کمال تبریزی، کارگردان پیش کسوت سینمای ایران در خصوص اکران فیلمش در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: به نظر من اصولا و به طور کلی نحوه اکران در سینمای ایران و در هر گروهی یا نحیف و ضعیف و غیر تخصصی است، یا دچار فساد و تقلب است. بنابراین تا اطلاع ثانوی امکان اظهار نظر در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش سینماسینما، تبریزی با اشاره به تاسیس این گروه سینمایی گفت: راه درازی تا رسیدن به شرایط مطلوب در پیش است و مادامی که روندی صحیح و کاملا تخصصی و حساب شده برای این امر حیاتی طراحی نشده باشد، کماکان دچار این معضل خواهیم بود. گرچه باید نکته حائز اهمیت دیگری را نیز در چرخه اکران در نظر داشت و آن محدودیت تعداد سینماهای قابل قبول برای نمایش است که همواره توجیه اقتصادی سرمایه در سینما را دچار خدشه اساسی می سازد.
او در پاسخ به این سوال که با چه مشکلاتی در زمان اکران فیلم «دونده زمین» در گروه هنر و تجربه مواجه شده است، گفت: همان طور که اشاره کردم، مشکلات جدی اکران در همه گروه ها وجود دارد، اما در هر صورت باید اعتراف کرد که گروه هنر و تجربه محمل خوب و مناسبی برای عرض اندام فیلم هایی است که قبلا به هیچ وجه امکان نمایش برای آن ها فراهم نبود و این وجه را باید مهم ترین خاصیت گروه هنر و تجربه به حساب آورد. اما این گروه هم مانند سایر گروه ها هنوز تفاوتی میان انواع این دسته از فیلم ها در مقطع تبلیغات و نحوه خبررسانی به مخاطبان ویژه هر فیلم قائل نیست. شاکله یکنواخت و همگانی تبلیغ در سینما کماکان مانند خفاشی کور بر سر نحوه نمایش فیلم ها سنگینی می کند و مادامی که اتاق فکری تخصصی در این خصوص تشکیل نشود، مشکل بزرگ نحوه عرضه محصولات سینمایی ادامه خواهد داشت. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنم: فروشنده ای را در نظر بگیرید که همه نوع محصول قابل عرضه به مشتری های خود را دارد، اما همه آن ها را در یک ویترین و کنار هم در معرض فروش گذاشته و اعلام می کند که این جا فروشگاهی صرفا برای فروش است و همه محصولات در عین تنوع بسیار فرق چندانی باهم ندارند. بنابراین از این بابت اول این که افراد زیادی به این فروشگاه مراجعه نخواهند کرد چون نمی دانند چه چیزهایی را می توانند بخرند. و دوم این که افراد محدودی که از فروشگاه خرید می کنند خودشان کشف می کنند که چه چیزی و با چه کاربردی خریده اند. و فروشنده در مورد کالا نه تنها اطلاعات دقیقی نمی دهد، بلکه همه اجناسش را در یک بسته بندی ثابت عرضه می کند که خریدار تا آن را باز نکند، نمی داند داخل آن چیست. و این بلایی است که گریبان فیلم ها را در فروشگاه های سینمایی یعنی سالن های اکران، گرفته است.
کارگردان فیلم «امکان مینا» در تکمیل حرف هایش برای بهتر شدن مسیر اکران فیلم ها در این گروه سینمایی ، یادآور شد: به نظر می رسد که با توضیحات قبلی تا حدودی راه کار مناسب به دست آمده باشد. تشکیل یک اتاق فکر تخصصی و خلاق برای نحوه تبلیغات و بسته بندی های متفاوت برای عرضه مشخص هر فیلم؛ کاری که البته دشوار و هزینه بر است و علاوه بر آن زمان و پیش فعالیت لازم را برای اکران هر فیلم و به تناسب آن لازم دارد. درست مثل پیش تولیدی که برای تولید هر فیلم ضروری و اجتناب ناپذیر است. شاید بتوان به این نتیجه هم رسید که مقدمات اکران هر فیلم باید از زمان شروع پیش تولید آن آغاز شود و در طول ساخت اثر به نحوه تبلیغ و نمایش آن نیز اقدام کرد؛ کاری که سال هاست در نمایش فیلم های سینمایی سایر نقاط جهان متداول است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- فصل سوم «سرزمین مادری» از امشب پخش میشود
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- رقابت ۶۳ اثر داستانی کوتاه در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- سرنوشت جشنواره ملی فیلم اقوام چه شد؟
- مشارکت بنیاد ایرانشناسی کشور در برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- گذر از کفتارها/ نگاهی به فیلم «داستان دستانداز»
- مدیران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- درخواست کمال تبریزی از هنرمندان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری