تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۵:۴۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 147576

فردا ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰، فرانسه ۱۲۵ سالگی نخستین نمایش فیلم در سالن سینما برای مردم را جشن می‌گیرد.

به گزارش سینماسینما، ‌فرانسوی‌ها ادعا دارند که این کشور باید تاریخ سینما را در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ به حساب آورد. این در شرایطی است که امروزه اکثر سالنهای سینما در عمده کشورهای جهان در اثر شیوع ویروس کرونا کارشان به تعطیلی دائم موقت کشیده شده است. بدین مناسبت تی‌یری فرمو، مدیر جشنواره کن و همچنین مدیر انستیتو لومیر (لیون) بیانیه ای برای حمایت از سینما صادر کرده است و قرار است برای زنده نگه داشتن سالن سینما، در سینمای ماکس لیندر، در پاریس یک نمایش با فیلمهای اولیه برادران لومیر برپاشود و فرمو فیلمی که درباره برادران لومیر ساخته بود را معرفی کند.

نام فیلم «لومیر، ماجرا ادامه دارد» است. نمایش های این فیلم در روز ۲۷ دسامبر، یکشنبه، از ساعت سه بعداز ظهر خواهد بود که روز ۲۸ دسامبر بازبخش آن ساعت هشت شب در پاریس صورت خواهد گرفت. علاقمندان می‌توانند این سانس را با پرداخت ۶ یورو از طریق آنلاین دنبال کنند و برای استفاده، باید وارد سایت لومیر شوند. در این مجموعه نمایش تعدادی از فیلم‌های یک دقیقه ای برادران لومیر، برنامه ریزی شده که البته این آثار توسط فیلمبردارانی که برادران لومیر به جاهای گوناگون فرانسه ‌و دنیا می‌فرستاده اند، کارشده است.

برای ساخت این فیلمها هیچ‌گاه به جز فیلمبردار، کارگردانی حضور نداشته و خود فیلمبرداران زاویه دوربین و محل های آن‌را انتخاب می‌کردند. درواقع می‌توان ادعا داشت که آنها کارگردان/فیلمبردار بودند. همین عنوان را می‌توان برای میرزا ابراهیم خان عکاس باشی، به عنوان اولین «کارگردان/ فیلمبردار» ایرانی به کار برد که در اوستاند بلژیک در ۱۹۰۰ از پادشاه ایران مظفر الدین شاه فیلم گرفت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها