امیرحسین علمالهدی – جشنواره کن یکی از مهمترین جشنوارههای جهانی سینماست و اغراق نیست که این جشنواره را میعادگاه فیلمسازان هنری جهان بنامیم و این جشنواره را همسان المپیک سینمایی بدانیم. سینمای ایران که بعد از انقلاب توانست پوستاندازی و برای حضور جدی در جشنوارهها یک سروگردن نسبت به سایر کشورها پیشتازی کند، بدونشک مرهون فعالانی است که با تمام سختیها و مرارتها توانستهاند نام ایران را در کشورهای دیگر به زبان آورند و بهعنوان مهمترین سفیر فرهنگی کشور طی چهار دهه اخیر خودنمایی کنند. این دستاورد کمی برای نظام فرهنگی ایران نیست که سینمای اخلاقمدار آن زبانزد عام و خاص محافل فرهنگی و هنری است و باید قدر آن را دانست؛ اما گویا همچنان این فرزند خلف ایرانزمین در داخل کشور دچار مشکل است و بخشی از دستگاهها با دیده تردید، شک و ظن با این تنها سفیر فرهنگی خود برخورد میکند و نمیخواهد بپذیرد که سینمای ایران توانسته است در حد بضاعت خود تصویری فرهنگی از ایران به جهانیان عرضه کند. مخالفان سینمای ایران بر این باورند که سینماگران با نشاندادن تصویر غیرواقعی از این سرزمین (سیاهنمایی) نتوانستهاند از ایران و پیشرفتهایش در این سه دهه بهدرستی دفاع کنند و جشنوارهها هم حسب سیاستهای کشورشان فقط به فیلمهای سیاهنمای ایرانی جوایزی خواهند داد و دفاع از این تز: «سینمای ایران سفیر فرهنگی نظام است» یک جعل است و تصویر سینمای ایران نشاندهنده منویات نظام نیست و نخواهد بود! چنانچه این استدلال را بپذیریم که سینمای ایران سیاهنماست و بر این اساس جوایز بهخاطر این سیاهنماییهاست که به فیلمسازان تعلق میگیرد، باید به عرض طرفداران این استدلال برسانیم که فیلمساز در همین سرزمین رشد کرده است و اگر نمیتواند تصویری دلخواه شما بیافریند به نظر بهخاطر سیاستهای شماست و نه نوع نگاه فیلمساز. هرچند باید بپذیریم که سیاستهای جشنوارهها براساس سیاستهای پیدا و پنهان کشورهایشان است (مگر در ایران نیست که در کشورهای دیگر نباشد) و جوایز این جشنوارهها بیارتباط با نوع سیاستهای کشورها نیست و اما بپذیریم که «فیلمسازان مؤلف» براساس نگاه خود و جهانبینی خود فیلمهایشان را میسازند و نه براساس سفارش بخشی از حاکمیت یا مخالفان و موافقان سینما از یکسو و از سویی دیگر سیاستهای کشورهایی که جوایز جشنوارههایشان مهم هستند!
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





