در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، آیین بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، آیین بزرگداشت ناصر ممدوح گوینده و مدیر دوبلاژ، مصطفی دالایی فیلمبردار، مستندساز و تهیهکننده و ابراهیم سعیدی مستندساز، کارگردان و تدوینگر در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برگزار میشود.
ناصر ممدوح، زاده سال ۱۳۲۱ در تهران، مدیر دوبلاژ، گوینده و سرپرست گفتار متن فیلمهای مستند است. مهدی میثاقیه تهیهکننده قدیمی سینما با شنیدن صدای ممدوح، مسیر زندگی هنری او که به فیلمنامهنویسی و بازیگری علاقه داشت را تغییر داد و ضمن معرفی به عطاالله کاملی گوینده مشهور آن روزهای سینمای ایران، سببساز ظهور یک دوبلور و گوینده فیلم با صدایی خاص و خاطرهساز شد.
ناصر ممدوح گویندگی آثار مستند در گونههای مختلف را ادامه داد و شاید بتوان اذعان کرد «صدای ممدوح» در قالب «صدای مستند» در ذهن مخاطب ایرانی شکل گرفته است. او راوی منحصربهفرد مجموعههای راز بقا و محیط زیست بود که با استقبال مواجه شد؛ سپس این شیوه روایتگویی به مستندهای علمی و تاریخی هم کشیده شد.
پرواز، سیاره زمین، به زبان ساده، مثل آب باش، محمدعلی، آرزوی رابین، یک جهان آرام، مشاهیر، اسرار نهنگها، درون ذهن جانوران، سایز فوقالعاده من، تمدن خفته: دفینه، حلقه گمشده، یلو استون، از جمله آثار مستندی است که با صدای ممدوح ضبط و پخش شده است.
مصطفی دالایی متولد سال ۱۳۳۸ در تهران و فارغالتحصیل کارشناسی سینما از دانشکده صداوسیما است. او ضمن حضور در گروههای مستند جهاد سازندگی، یکی از همراهان نزدیک شهید آوینی در مجموعه آثار روایت فتح بوده و این دوران را با دوربین مستند خود ثبت و ضبط میکرد. دالایی عمرش را صرف فیلمبرداری و مستندسازی از دفاع مقدس و دوران سازندگی کرده است.
از آثار مستند مصطفی دالایی میتوان به فیلمهای ظلم خونین، هفت قصه از بلوچستان، امام فراسوی مرزها، پرتو حسن، ناز تو نیاز ما، نسیم حیات، سه نسل آواره، پاتک روز چهارم، شب عاشورایی، دلباخته، اشاره کرد.
ابراهیم سعیدی، زاده سال ۱۳۴۴ در مهاباد، مستندساز، کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر سینمای ایران است. وی دانشآموخته سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران بوده است.
در کارنامه هنری ابراهیم سعیدی که فیلمسازی گزیدهکار است، کارگردانی بیش از ۱۰ فیلم خلاقانه به چشم میخورد که روژگیران، همه مادران من، ژوان، ژیلهمو، هیلین، هیوا، طعم آب، ماندوو، ساکار، از جمله این آثار هستند. مستند «همه مادران من» وی برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند و جایزه ویژه هیات داوران بخش ملی و بینالملل دومین جشنواره سینماحقیقت بوده و تندیس طلایی بهترین مستند جایزه شهید آوینی را به دست آورده است. مستند «روژگیران» او برنده بهترین فیلم بخش مستند مردمنگاری سینماحقیقت است.
هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- بدرقه پیکر سعید مظفری به خانه ابدی/ ناصر ممدوح: دوبله بعد از دوران کرونا مُرد
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





