علی مصلح حیدرزاده منتقد سینما در اینستاگرام خود نوشت :
در حالی که جو جشنواره فیلم فجر تمام نشده و هنوز مشغول وزنکشی سینمای اجتماعی در مقابل فیلمهای سفارشی و به اصطلاح «استراتژیک» هستیم و حرص میخوریم که چرا داوران جشنواره فیلمهای مستقل و تجربی را درست ندیدند، تنها فیلم کمدی جشنواره سی و هشتم از فردا اکران میشود. فیلمی که در میانه جنگ و جدال «تحریم میکنم/ تحریم نمیکنم» و نمایش موضوعهای ملتهب و طبقه فرودست و ریگی و قهرمانهای امنیتی و از این قبیل هیچکس دربارهاش چیزی نگفت، با این سطح از تبلیغات زودتر از همه روی پرده میرود و احتمالا میلیاردها تومان میفروشد. در آن هیاهوی ده یازده روزه جشنواره همه یادشان رفت اکران سینمای ایران نه دست اوج است، نه فارابی، نه رنجکشان، نه وزارت اطلاعات، نه اطلاعات سپاه. اکران سینمای ایران دست سوداگران است. چند روز بعد از جشنواره دیدیم با مطرب بازی میشود از هزارپای رکورد «پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران» سبقت گرفت و حالا با وصل کردن جلفها به نازیها اکران سال جدید عملا شروع شده. کل دعوای اجتماعیسازها و سفارشیسازها بر سر سی تا چهل درصد اکران است. کسب و کار سینما را کمدیسازها هدایت میکنند و دولت و مدیران فرهنگی کت شلوار پوش در سکوت لبخند رضایت میزنند. سلیقه اکثریت تماشاگران باقیمانده سینما به همین کمدیهای «کپی پیستی» رسیده، همین بازسازیهای پاستوریزه «فیلمفارسی». در یک کلام، سینمای ایران دست «کف سینما» است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگی های فیلمفارسی، در حوزه فوتبال به خوبی قابل انطباق است
- در سومین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ نسبت سینماگران و قدرت؛ از فردین تا حاتمیکیا
- هشدار جالب روزنامه فرهیختگان نسبت به تکرار تجربه ورشکستگی سینمای قبل از انقلاب
- گفتگو با حسن حسینی درباره «راهنمای فیلم سینمای ایران» (بخش دوم)/ واکاوی یک تحقیر تاریخی
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ تقابل انسان شهری و روستایی در سینمای پیش از انقلاب + ویدئو
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- ثبت نام هالیوودی- فیلمفارسی احمدینژاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





