یک نویسنده، کارگردان و بازیگر طنز با بیان اینکه نویسندگی سختترین بخش یک پروژه هنری است، گفت: هر نوع آفرینش ادبی بدون برخورداری از جهان بینی قابل تصور و موفق نخواهد بود.
به گزارش سینماسینما، سروش صحت شامگاه یکشنبه در چهلمین نشست ادبی چای و داستان مدرسه اسلامی هنر که با استقبال طلاب، دانشجویان و اهالی هنر همراه بود، گفت: هر شخص علاقهمند به هنر و ادبیات میتواند در ابتدای راه خود از الگوهای هنری تقلید کند.
وی با تأکید بر اینکه دست یابی به سلیقه و سبک زندگی هنری امری اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: لازم است هر فردی که وارد وادی هنر میشود بعد از مدتی به یک نقطه نظر شخصی و تکامل برسد.
نویسندگی یعنی هنر دراماتیک کردن زندگی عادی
این طنز پرداز سینما و تلویزیون افزود: در عالم هنر نباید تحت تأثیر اسامی و شهرتهای هنری ماند و باید به یک سلیقه شخصی دست یافت.
وی با بیان اینکه باید هر نویسنده به خواندن و زیاد خواندن و نوشتن و زیاد نوشتن عادت کند، گفت: در اصول هنری باید جهان بینی خود را بسازیم.
صحت با طرح این مطلب که هر انسانی جهانی شنیدنی دارد، گفت: هر آدمی داستان شنیدنی خود را دارد و باید نویسندگان در این داستانهای پیرامونی کنکاش کنند.
کارگردان مجموعه طنز تلویزیونی کشور با بیان اینکه کنش و واکنش و حرکات هر فردی جهان او را تا حدودی توصیف میکند، گفت: هنر یک نویسنده دراماتیک کردن واکنشهای روزمره هر شخص است و تنها با این روش میتوان هنر را جذاب و دیدنی کرد.
صحت با بیان اینکه دراماتیک کردن یعنی ایجاد نوعی دروغ پردازی در کنش و واکنشهای افراد، گفت: به این دروغ نباید بار معنایی منفی داد و در واقع اضافه کردن جنبه زیبایی و کاستن حشو و زشتیهای زندگیهای عادی است.
وی با تأکید بر اینکه باید یک نویسنده به صورت محترمانه به زندگیهای مردم سرک بکشد و نگاه دقیق داشته باشد، گفت: لحظه دراماتیک را کنش و واکنشهای حساس افراد میسازد و تنها با حرافی و ادعا کردن کار دراماتیک شکل نمیگیرد.
کلیشه نشانه اعتبار هنر خوب است
کارگردان فیلم تلویزیونی «شمعدونی» با تأکید بر اینکه باید بررسی و توجه به سلایق مختلف را از نظر دور نداشت، افزود: یک هنرمند باید یک فیلم یا داستانی که مورد علاقه و سلیقهاش نیست را بررسی کند تا بتواند نقاط ضعف و ناتوانی کار را بسنجد و به کیفیت کار خود اضافه کند.
صحت با تأکید بر اینکه باید دنبال سناریویی باشیم که به آن علاقه و دغدغه داریم باشیم، گفت: از کلیشه شدن و تکراری شدن موضوعات نترسید چرا که تنها عناصری کلیشه میشوند که بارها ساخته شده و دیده شدهاند و هنوز هم محل توجه و تولید هستند.
وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند عشق و نفرت چون برای مردم مهم هستند کلیشه شدهاند، گفت: لازم است صحنههای درام را هنرمندانه کشف و پنهان کنیم.
نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی لیسانسهها با بیان اینکه دوست داشته که یک رمان نویس شود، گفت: اگر رفع دغدغههای مالی نبود شاید به سمت فیلمنامه نویسی و سینما نمیرفتم.
صحت با تأکید بر اینکه نویسندگی کار بسیار حساس و سختی است، گفت: در میان تجارب کارگردانی و بازیگری و نویسندگی، سختی کار نوشتن را کاملاً حس کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- تولد ۸۱ سالگی هوشنگ مرادی کرمانی در «اکنون»
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
- مالکیت معنوی «کتاب باز» برای صداوسیما است؛ توقیف برنامه سروش صحت پس از انتشار اولین قسمت
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





