علی مصلح حیدرزاده منتقد سینما در اینستاگرام خود نوشت :
در حالی که جو جشنواره فیلم فجر تمام نشده و هنوز مشغول وزنکشی سینمای اجتماعی در مقابل فیلمهای سفارشی و به اصطلاح «استراتژیک» هستیم و حرص میخوریم که چرا داوران جشنواره فیلمهای مستقل و تجربی را درست ندیدند، تنها فیلم کمدی جشنواره سی و هشتم از فردا اکران میشود. فیلمی که در میانه جنگ و جدال «تحریم میکنم/ تحریم نمیکنم» و نمایش موضوعهای ملتهب و طبقه فرودست و ریگی و قهرمانهای امنیتی و از این قبیل هیچکس دربارهاش چیزی نگفت، با این سطح از تبلیغات زودتر از همه روی پرده میرود و احتمالا میلیاردها تومان میفروشد. در آن هیاهوی ده یازده روزه جشنواره همه یادشان رفت اکران سینمای ایران نه دست اوج است، نه فارابی، نه رنجکشان، نه وزارت اطلاعات، نه اطلاعات سپاه. اکران سینمای ایران دست سوداگران است. چند روز بعد از جشنواره دیدیم با مطرب بازی میشود از هزارپای رکورد «پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران» سبقت گرفت و حالا با وصل کردن جلفها به نازیها اکران سال جدید عملا شروع شده. کل دعوای اجتماعیسازها و سفارشیسازها بر سر سی تا چهل درصد اکران است. کسب و کار سینما را کمدیسازها هدایت میکنند و دولت و مدیران فرهنگی کت شلوار پوش در سکوت لبخند رضایت میزنند. سلیقه اکثریت تماشاگران باقیمانده سینما به همین کمدیهای «کپی پیستی» رسیده، همین بازسازیهای پاستوریزه «فیلمفارسی». در یک کلام، سینمای ایران دست «کف سینما» است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگی های فیلمفارسی، در حوزه فوتبال به خوبی قابل انطباق است
- در سومین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ نسبت سینماگران و قدرت؛ از فردین تا حاتمیکیا
- هشدار جالب روزنامه فرهیختگان نسبت به تکرار تجربه ورشکستگی سینمای قبل از انقلاب
- گفتگو با حسن حسینی درباره «راهنمای فیلم سینمای ایران» (بخش دوم)/ واکاوی یک تحقیر تاریخی
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ تقابل انسان شهری و روستایی در سینمای پیش از انقلاب + ویدئو
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- ثبت نام هالیوودی- فیلمفارسی احمدینژاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری