یکی از اتهام هایی که برخی- از منتقدان گرفته تا تماشاگران و حتی سینماگران متوجه فرهادی می کنند این است که آثار او به اندازه کافی اجتماعی نیستند و داستان فیلم هایش، بویژه بعد از شهر زیبا، در حال و هوایی دور از اجتماع خشمگین ما سیر می کنند و هیچ اثری از التهاب های اجتماعی در آنها دیده نمی شود؛ این قضاوت البته بی دلیل هم نیست. در هیچ یک از ساخته های او اشاره ای به حوادث روزگار ما نیست. تو گویی او در جهان دیگری سیر می کند که هیچ ربطی به تحولات این دوران درشان نمی افتد؛ مگر بی اخلاقی.اما فراموش نکنیم که همین مقوله اخلاق، بن مایه اصلی نابسامانی های اجتماعی است. دروغ و قضاوت های آنی که پایه و اساس درستی هم ندارند، مضمون ساخته های چند سال اخیر او هستند.تصور می کنم برای روشن تر شدن ماجرا باید کارنامه فرهادی را به دو دوره تقسیم کرد. دوره اول که شامل سریال های تلویزیون نوشته او و فیلم های سینمایی رقص در غبار، شهر زیبا وفیلمنامه دایره زنگی ساخته همسرش پریسا بخت آور می شود و فقرمحوری، تماتیک اصلی شان را تشکیل می دهد. دوره دو که از چهارشنبه سوری آغاز می شود و با درباره الی و جدایی نادر از سیمین ادامه پیدا می کند؛ یعنی آثاری که درشان فقر محوری و همرایی با محرومان، جایش را به نقد اخلاقی بویژه در میان طبقه متوسط شهری می دهد. از منظر کسانی که پیگیر روند فیلمسازی او هستند، در دوره اول، فرهادی فیلمسازی است معترض و لاجرم اجتماعی به مفهوم متعارفش در جامعه سیاست زده ما. به عنوان نمونه شهر زیبا رویکردی یکسر انتقادی به برخی مسائل حاد اجتماعی دارد. از جمله مقوله قصاص که به عنوان یک روش قضایی در نظام جمهوری اسلامی، باعث بروز واکنش هایی در سطح جهانی هم شده است.او در این فیلم یک اصل دینی که مبنای کار قضاوت درباره متهمان به قتل است را به چالش می کشد. از این منظر فرهادی ازجمله نخستین هنرمندانی به شمار می آید که در مقابل برخی قوانین جزایی، موضعگیری می کند و از منظری اومانیستی آن را مورد انتقاد قرار می دهد.شخصیت اصلی این فیلم جوانی است که در نوجوانی مرتکب قتل شده و حالا که به هجده سالگی رسیده، طبق موازین باید اعدام شود.تلاش خواهر و دوست هم بند او برای رهایی اش از این حکم، چارچوب داستانی فیلم را تشکیل می دهد.رویکردی بشدت اجتماعی که تا پیش از این دست کم با این صراحت در هیچ فیلمی شاهدش نبوده ایم. اما در دوره دوم، او دیگر از این موضعگیری های تند اجتماعی دوری می جوید و وارد عرصه اخلاقیات می شود. می توان از خیر مقایسه این دو رویکرد گذشت و بنا را بر این گذاشت که او از سر محافظه کاری به سراغ موضوع هایی می رود که از دیدگاه جامعه شناسی، نفسانیت فردی انسان ها را بر نقد شرایط اجتماعی ترجیح می دهد. حتی می توان پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت که موضوع تعهد فرزند نسبت به پدر که در جدایی نادر از سیمین مطرح می شود یا انفعال شخصیت اصلی فیلم «گذشته» در قبال موقعیت همسر سابقش و انتقام شخصی عماد در «فروشنده»، جنبه اجتماعی و همه شمول ندارند و به دغدغه های شخصی بیشتر شبیه اند تا دغدغه های اجتماعی. همه این نکات از یک سو می توانند درست باشند و از سوی دیگر نادرست، چون در بطن این داستان های شخصی هم می توان رگه هایی از اعتراض – نه به صورت علنی – اما به صورت نهفته را دید و همچنان بر این باور بود که فرهادی سینماگری است با گرایش اجتماعی اما نه به شیوه پیروان رئالیسم سوسیالیستی بلکه به شیوه درام نویسان و رئالیست های کلاسیک که با تکیه بر مضامین ازلی و ابدی، آثار ماندگاری خلق کرده اند. به عبارت دیگر او یک سینماگر رئالیست به مفهوم شناخته شده اش است که فارغ از جغرافیای فرهنگی و طبیعی، مشکلات اجتماعی بشر امروز را مورد نقد قرار می دهد. همین مقوله بی اخلاقی که بن مایه چهارشنبه سوری، درباره الی، جدایی و… را تشکیل می دهد، از مواردی است که محدود به جغرافیای خاصی نیست.در تمامی جوامع بشری می توان نمودهایی از این نابسامانی ها را دید.برخی معتقدند دوران روایت های کلان گذشته و هم در ادبیات و هم در سینما، بیشتر موقعیت ها گونه گون و به عبارتی خرده روایت ها حرف اول را می زنند. اما فرهادی همچنان دلبسته روایت های کلان است. شاید از همین روست که آثار او در همه جای جهان مخاطبان خود را پیدا می کند، چون همه انسان ها فارغ از رنگ و نژاد و قومیت، ویژگی های مشترک دارند. از جمله دروغ گفتن، پنهان کاری، « کور خود و بینای دیگران بودن»… که خصلت هایی جهان شمولند. بنابراین فرهادی به مفهوم عام کلمه یک هنرمند جامع نگر است که زیر بیرق خاصی سینه نمی زند.به گمان من سوء تفاهم هایی که درباره او و آثارش وجود داد، ناشی از عدم درک درست از اصطلاح «اجتماعی» است.معمولاً این واژه در افواه با اعتراض و لاجرم سیاسی کاری مترادف شده است. نکته دیگر این که برخی واژه اجتماعی را به عنوان یک ژانر هنری به کار می برند و من نیز سال ها همین تصور را داشتم؛ در حالی که ژانر بر مبنای برخی مشترکات ظاهری تعریف می شود. مثلاً وقتی می گوییم ژانر وسترن، یعنی نوعی فیلم که درباره کابو ها و گله داران و راهزنان و آدم هایی از این قیبل است که روزگاری در غرب وحشی می زیسته اند یا ژانر جنگی که خب معلوم است درباره جنگ و جنگاوران است و حوادثش در میدان جنگ رقم می خورد. بر این اساس، اگر اجتماعی بودن یک فیلم را به عنوان ژانر درنظر بگیریم، وجوه مشترک و عناصر ثابت این ژانر کدامند؟ آیا این ژانر به جز نقد مسائل اجتماعی از نظر عناصر ظاهری وجوه مشخصی دارد؟ معلوم است که ندارد. پس بهتر نیست به جای اصطلاح ژانر اجتماعی، بگوییم سینمای اجتماعی که به هر حال مفهوم روشن تری را به ذهن متبادر می کند؟ من بر این عقیده ام که فرهادی در تمامی ساخته هایش رویکرد اجتماعی روشن و پرقدرتی دارد و این بالطبع از سابقه و موقعیت خانوادگی و اجتماعی او ناشی می شود. نه او که اغلب سینماگران متعهد ما – به مفهوم غیرسیاسی اش البته – دارای چنین گرایشی هستند. به عنوان نمونه فیلمساز فرهیخته ای مثل مهرجویی، که در جامع نگری اش تردیدی نیست هم، وقتی به سراغ موضوعی کاملاً ملودراماتیک می رود و فیلم لیلا را می سازد، نگرش اجتماعی اش و نقد سنت در مقابل مدرنیته از لا به لای این داستان کاملاً شخصی بیرون می زند. اگر با این دید به ساخته های فرهادی نگاه کنیم، خواهیم دید که او همچنان جامعه گرا مانده است وخواهد ماند، چون دست خودش نیست. به قول معروف این جوری بار آمده است.
*منتقد سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش