سینماسینما- محمد حقیقت؛
چهل و هشتمین جشنواره جهانی تورنتو (۷ تا ۱۷) سپتامبر، امروز آخرین بخش از برنامه های خود را بنام Centrepiece اعلام کرد که از بخشهای جالب و قابل توجه این جشنواره مشهور است.
مدیران جشنواره برای این بخش، ۴۳ فیلم از چهل کشور انتخاب کردهاند که اکثر آنها اولین نمایش جهانی خود را در اینجا آغاز میکنند مثل فیلم «حضور» ساخته استیون سودربرگ.
در این بخش فیلمهایی از استرالیا، بلژیک، آلمان، ایتالیا، فلسطین، امریکا، کره، کلمبیا، ژاپن، ویتنام، فرانسه، الجزایر و ایران حضور دارند که نام سه فیلمساز ایرانی هم در میان آنها به چشم میخورد.
فیلم «هفت روز» ساخته علی صمدی احدی، نخستین حضور جهانی خود را در این بخش تجربه می کند. این فیلم با توجه به سوژه و همچنین ساخت حرفهاش قطعا توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.
فیلم به زبان فارسی با بازی ویکشا آسایش و سینا پروانه ساخته شده و محصول آلمان است. ماجرای فیلم در ایران میگذرد و راجع به یک خانم فعال حقوق زنان بنام مریم است که مدت زیادی است زندانی شده اما روزی به وی فقط هفت روز فرصت میدهند که به دیدار فرزندان خردسالش برود و دوباره خود را به زندان معرفی کند. در این دیدار، شوهرش و فرزندانش، مریم را تشویق میکنند به هیچ عنوان به زندان بازنگردد و راهی به او پیشنهاد میکنند، ولی مریم مردد است.
علی صمدی احدی که در آلمان فیلمساز شناخته شدهآی است و فیلمهایی از جمله «سلامی علیکم» و آثار انیمیشن موفقی ساتته است. سناریوی فیلم از محمد رسول اف و با همکاری خود کارگردان نوشته شده است. دومین فیلم، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول اف است که قبلا در جشنواره کن در بخش مسابقه بود و جایزه ویژه داوران را هم بدست آورده بود.
سومین فیلم بهنام «هر کجا و هر زمان» اولین فیلم بلند میلاد تنگشیر است که در ایتالیا ساخته شده. فیلم راجع به یک مهاجر آفریقایی در ایتالیا ست که با مشکلات بسیار کاری پیدا می کند که نیاز به دوچرخه دارد اما طولی نمی کشد که روزی دوچرخه اش دزدیده میشود.
جشنواره تورنتو شامل بخش های گالا، کشف، سانس های ویژه و غیره است. در دورههای گذشته ایران و سینماگران ایرانی حضور قابل توجهی داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران «هفت روز» در فرانسه
- از جشنواره تورنتوی کانادا چهخبر؟
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
- درباره فیلم «دانه انجیر معابد»/ هبوط
- یادداشت پریچهر باقری دربارهی «داستان خواهر»/ باید از عطر اقاقی تو رو آغاز کنم…
- گفتوگو با علی صمدی احدی/ «هفت روز» را با بیانِ فعالان حقوق بشر ساختم
- اعطای جایزه هفته منتقدان جشنواره ونیز به فیلمساز ایرانی/ صاحبان جوایز فیپرشی شناخته شدند
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- گفتوگو با سازنده فیلم پذیرفته شده در جشنواره ونیز / قصه مهاجری که راهی «هرکجا هرزمان» است
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- راهیابی فیلم کوتاه «لیلی» به جشنواره فیلم تورنتو
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





