اول: انرژی از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشود، اما از بین نمیرود. این قانون مشهور فیزیک مصداق سریالهای کرهای در کشور ما است! این سریالها از یانگوم به جومونگ و از جومونگ به ایسان تبدیل میشوند، اما هرگز بساطشان را از صفحه تلویزیون جمع نمیکنند. داستان طوری شده که شما شبی را گیر نمیآورید تلویزیون سریال کرهای پخش نکند؛ بالاخره یک کانالی هست که تکرار چندباره افسانه جومونگ، جواهری در قصر، ایسان و بقیه اهالی این خانواده پرفرزند را به نمایش بگذارد. اگر توانستید شبی بیسریال کرهای در تلویزیون گیر بیاورید، شماره تلفنتان را به «ستاره مربع، مربع ستاره» پیامک کنید تا شادتان کنم.
دوم: ما در مواجهه با پخش سریالهای کرهای از صداوسیما دو راه داریم: ببینیم، با نبینیم! چقدر شیوه مواجههمان راحت بود. البته دسته سومی هم هستند که دوست دارند ببینند، اما با خودسانسوری (!) سراغ سریالی میروند که بشود از صحنههایش استوری و پُست گذاشت و نوشت: «یک دیالوگ ماندگار». یک رفیقی داشتیم که طرفدار دوآتشه جومونگ بود. او مدام ما را به رویت این سریال تشویق میکرد و میگفت: «جومونگ ببینین. اینقدر توش پند و اندرز هست که میشه یه مملکتو باهاش ساخت.»
سوم : ماجرای سریالهای کرهای به همین جا ختم نمیشود، یعنی دغدغهای که این سریالها ایجاد میکند، فراتر از ۴۵دقیقه تا یک ساعت زمان پخش آن است، چون کار اصلی برخی تازه شروع میشود و در سایتهای مختلف دنبال بخشهای سانسورشده میگردند. از طرف دیگر، آنقدر با دوبله فارسی خط اصلی داستان تغییر میکند که کشف اتفاقهای آن به یک معمای پیچیده تبدیل میشود. تلاش برای کشف این معماها خودش کلی لذت دارد و بهطور میانگین ۵ تا ۶ روز زمان لازم دارد.
چهارم: سریالهای کرهای مخالفان جدیای هم دارد. این گروه معتقدند پخش این قبیل سریالها زمینهساز پایین آوردن سلیقه مخاطبان میشود و چشم آنها را به یک محصول بیکیفیت فرهنگی عادت میدهد. تاکید مخالفان، هم فرم سریالها را شامل میشود و هم محتوای آنها را. به اعتقاد این افراد، سریالهای کرهای صرفا جذابیت بصری دارند و از محتوا خالیاند. در سالهای اخیر تلویزیون ایران از سریالهای کرهای برای مقابله با ماهواره استفاده کرده است. پیشنهادی که در این میان مطرح میشود، تخصیص سرمایه برای تولیدات داخلی است، تا از این راه به جای معرفی فرهنگ کشورهای دیگر، شرایط را برای آشنایی بیشتر با فرهنگ کشور خودمان فراهم کنیم. چیز عجیبوغریبی بود؟!
پنجم : آدم بعضی اوقات مات و مبهوت میماند. میپرسید چرا؟ خب همان رفیقی که گفتم طرفدار دوآتشه جومونگ بود، میگفت: «هر چی دوست دارین ببینین. حالشو ببرین. چه جومونگ، چه کوروساوا.» بعد که میپرسیدیم «چرا اینها رو کنار هم گذاشتی؟» جواب میداد: «من از جومونگ به کوروساوا رسیدم!» حالا شما بروید و ببینید چطور میشود از جومونگ به کوروساوا رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ضرغامی: رهبری سریال جومونگ را دیدند و درباره ویژگیهای حماسی آن رهنمودهایی داشتند
- پاسخ بازیگر یانگوم به پیشنهاد همکاری با قربان محمدپور در «عاشقی در هانوی» + عکس
- کارگردان «سلام بمبئی» به سراغ یانگوم رفت/ بازی لی یونگ آئه در یک فیلم ایرانی
- صداپیشه «یانگوم»: از سریالهای کرهای شاکیام
- بازگشت یانگوم به ایران
- تقدیر از بازیگر یانگوم برای کمک به زلزلهزدگان کرمانشاه
- اختلاف در رقم کمک اهدایی یانگوم به زلزله زدگان
- کمک ۴۵ هزار دلاری بازیگر یانگوم به زلزلهزدگان
- انتقاد نماینده مجلس از پخش فیلمها و سریالهای کرهای
- نگاهی به عملکرد چندگانه تلویزیون در برنامههای مختلف/ تلویزیون بی قاعده!
- سفیر کره جنوبی: ایرانیها کره را با یانگوم می شناسند کره ای ها ایران را با نفت و گازش
- واکنش طنز کاربران شبکه های اجتماعی به پخش چندین باره جومونگ از تلویزیون
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه