سیدامیر سیدزاده میگوید سینمای ایران برای عبور از بحران فعلی، به جای مسکنهای مقطعی نیاز به طرحهای بنیادین و ریشهای دارد.
به گزارش سینماسینما، سیدامیر سیدزاده تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه فیلم سینمایی «خانه شیشهای» به کارگردانی امیر پورکیان پروانه نمایش خود را دریافت کرده است، گفت: هرچند پروانه نمایش این فیلم صادر شده، اما معتقدم در حال حاضر فصل اکران، فصل بسیار ضعیفی است که یکی از مهمترین دلایل این ضعف، بیثباتی و ناآرامیهای موجود در جامعه است که باعث شده تا مخاطب به سینما نرود، چرا که سینمارفتن دل و دماغ میخواهد و زمانی که مخاطب دل و دماغ نداشته باشد به سینما نمیرود.
وی ادامه داد: حتی سینمای ایران یک شنبه غمانگیز را با شش هزار مخاطب پشت سرگذاشته است، به همین دلیل میگویم که باید منتظر موقعیتی باشیم که مخاطب دوباره به سینما بازگردد. با یک نگاه کوتاه به فیلمهای جدیدی که به تازگی اکران شده، متوجه میشویم به نسبت تعداد سالن و سئانسهایی که به فیلمها اختصاص داده میشود این آثار هیچ توجیه اقتصادی برای بازگشت سرمایه ندارند.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: معتقدم مسئولان باید به فکر راهکارهایی باشند تا مخاطب به سینما برود، در غیر این صورت با ادامه چنین شرایطی، مخاطب به خودی خود به سینما نمیرود. البته بعید میدانم چنین اتفاقی رخ دهد و شرایط مناسبی برای اکران فراهم شود.
سیدزاده ادامه داد: مسالهای که سینمای ایران در حال حاضر درگیر آن است، این است که سینما رفتن از برنامه روزانه مردم حذف شده و این مشکل بسیار بزرگی است. البته فکر میکنم باید به چنین موضوعی نگاهی کلانتر داشته و باور کنیم که چنین تمهیدات مقطعی نمیتواند کمکی به بهبود شرایط فعلی سینما داشته باشد. اینکه بلیت سینماها برای چند روز نیمبها شود و یا اینکه دولت در مقاطعی سوبسید حمایتی برای سرمایهگذاری که فیلمش در سینما اکران میکند، پرداخت کند؛ راهکارهای مدونی به شمار نمیرود و بیشتر راهکارهای مقطعی است و طرحهای مقطعی نیز در طول تاریخ نشان داده که چندان جواب نمیدهد.
وی توضیح داد: در چنین شرایطی سینمای ایران نیاز به طرحهای ریشهدار و بنیادین دارد، طرحهای حمایتی که بهصورت قانون مدون و اجرایی شود و این مسکنهای مقطعی که آقایان تزریق میکنند، تنها کاربرد مقطعی داشته و به فراموشی سپرده میشود، ضمن اینکه در حال حاضر به دلیل استقبال نکردن مخاطبان از فیلمها دیگر سرمایهگذاران تمایلی به سرمایهگذاری برای تولید فیلمها ندارد.
این تهیهکننده بیان کرد: با توجه به کاهش سرمایهگذاری در سینما، بیشتر فیلمهایی امکان تولید پیدا میکنند که بتوانند حمایتهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی و یا سازمان سینمایی را داشته باشند. درست است که پروانه ساخت زیاد صادر میشود، اما اکثر فیلمها بودجهای برای تولید ندارند به همین دلیل این فیلمها یا اصلاً کلید نخورده و یا در طول تولید به دلیل بروز برخی از مشکلات متوقف شده است و این نشان میدهد که ما یک نظام ضابطهمند برای حمایت از سینما در مواقع بحرانی نداریم و این مهمترین مشکل ما در سینما است.
سیدزاده در پایان گفت: توصیه میکنم تا مسئولان در طول سال مقاطعی را بهعنوان مقاطع بحرانی سینما پیشبینی کنند تا با یک سری از سازوکارهای قانونمند بتوانند آن بحران را پشت سر بگذارند. سینما نیاز به رعایت یک سری از اصول و قوانین است که مدیران فرهنگی باید به فکر آن باشند تا این نوع از بیثباتیها در حوزه اکران، کاهش تولید و یا کاهش سرمایه با قانونمندی برطرف شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- از بنی اعتماد و پناهی تا مهدویان و آبیار؛ بیانیه مهم تهیهکننده- کارگردانان: پروانه ساخت را حذف کنید
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- حمایت سیزده صنف سینمایی از کانون کارگردانان برای حذف پروانه ساخت
- کانون کارگردان سینمای ایران درخواست کرد؛ شورای پروانه ساخت را برچینید/ ممیزی فیلمنامهها را پایان دهید
- با موافقت شورای پروانه نمایش آثار سینمایی؛ ۷ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- قبل از تصویب منتشر کنید!/ درباره آییننامههای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- چند کارگردان متقاضی ساخت فیلم هستند؟
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





