سیدامیر سیدزاده میگوید سینمای ایران برای عبور از بحران فعلی، به جای مسکنهای مقطعی نیاز به طرحهای بنیادین و ریشهای دارد.
به گزارش سینماسینما، سیدامیر سیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «خانه شیشهای» به کارگردانی امیر پورکیان پروانه نمایش خود را دریافت کرده است، گفت: هرچند پروانه نمایش این فیلم صادر شده، اما معتقدم در حال حاضر فصل اکران، فصل بسیار ضعیفی است که یکی از مهمترین دلایل این ضعف، بیثباتی و ناآرامیهای موجود در جامعه است که باعث شده تا مخاطب به سینما نرود، چرا که سینمارفتن دل و دماغ میخواهد و زمانی که مخاطب دل و دماغ نداشته باشد به سینما نمیرود.
وی ادامه داد: حتی سینمای ایران یک شنبه غمانگیز را با شش هزار مخاطب پشت سرگذاشته است، به همین دلیل میگویم که باید منتظر موقعیتی باشیم که مخاطب دوباره به سینما بازگردد. با یک نگاه کوتاه به فیلمهای جدیدی که به تازگی اکران شده، متوجه میشویم به نسبت تعداد سالن و سئانسهایی که به فیلمها اختصاص داده میشود این آثار هیچ توجیه اقتصادی برای بازگشت سرمایه ندارند.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: معتقدم مسئولان باید به فکر راهکارهایی باشند تا مخاطب به سینما برود، در غیر این صورت با ادامه چنین شرایطی، مخاطب به خودی خود به سینما نمیرود. البته بعید میدانم چنین اتفاقی رخ دهد و شرایط مناسبی برای اکران فراهم شود.
سیدزاده ادامه داد: مسالهای که سینمای ایران در حال حاضر درگیر آن است، این است که سینما رفتن از برنامه روزانه مردم حذف شده و این مشکل بسیار بزرگی است. البته فکر میکنم باید به چنین موضوعی نگاهی کلانتر داشته و باور کنیم که چنین تمهیدات مقطعی نمیتواند کمکی به بهبود شرایط فعلی سینما داشته باشد. اینکه بلیت سینماها برای چند روز نیمبها شود و یا اینکه دولت در مقاطعی سوبسید حمایتی برای سرمایهگذاری که فیلمش در سینما اکران میکند، پرداخت کند؛ راهکارهای مدونی به شمار نمیرود و بیشتر راهکارهای مقطعی است و طرحهای مقطعی نیز در طول تاریخ نشان داده که چندان جواب نمیدهد.
وی توضیح داد: در چنین شرایطی سینمای ایران نیاز به طرحهای ریشهدار و بنیادین دارد، طرحهای حمایتی که بهصورت قانون مدون و اجرایی شود و این مسکنهای مقطعی که آقایان تزریق میکنند، تنها کاربرد مقطعی داشته و به فراموشی سپرده میشود، ضمن اینکه در حال حاضر به دلیل استقبال نکردن مخاطبان از فیلمها دیگر سرمایهگذاران تمایلی به سرمایهگذاری برای تولید فیلمها ندارد.
این تهیهکننده بیان کرد: با توجه به کاهش سرمایهگذاری در سینما، بیشتر فیلمهایی امکان تولید پیدا میکنند که بتوانند حمایتهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی و یا سازمان سینمایی را داشته باشند. درست است که پروانه ساخت زیاد صادر میشود، اما اکثر فیلمها بودجهای برای تولید ندارند به همین دلیل این فیلمها یا اصلاً کلید نخورده و یا در طول تولید به دلیل بروز برخی از مشکلات متوقف شده است و این نشان میدهد که ما یک نظام ضابطهمند برای حمایت از سینما در مواقع بحرانی نداریم و این مهمترین مشکل ما در سینما است.
سیدزاده در پایان گفت: توصیه میکنم تا مسئولان در طول سال مقاطعی را بهعنوان مقاطع بحرانی سینما پیشبینی کنند تا با یک سری از سازوکارهای قانونمند بتوانند آن بحران را پشت سر بگذارند. سینما نیاز به رعایت یک سری از اصول و قوانین است که مدیران فرهنگی باید به فکر آن باشند تا این نوع از بیثباتیها در حوزه اکران، کاهش تولید و یا کاهش سرمایه با قانونمندی برطرف شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- از بنی اعتماد و پناهی تا مهدویان و آبیار؛ بیانیه مهم تهیهکننده- کارگردانان: پروانه ساخت را حذف کنید
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- حمایت سیزده صنف سینمایی از کانون کارگردانان برای حذف پروانه ساخت
- کانون کارگردان سینمای ایران درخواست کرد؛ شورای پروانه ساخت را برچینید/ ممیزی فیلمنامهها را پایان دهید
- با موافقت شورای پروانه نمایش آثار سینمایی؛ ۷ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- قبل از تصویب منتشر کنید!/ درباره آییننامههای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- چند کارگردان متقاضی ساخت فیلم هستند؟
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





