، شامل چند دسته است؛ بعضی از کارها مثل اتودها، دستخطها و خطخطیها در خانه خود آقای کیارستمی است. دستهای دیگر مثل آثار گرافیکی و آگهیهای تبلیغاتی در روزنامههای کیهان و اطلاعات وجود دارد؛ و بخش آخر هم فیلمهای تبلیغاتی است که اکثر آنها در مجموعههای شخصی باید دنبالشان بود. سرنخهایی از این مجموعهدارها پیدا کردهایم ولی هنوز خیلی از آنها برایمان گنگ هستند.»
فرهادی میگوید: «با بهمن کیارستمی، برای این کار قرار گذاشتیم و امیدوارم که حوصله کنیم و آنچه که باقیمانده را جمعآوری کنیم. کیارستمی همیشه به من میگفت که بالاخره یک روزی با هم میرویم و کل اتاق را بیرون میریزیم، و این انبوه کاغذها را وارسی میکنیم تا کارهای باارزش را جدا کنیم. ولی متأسفانه هیچوقت این فرصت دست نداد.»
مدیر ویژهگرافیک یادآور میشود: «آثار تبلیغاتی کیارستمی، شامل فیلم و طراحی پوستر میشود. فایل دیجیتال روزنامهی اطلاعات از سال ۱۳۴۲ موجود است، و این مجموعه به لطف آقای دعایی در دسترس ما قرار گرفته. البته به غیر از آثار آقای کیارستمی مشغول جمعآوری فعالیتهای مطبوعاتی گرافیستهای دیگری ازجمله کاتوزیان، خسرو بیات، خودم و چند نفر دیگر نیز هستم. در حال حاضر، چند نفر از دانشجویان را گذاشتهایم تا روی روزنامهها کار کنند. حجم روزنامهها خیلی زیاد است. بخش عمدهای از آنها را آقای محسن میرزایی در کتاب «۲۳۰ سال تبلیغات ایران» منتشر کرده است. از منابع دست اول در این زمینه روزنامه کیهان و اطلاعات است. متأسفانه روزنامه کیهان هنوز به صورت فایل دیجیتال درنیامده است و ما هم هنوز فرصت نکردهایم که در کیهان به دنبال آثار کیارستمی باشیم. درواقع، به دلیل نبود نسخه دیجیتال از این روزنامه، بررسی آرشیوش کاری طاقتفرسا و به نوعی نشدنی است.»
فرهادی در پایان میگوید: «از زمانی که کیارستمی وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد، کارهایش شکل منسجمی به خود گرفت. تا قبل از آن به صورت پراکنده در جاهای مختلف کار کرده بود؛ آژانسهای تبلیغاتی، بانک عمران، دفتر طراحی علیاکبر صادقی و جاهای بسیار دیگر.»
احمدرضا احمدی، نیز درخصوص روجلد کتابهای عباس کیارستمی میگوید: «زمانی که انتشارات روزن، توسط ابراهیم گلستان و یدالله رؤیایی پایهریزی شد، من هم مدتی با آنها همکاری میکردم. عباس کیارستمی کاری که کرد، برای روی جلد مجله روزن بود. من شمارهی ۴ روزن را تحت عنوان «دفترهای روزن» درآوردم که روی جلدش را او طراحی کرد. آنموقع کیارستمی هنوز سازمان تبلیغات نگاره کار میکرد. این روی جلدها را با حروف ساده کار میکردیم. حروف بالایی آن کار خودم بود و وسطش نیز دایرهای بود که با کاغذ رنگی درست شده بود. جلدها، جلد پارچهای بود که کارِ صحافی «مهرآئین» بود. یکسری کارهای دیگر هم در انتشارات روزن درآوردیم که با خط آقای اخوین منتشر کردیم. برای مثال در طرف بُرِش کتاب مینوشتیم: «عروسی خون – فدریکو گارسیا لورکا- ترجمه احمد شاملو».»
احمدی اضافه میکند: «کیارستمی روجلد دو تا از کتابهای مرا طراحی کرد. یکی کتاب «وقت خوب مصائب» بود که انتشارات زمان منتشر کرد. یک کتاب کودکان هم با هم کار کردیم تحت عنوان «من حرفی دارم که فقط شما بچهها باور میکنید» که نقاشیهایش کار کیارستمی بود.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد