در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، آیین بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، آیین بزرگداشت ناصر ممدوح گوینده و مدیر دوبلاژ، مصطفی دالایی فیلمبردار، مستندساز و تهیهکننده و ابراهیم سعیدی مستندساز، کارگردان و تدوینگر در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برگزار میشود.
ناصر ممدوح، زاده سال ۱۳۲۱ در تهران، مدیر دوبلاژ، گوینده و سرپرست گفتار متن فیلمهای مستند است. مهدی میثاقیه تهیهکننده قدیمی سینما با شنیدن صدای ممدوح، مسیر زندگی هنری او که به فیلمنامهنویسی و بازیگری علاقه داشت را تغییر داد و ضمن معرفی به عطاالله کاملی گوینده مشهور آن روزهای سینمای ایران، سببساز ظهور یک دوبلور و گوینده فیلم با صدایی خاص و خاطرهساز شد.
ناصر ممدوح گویندگی آثار مستند در گونههای مختلف را ادامه داد و شاید بتوان اذعان کرد «صدای ممدوح» در قالب «صدای مستند» در ذهن مخاطب ایرانی شکل گرفته است. او راوی منحصربهفرد مجموعههای راز بقا و محیط زیست بود که با استقبال مواجه شد؛ سپس این شیوه روایتگویی به مستندهای علمی و تاریخی هم کشیده شد.
پرواز، سیاره زمین، به زبان ساده، مثل آب باش، محمدعلی، آرزوی رابین، یک جهان آرام، مشاهیر، اسرار نهنگها، درون ذهن جانوران، سایز فوقالعاده من، تمدن خفته: دفینه، حلقه گمشده، یلو استون، از جمله آثار مستندی است که با صدای ممدوح ضبط و پخش شده است.
مصطفی دالایی متولد سال ۱۳۳۸ در تهران و فارغالتحصیل کارشناسی سینما از دانشکده صداوسیما است. او ضمن حضور در گروههای مستند جهاد سازندگی، یکی از همراهان نزدیک شهید آوینی در مجموعه آثار روایت فتح بوده و این دوران را با دوربین مستند خود ثبت و ضبط میکرد. دالایی عمرش را صرف فیلمبرداری و مستندسازی از دفاع مقدس و دوران سازندگی کرده است.
از آثار مستند مصطفی دالایی میتوان به فیلمهای ظلم خونین، هفت قصه از بلوچستان، امام فراسوی مرزها، پرتو حسن، ناز تو نیاز ما، نسیم حیات، سه نسل آواره، پاتک روز چهارم، شب عاشورایی، دلباخته، اشاره کرد.
ابراهیم سعیدی، زاده سال ۱۳۴۴ در مهاباد، مستندساز، کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر سینمای ایران است. وی دانشآموخته سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران بوده است.
در کارنامه هنری ابراهیم سعیدی که فیلمسازی گزیدهکار است، کارگردانی بیش از ۱۰ فیلم خلاقانه به چشم میخورد که روژگیران، همه مادران من، ژوان، ژیلهمو، هیلین، هیوا، طعم آب، ماندوو، ساکار، از جمله این آثار هستند. مستند «همه مادران من» وی برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند و جایزه ویژه هیات داوران بخش ملی و بینالملل دومین جشنواره سینماحقیقت بوده و تندیس طلایی بهترین مستند جایزه شهید آوینی را به دست آورده است. مستند «روژگیران» او برنده بهترین فیلم بخش مستند مردمنگاری سینماحقیقت است.
هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت