یک نویسنده، کارگردان و بازیگر طنز با بیان اینکه نویسندگی سختترین بخش یک پروژه هنری است، گفت: هر نوع آفرینش ادبی بدون برخورداری از جهان بینی قابل تصور و موفق نخواهد بود.
به گزارش سینماسینما، سروش صحت شامگاه یکشنبه در چهلمین نشست ادبی چای و داستان مدرسه اسلامی هنر که با استقبال طلاب، دانشجویان و اهالی هنر همراه بود، گفت: هر شخص علاقهمند به هنر و ادبیات میتواند در ابتدای راه خود از الگوهای هنری تقلید کند.
وی با تأکید بر اینکه دست یابی به سلیقه و سبک زندگی هنری امری اجتناب ناپذیر است، اظهار کرد: لازم است هر فردی که وارد وادی هنر میشود بعد از مدتی به یک نقطه نظر شخصی و تکامل برسد.
نویسندگی یعنی هنر دراماتیک کردن زندگی عادی
این طنز پرداز سینما و تلویزیون افزود: در عالم هنر نباید تحت تأثیر اسامی و شهرتهای هنری ماند و باید به یک سلیقه شخصی دست یافت.
وی با بیان اینکه باید هر نویسنده به خواندن و زیاد خواندن و نوشتن و زیاد نوشتن عادت کند، گفت: در اصول هنری باید جهان بینی خود را بسازیم.
صحت با طرح این مطلب که هر انسانی جهانی شنیدنی دارد، گفت: هر آدمی داستان شنیدنی خود را دارد و باید نویسندگان در این داستانهای پیرامونی کنکاش کنند.
کارگردان مجموعه طنز تلویزیونی کشور با بیان اینکه کنش و واکنش و حرکات هر فردی جهان او را تا حدودی توصیف میکند، گفت: هنر یک نویسنده دراماتیک کردن واکنشهای روزمره هر شخص است و تنها با این روش میتوان هنر را جذاب و دیدنی کرد.
صحت با بیان اینکه دراماتیک کردن یعنی ایجاد نوعی دروغ پردازی در کنش و واکنشهای افراد، گفت: به این دروغ نباید بار معنایی منفی داد و در واقع اضافه کردن جنبه زیبایی و کاستن حشو و زشتیهای زندگیهای عادی است.
وی با تأکید بر اینکه باید یک نویسنده به صورت محترمانه به زندگیهای مردم سرک بکشد و نگاه دقیق داشته باشد، گفت: لحظه دراماتیک را کنش و واکنشهای حساس افراد میسازد و تنها با حرافی و ادعا کردن کار دراماتیک شکل نمیگیرد.
کلیشه نشانه اعتبار هنر خوب است
کارگردان فیلم تلویزیونی «شمعدونی» با تأکید بر اینکه باید بررسی و توجه به سلایق مختلف را از نظر دور نداشت، افزود: یک هنرمند باید یک فیلم یا داستانی که مورد علاقه و سلیقهاش نیست را بررسی کند تا بتواند نقاط ضعف و ناتوانی کار را بسنجد و به کیفیت کار خود اضافه کند.
صحت با تأکید بر اینکه باید دنبال سناریویی باشیم که به آن علاقه و دغدغه داریم باشیم، گفت: از کلیشه شدن و تکراری شدن موضوعات نترسید چرا که تنها عناصری کلیشه میشوند که بارها ساخته شده و دیده شدهاند و هنوز هم محل توجه و تولید هستند.
وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند عشق و نفرت چون برای مردم مهم هستند کلیشه شدهاند، گفت: لازم است صحنههای درام را هنرمندانه کشف و پنهان کنیم.
نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی لیسانسهها با بیان اینکه دوست داشته که یک رمان نویس شود، گفت: اگر رفع دغدغههای مالی نبود شاید به سمت فیلمنامه نویسی و سینما نمیرفتم.
صحت با تأکید بر اینکه نویسندگی کار بسیار حساس و سختی است، گفت: در میان تجارب کارگردانی و بازیگری و نویسندگی، سختی کار نوشتن را کاملاً حس کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز پیش فروش فیلم سروشصحت/ «سال گربه» آنلاین اکران میشود
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- انتشار اولین عکسها از مجموعه جدید سروش صحت
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- جهان با ما برقص/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- زندگی را میشود آسان گرفت/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- برگزاری کارگاه نویسندگی سروش صحت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش