تینا جلالی در اعتماد نوشت : نگاهی گذرا به سردر سینماها و فیلم های در حال اکران نشان می دهد که غالب سالن های سینما تحت اشغال فیلم های کمدی است و فیلم های با موضوع اجتماعی صندلی کمتری در اختیاردارند. اینجا بحث میزان استقبال مخاطب از فیلم های روی پرده مدنظر نیست بلکه تعداد سالن های نمایشی است که به فیلم های کمدی داده می شود و نکته مهم دیگر اجناس فرهنگی هم که این روزها سینما داران به مخاطب ارایه می دهند بیشتر کمدی است. «هزارپا»، «به وقت خماری»، « دشمن زن»، «تگزاس»، «خجالت نکش» فیلم هایی هستند که سردر سینماها را به خود اختصاص داده اند حتی فیلم های اجتماعی «دلم می خواد» و «خوک» هم رگه های کمدی دارند.
جالب اینکه هفته گذشته هم بنابرآنچه شورای صنفی نمایش اعلام کرد قرار است موج اکران فیلم های های کمدی («کاتیوشا» به کارگردانی علی عطشانی و «دم سرخ ها» از آرش معیریان) را حتی تا اواخر شهریور شاهد باشیم آن هم فیلم های کمدی که با نگاه به پوسترهای آن هر مخاطب عامی به محتوای سخیف آن پی می برد و از کمترین ساختار سینمایی برخوردار هستند. نمایش فیلم هایی ازاین دست در سینماها بیشتر یادآور فیلم هایی است که در اواخر دهه هشتاد با لقب شونه تخم مرغی در سوپرمارکت ها به مخاطب عرضه می شد. فیلم های ویدئویی نظیر «ده رقمی» را خاطرتان هست؟
حالا با این اوصاف حساب کنید از جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم یک تعداد فیلم نمایش داده نشده در صف اکران هستند. «امیر» به کارگردانی نیما اقلیما، «اتاق تاریک» روح الله حجازی، «بمب» به کارگردانی پیمان معادی، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی، «جاده قدیم» منیژه حکمت، «کامیون» کامبوزیا پرتوی، «سرو زیرآب» محمدعلی باشه آهنگر، «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی «کار کثیف» خسرو معصومی، «ماهور»حمید زرگر نژاد و فیلم تحسین شده «مغزهای کوچک زنگ زده» هنوز وضعیت نمایش شان مشخص نیست: یکسری فیلم های اول همچون «پاسیو» مریم بحرالعلومی، «درساژ» پویا بادکوبه «گرگ بازی» عباس نظام دوست هم وضعیت نمایش شان معلوم نیست. به این لیست فیلم های جامانده از اکران سال های گذشته همچون «سوفی و دیوانه» مهدی کرم پور و… را هم اضافه کنید.
به احتمال فراوان نیمه دوم امسال دوباره با داستان کمدی بلبشوی نمایش فیلم ها و حرف وحدیث هایی پیرامون فیلم سوزی از یک سو و قصه ملودرام ناله و فغان فیلمسازان از چگونگی نمایش فیلم شان در سینماها از سوی دیگر مواجه خواهیم شد.
اما آنچه در این گزارش مطرح است بحث کیفیت فیلم های کمدی است که این روزها در معرض دید خانواده ها قرار داردو پرسش اینجاست آیا هر فیلمی را می توان کمدی نامید؟ صرف داشتن چند لحظه خنده دار با انبوهی از دیالوگ های سطحی و بی ارزش را فیلم کمدی می گویند؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- گفتوگو با مستانه مهاجر کارگردان فیلم «جوجه تیغی»/ زنان در تمام جهان مهجور هستند
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- علیرضا حسینی، عضو هیاتمدیره خانه سینما: هنرمند ممنوع از کار نداریم، ممنوعالخروج چرا!
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- صانعی مقدم خبر داد: «هنر و تجربه» صاحب جشنواره میشود
- «ایتالیا ایتالیا»؛ تنفس در فضایی تازه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم