تینا جلالی در اعتماد نوشت : نگاهی گذرا به سردر سینماها و فیلم های در حال اکران نشان می دهد که غالب سالن های سینما تحت اشغال فیلم های کمدی است و فیلم های با موضوع اجتماعی صندلی کمتری در اختیاردارند. اینجا بحث میزان استقبال مخاطب از فیلم های روی پرده مدنظر نیست بلکه تعداد سالن های نمایشی است که به فیلم های کمدی داده می شود و نکته مهم دیگر اجناس فرهنگی هم که این روزها سینما داران به مخاطب ارایه می دهند بیشتر کمدی است. «هزارپا»، «به وقت خماری»، « دشمن زن»، «تگزاس»، «خجالت نکش» فیلم هایی هستند که سردر سینماها را به خود اختصاص داده اند حتی فیلم های اجتماعی «دلم می خواد» و «خوک» هم رگه های کمدی دارند.
جالب اینکه هفته گذشته هم بنابرآنچه شورای صنفی نمایش اعلام کرد قرار است موج اکران فیلم های های کمدی («کاتیوشا» به کارگردانی علی عطشانی و «دم سرخ ها» از آرش معیریان) را حتی تا اواخر شهریور شاهد باشیم آن هم فیلم های کمدی که با نگاه به پوسترهای آن هر مخاطب عامی به محتوای سخیف آن پی می برد و از کمترین ساختار سینمایی برخوردار هستند. نمایش فیلم هایی ازاین دست در سینماها بیشتر یادآور فیلم هایی است که در اواخر دهه هشتاد با لقب شونه تخم مرغی در سوپرمارکت ها به مخاطب عرضه می شد. فیلم های ویدئویی نظیر «ده رقمی» را خاطرتان هست؟
حالا با این اوصاف حساب کنید از جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم یک تعداد فیلم نمایش داده نشده در صف اکران هستند. «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما، «اتاق تاریک» روح الله حجازی، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «جاده قدیم» منیژه حکمت، «کامیون» کامبوزیا پرتوی، «سرو زیرآب» محمدعلی باشه آهنگر، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی «کار کثیف» خسرو معصومی، «ماهور»حمید زرگر نژاد و فیلم تحسین شده «مغزهای کوچک زنگ زده» هنوز وضعیت نمایش شان مشخص نیست: یکسری فیلم های اول همچون «پاسیو» مریم بحرالعلومی، «درساژ» پویا بادکوبه «گرگ بازی» عباس نظام دوست هم وضعیت نمایش شان معلوم نیست. به این لیست فیلم های جامانده از اکران سال های گذشته همچون «سوفی و دیوانه» مهدی کرم پور و… را هم اضافه کنید.
به احتمال فراوان نیمه دوم امسال دوباره با داستان کمدی بلبشوی نمایش فیلم ها و حرف وحدیث هایی پیرامون فیلم سوزی از یک سو و قصه ملودرام ناله و فغان فیلمسازان از چگونگی نمایش فیلم شان در سینماها از سوی دیگر مواجه خواهیم شد.
اما آنچه در این گزارش مطرح است بحث کیفیت فیلم های کمدی است که این روزها در معرض دید خانواده ها قرار داردو پرسش اینجاست آیا هر فیلمی را می توان کمدی نامید؟ صرف داشتن چند لحظه خنده دار با انبوهی از دیالوگ های سطحی و بی ارزش را فیلم کمدی می گویند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- گفتوگو با مستانه مهاجر کارگردان فیلم «جوجه تیغی»/ زنان در تمام جهان مهجور هستند
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- علیرضا حسینی، عضو هیاتمدیره خانه سینما: هنرمند ممنوع از کار نداریم، ممنوعالخروج چرا!
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- صانعی مقدم خبر داد: «هنر و تجربه» صاحب جشنواره میشود
- «ایتالیا ایتالیا»؛ تنفس در فضایی تازه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش