سینماسینما، سحر عصرآزاد:
دیگر عادت کرده ام جذابیت های جشنواره فجر را هر سال در میان فیلم های کنار گذاشته شده جستجو کنم. در میان فیلم هایی که قرار است سوال برانگیزیِ نبودشان در رقابت مهمترین جشنواره سینمایی داخلی؛ با برچسب هایی همچون ملاحظات یک جشنواره دولتی و سلیقه هیئت انتخاب تعدیل شود. اما آیا می شود؟ مگر عدم حضور نمونه های متأخری همچون “کارت پرواز”، “آستیگمات” و “گیلدا” پاسخ منطقی گرفت که نبود “لابیرنت” در رقابت فیلم های اول جشنواره سی و هفتم فجر پاسخ بگیرد؟
“لابیرنت” برای من یک پرونده طول و دراز دارد؛ به اندازه آشنایی و رفاقت چندین ساله ام با امیرحسین ترابی که هیچوقت باعث اغماض و ملاحظه کاری در ارائه نقطه نظرهایم نسبت به فیلمنامه هایی که در طول این سال ها از او خوانده ام نشده است. به همین دلیل وقتی اولین نسخه اش را خواندم به او هشدارِ برچسبِ “فرهادیسم” خوردن را دادم و با تکیه بر آنچه از فیلم دیدن و فیلمنامه خواندن و نوشتن آموخته ام، تنها پیشنهادم این بود که در کارگردانی هویت نگاه مستقل و منحصر به فرد خود را وارد عمل کند تا این برچسب خود به خود بی معنی شود.
اما روزی که روی مبل استودیوی آقای علیرضا علویان نشسته بودم تا فیلم شروع شود، همچنان نگران سرنوشت حرفه ای این فیلمساز جوان خلاق بودم که به نظرم ورودش به سینمای حرفه ای دیرتر از بلوغ نگاه و توانایی اش اتفاق افتاده بود. هرچند ترابی سال ها قبل در عرصه فیلم کوتاه و تبلیغات، هم جایزه هایش را گرفته و جشنواره گردی کرده و هم رگ خواب مخاطب را به دست آورده است.
وقتی فیلم تمام شد؛ فقط توانستم به این میزان (خودش) بودن، تبریک بگویم که از دل قصه ای که می توانست به واسطه تردیدها و دوراهی های متعدد و چالش برانگیز و پیچیدگی های درام تبدیل به کپی از الگوی آشنای فیلمسازی شود، اما خوشبختانه او روایت شخصی خود را با کارگردانی خوش ساخت و خلاقانه به تصویر کشیده است.
فیلمی که به شکلی قابل دفاع؛ عنوانش تبدیل به ساختار روائی و فرم تصویری اثر شده و با پایانی جسورانه مخاطب را (حتی مرا که پایان قصه می دانستم) روی صندلی میخکوب به جای می گذارد.
فیلم از وجود یک شهاب حسینیِ دیدنی با جنسی جدید از استیصال و این بار ضعف و بار وجدان درونی بهره می برد. غزال نظر به عنوان چهره ای جدید که شخصاً از او انتظاری نداشتم، توانسته هم رتبه زوج بازیگری حرفه ای؛ حسینی- ساره بیات حضورش را ثبت کند. بخصوص در سکانس دو نفره ملتهبی که با شهاب حسینی در بزنگاهی مهم از درام دارد، نقش آفرینی اش دیدنی است.
وقتی فیلم تمام شد، یک گره در ذهنم شکل گرفت: حتی با در نظر گرفتن سلیقه هیئت داوران؛ بخصوص سینماگران حاضر در این فهرست، هم نمی توانستم نبود این فیلم را با استانداردهای سینمایی که دارد، در میان فیلم های اول – که قرار است افق آینده سینمای ایران باشند- توجیه کنم.
هیچ چیز نمی تواند پاسخ غیبت “لابیرنت” در رقابت فیلم های اول جشنواره سی و هفتم باشد. هیچ چیز مگر ملاحظاتی از جنس چهل سالگی انقلاب اسلامی که انگار مضمون این فیلم خانوادگی قرار بوده به آن خدشه وارد کند. واقعاً چهل سالگی انقلاب اسلامی متأثر از چنین نگاه هایی است یا قرار است بهانه ای باشد برای پوشش دادن به محافظه کاری هایی که هر سال به شکلی رخ می نمایانند؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- «شین» دوباره اکران میشود
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم