
اول: انرژی از شکلی به شکل دیگر تبدیل میشود، اما از بین نمیرود. این قانون مشهور فیزیک مصداق سریالهای کرهای در کشور ما است! این سریالها از یانگوم به جومونگ و از جومونگ به ایسان تبدیل میشوند، اما هرگز بساطشان را از صفحه تلویزیون جمع نمیکنند. داستان طوری شده که شما شبی را گیر نمیآورید تلویزیون سریال کرهای پخش نکند؛ بالاخره یک کانالی هست که تکرار چندباره افسانه جومونگ، جواهری در قصر، ایسان و بقیه اهالی این خانواده پرفرزند را به نمایش بگذارد. اگر توانستید شبی بیسریال کرهای در تلویزیون گیر بیاورید، شماره تلفنتان را به «ستاره مربع، مربع ستاره» پیامک کنید تا شادتان کنم.
دوم: ما در مواجهه با پخش سریالهای کرهای از صداوسیما دو راه داریم: ببینیم، با نبینیم! چقدر شیوه مواجههمان راحت بود. البته دسته سومی هم هستند که دوست دارند ببینند، اما با خودسانسوری (!) سراغ سریالی میروند که بشود از صحنههایش استوری و پُست گذاشت و نوشت: «یک دیالوگ ماندگار». یک رفیقی داشتیم که طرفدار دوآتشه جومونگ بود. او مدام ما را به رویت این سریال تشویق میکرد و میگفت: «جومونگ ببینین. اینقدر توش پند و اندرز هست که میشه یه مملکتو باهاش ساخت.»
سوم : ماجرای سریالهای کرهای به همین جا ختم نمیشود، یعنی دغدغهای که این سریالها ایجاد میکند، فراتر از ۴۵دقیقه تا یک ساعت زمان پخش آن است، چون کار اصلی برخی تازه شروع میشود و در سایتهای مختلف دنبال بخشهای سانسورشده میگردند. از طرف دیگر، آنقدر با دوبله فارسی خط اصلی داستان تغییر میکند که کشف اتفاقهای آن به یک معمای پیچیده تبدیل میشود. تلاش برای کشف این معماها خودش کلی لذت دارد و بهطور میانگین ۵ تا ۶ روز زمان لازم دارد.
چهارم: سریالهای کرهای مخالفان جدیای هم دارد. این گروه معتقدند پخش این قبیل سریالها زمینهساز پایین آوردن سلیقه مخاطبان میشود و چشم آنها را به یک محصول بیکیفیت فرهنگی عادت میدهد. تاکید مخالفان، هم فرم سریالها را شامل میشود و هم محتوای آنها را. به اعتقاد این افراد، سریالهای کرهای صرفا جذابیت بصری دارند و از محتوا خالیاند. در سالهای اخیر تلویزیون ایران از سریالهای کرهای برای مقابله با ماهواره استفاده کرده است. پیشنهادی که در این میان مطرح میشود، تخصیص سرمایه برای تولیدات داخلی است، تا از این راه به جای معرفی فرهنگ کشورهای دیگر، شرایط را برای آشنایی بیشتر با فرهنگ کشور خودمان فراهم کنیم. چیز عجیبوغریبی بود؟!
پنجم : آدم بعضی اوقات مات و مبهوت میماند. میپرسید چرا؟ خب همان رفیقی که گفتم طرفدار دوآتشه جومونگ بود، میگفت: «هر چی دوست دارین ببینین. حالشو ببرین. چه جومونگ، چه کوروساوا.» بعد که میپرسیدیم «چرا اینها رو کنار هم گذاشتی؟» جواب میداد: «من از جومونگ به کوروساوا رسیدم!» حالا شما بروید و ببینید چطور میشود از جومونگ به کوروساوا رسید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ضرغامی: رهبری سریال جومونگ را دیدند و درباره ویژگیهای حماسی آن رهنمودهایی داشتند
- پاسخ بازیگر یانگوم به پیشنهاد همکاری با قربان محمدپور در «عاشقی در هانوی» + عکس
- کارگردان «سلام بمبئی» به سراغ یانگوم رفت/ بازی لی یونگ آئه در یک فیلم ایرانی
- صداپیشه «یانگوم»: از سریالهای کرهای شاکیام
- بازگشت یانگوم به ایران
- تقدیر از بازیگر یانگوم برای کمک به زلزلهزدگان کرمانشاه
- اختلاف در رقم کمک اهدایی یانگوم به زلزله زدگان
- کمک ۴۵ هزار دلاری بازیگر یانگوم به زلزلهزدگان
- انتقاد نماینده مجلس از پخش فیلمها و سریالهای کرهای
- نگاهی به عملکرد چندگانه تلویزیون در برنامههای مختلف/ تلویزیون بی قاعده!
- سفیر کره جنوبی: ایرانیها کره را با یانگوم می شناسند کره ای ها ایران را با نفت و گازش
- واکنش طنز کاربران شبکه های اجتماعی به پخش چندین باره جومونگ از تلویزیون
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





