تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۴/۱۱ - ۱۴:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 19341

فلسطین و سینمافلسطین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی از موضوعات مهم و مورد توجه در کشور ما طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. در این میان، سینمای ایران هم سعی کرده با تولید فیلم و نشان دادن مظلومیت مردم این سرزمین، در حد بضاعتش ایفای نقش کند.

به گزارش سینماسینما، برخی از این آثار سینمایی مستقیما به اشغال فلسطین پرداخته‌اند و همچنان شاخص‌ترین اثر، فیلم «بازمانده» اثر زنده‌یاد سیف‌الله داد است. موضوع جنگ جهانی دوم و برخورد با یهودیان و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، بستر ساخت فیلم‌های دیگری در سینمای ایران بوده است که مجموع آن‌ها، حکایت از غاصب بودن رژیم اشغالگر قدس دارد.

مسعود کیمیایی از اولین کارگردانانی است که به سراغ این موضوع رفت و در سال ۱۳۶۷ «سرب» را ساخت.

این فیلم، داستان دانیال با بازی امین تارخ و مونس با بازی فریماه فرجامی است که می‌خواهند به ارض موعود بروند؛ اما با مخالفت سازمانی به نام هاگانا که یهودیان را بسیج می‌کند روبه‌رو می‌شوند. جمشید مشایخی، جلال مقدم، هادی اسلامی، فتحعلی اویسی و سعید پیردوست دیگر بازیگران «سرب» هستند.

«آتش پنهان» ساخته حبیب کاوش در سال ۱۳۶۹ از اولین آثاری است که مستقیما اشغال فلسطین را دستمایه قرار داده است.

ادیب قدوره، علی‌اکبر بهادری، امیر باران لوئی، مونیا جمالپور، معصومه تقی‌پور و فرهنگ مهرپور از بازیگران این فیلم هستند.

زنده‌یاد سیف‌الله داد در سال ۱۳۷۳ «بازمانده» را در قاب دوربین ثبت کرد که با گذشت بیش از دو دهه هنوز هم شاخص‌ترین اثر با موضوع اشغال فلسطین محسوب می‌شود.

سلما مصری، بسام کوسا، جمال سلیمان، جیانا عید، صباح برکات، علاء کوکش و هانی سعدی بازیگران این فیلم هستند که «داد» آن‌ها را از بین هنرپیشه‌های سوری انتخاب کرد.

بعد از «بازمانده» و موفقیت آن، تولیدات این حوزه پررنگ‌تر شد به‌طوری که کارگردانی به‌نام عبدالرضا نواب صفوی در سال ۱۳۷۶ دو فیلم «هفت سنگ» و «قاعده بازی» را کارگردانی کرد.

«هفت سنگ» با بازی داریوش ارجمند، امین تارخ، آتیلا پسیانی، بهروز بقایی، اصغر همت و مهناز انصاریان درباره دیوید پسر خاخام الیاس مشوه شمعون است که پس از سال‌ها اقامت در هلند و پایان تحصیلاتش برای زیارت و ملاقات با شخصی به نام شیخ کریم وارد فلسطین می‌شود.

در «قاعده بازی» هم داریوش ارجمند، بیژن امکانیان، امین تارخ، آتیلا پسیانی و علی اوسیوند بازی کردند.

«بیگانگان» ساخته عباس رافعی داستان یادآوری یک عشق ناکام در فلسطین است. جوانی به نام حسام عاشق دختری به نام لیلا می‌شود. آن دو قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، اما حمله صهیونیست‌ها به آن کشور و به وجود آمدن جنگ و سپس آواره شدن ساکنان شهر، باعث می‌شود که این دختر و پسر یکدیگر را گم کنند.

«قناری» ساخته جواد اردکانی در سال ۱۳۸۲ هم از آثاری است که این موضوع را در قالب داستانی برای نوجوانان روایت می‌کند.

در همان سال، محمد درمنش «هیام» را کارگردانی کرد.

«زخم زیتون» اولین ساخته سینمایی محمدرضا آهنج، دیگر اثر ساخته‌شده در این حوزه است که در سال ۱۳۸۳ آماده نمایش شد. «شکارچی شنبه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی با بازی علی نصیریان، امیریل ارجمند، دارین حمسه، مهدی فقیه و سیلوا آندریاسیان در سال ۱۳۸۸ ساخته شد.

«فیلادلفی» ساخته عزت‌الله جامعی در سال ۱۳۸۹ درباره گروهی است که برای انجام فعالیت بشردوستانه تصمیم می‌گیرند تا آذوقه و وسایل پزشکی به محاصره‌شدگان غزه برسانند و برای رسیدن به این هدف اقدام به حفر تونلی زیر زمینی می‌کنند.

«لبنان عش من» ساخته حسن کاربخش، «۳۳ روز» ساخته جمال شورجه، «شهابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلام‌لو و «ابوزینب» ساخته علی غفاری، فیلم‌های دیگری هستند که جنایات رژیم صهیونیستی را در لبنان به تصویر کشیده‌اند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها