مدیرعامل خانه سینما اعلام کرد: بیستمین جشن خانه سینما بدون برگزاری مراسمی ویژه و فقط با داوری فیلمها برپا خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری بیستمین جشن خانه سینما با حضور علی نصیریان (رییس جشن)، تورج منصوری (دبیر هیات مدیره آکادمی )، مازیار میری (مدیر اجرایی جشن) صبح سه شنبه ۱۹ تیرماه در تالار سیفالله داد خانه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست دقایقی منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما تصمیمی را که به تایید هیات رییسه جشن رسیده بود، را اعلام کرد.
او با اشاره به اینکه جشن امسال آخرین دوره از شیوهای است که ۲۰ سال است، برگزار میشود، گفت: بار اجرایی جشنواره امسال به عهده مازیار میری است و آنچه اعلام میکنم شاید با فضای کنونی جامعه به نوعی همپیمانی است. به هرحال از زوایای گوناگون تعرضات اقتصادی و فرهنگی وارد میشود و ما باید سهم خود را ادا کنیم.
شاهسواری افزود: ایام پرغصه و پرقصهای را میگذرانیم و به اتکای آن راز عمیق تاریخ ما که میهن دوستی را در خود دارد؛ امسال براساس سیاست چند سال خود که میگوید سینمای ایران قابل تفکیک نیست و رو به مردم ایران دارد، تصمیم گرفتیم جشن سینما را با داوری خوب به قوت اجرا کنیم اما از مراسم بزرگ و هزینه اضافی خودداری میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: چنین تصمیمی برای ما سخت بود چون قرار بود یک روز خوش داشته باشیم ولی این یک تصمیم جمعی بود. مجوز این کار باید از رییس جشن هم گرفته می شد و خوشحالم که از سوی آقای نصیریان تشویق هم شدیم.
وی ادامه داد: ما در برخی موارد چارهای جز سکوت نداریم و نمیتوانیم حیثیت همکاران خود را در ویترین رسانهای بگذاریم ما میبایست کار کنیم چون فضای خانه سینما فضای کار است.
سپس نشست با حضور علی نصیریان، مازیار میری و تورج منصوری که روی سن نشسته بودند، ادامه پیدا کرد.
علی نصیریان بیان کرد: من با جشن خیلی موافقم چون این همه جشن و جشنواره برگزار میشود و بخشی از آن اگر برای کار فرهنگی و هنری باشد خوب است چون برای استعدادهای جوان و توسعه نیاز است که این کار انجام شود؛ با این حال دوستان تلاش کردند این جشن فراموش نشود و به لحاظ اعتباری با شرایط متفاوتی برگزار شود.
رییس جشن خانه سینما گفت:اگر کسی به اسکار میرود باعث افتخار همه جامعه سینمایی است و من به آقای فرهادی هم گفته ام که من لذت می برم، شما جایزه می گیرید. این از جمله کارهایی است که ما ۵۰ سال پیش انجام میدادیم و قبل از ما هم بوده همانطور که سینما با غفاری و گلستان شروع شده و با کیمیایی ها ادامه پیدا کرد.
او در عین حال گفت: بیشتر جنبه الفت و دوستی را باید مدنظر بدانیم و از دشمنی ها و برخوردهای غیردوستانه پرهیز کنیم. مسائل اخلاقی ما ضعیف شده است. این جشن ها برای همین دوستی ها و الفت هاست.
نصیریان از همکاران خود قدردانی کرد و گفت: من اینجا فقط به عنوان یک سمبل و نماد هستم و امیدوارم این برنامه با آبرو، اُنس و الفت برگزار شود.
در بخشی دیگری از این نشست، تورج منصوری درباره شیوه برگزاری جشن امسال با توجه به تصمیم جدید گفت: ما در سه سال گذشته هر سال به دلیلی سعی کردیم به شرایط برگزاری جشن همانند آنچه در اساسنامه آمده نزدیک شویم. در این بین، تامین هزینه همان شب خاص جشن که با اعلام جوایز نهایی همراه است، از دغدغههای مهم ما بود.
این فیلمبردار قدیمی سینما گفت: ما به عنوان آخرین دورهای که جشن را با شیوه قبل برگزار میکنیم، احساس کردیم دین بیشتری میتوانیم به سینماگرانی که روی صندلی های آن شب مینشینند داشته باشیم و به نظر رسید برای مهمانان جشن امسال (سینماگران) باید صرفهجویی کنیم تا به مسائل بیمهای و دیگر اقدامات مربوط به آنها کمک کنیم و صد البته قصد داریم این کارها بیشتر زیرساختی باشد.
او ادامه داد: هنوز برای چگونگی برگزاری “شب جشن” تصمیمی نگرفتهایم و پیشنهادات مختلفی مطرح شده از جمله انتشار در رسانه یا اعلام زنده. ولی هنوز به تصمیم نهایی نرسیدیم اما قصد نهایی ما بر صرفه جویی بود ولی امسال هم دچار این بلا شدیم که دیر شروع کردیم ولی این بهانه خوبی نیست.
منصوری تاکید کرد: این برنامه مختصر هم به دلیل همزمانی با ماه محرم قطعا شب ۲۱ شهریور (روز ملی سینما) برگزار نمیشود.
او درباره درخواست کانون کارگردانان برای داوری فیلمهای دارای پروانه ساخت ضمن توضیحات مفصلی،گفت: کانون کارگردانان طی یک نامه درخواست کرد که حساب مان را با فیلمهایی که یک مدت خاص، نمایش داده نشدهاند صاف کنیم، آن هم به دلیل اینکه امسال آخرین دوره برگزاری جشن به شیوهی غیر آکادمی است.
او ادامه داد: قرار شد یک بازه سه ساله را درنظر بگیریم و چون ما میخواهیم تخصصهای شاخهای را بررسی کنیم به این نتیجه رسیدیم که به قاعده عمومی همواره راجع به فیلمهایی قضاوت کنیم که به نمایش عمومی درآمده اند تا برخی را به ضد تبلیغ تبدیل نکند و برخی را هم از جو دور کند.
این هنرمند یادآور شد:درخواست کانون مبنی بر این بود که پروانه فیلمسازی لحاظ شود و در این باره به مازیار میری ماموریت داده شد که موضوع را بررسی کند؛ چون هم مورد وثوق کانون کارگردانان است و هم در جلساتی ارشاد حضور داشته است.
منصوری توشیح داد: طبق آماری که ایشان ارایه دادند؛ ۴۰ فیلم در سال ۹۴، ۴۵ فیلم در سال بعد و ۴۳ فیلم در سال ۹۶ تولید شده که دیده نشدهاند، در نتیجه این ۱۲۸ فیلم باید به ۷۵ فیلم ما اضافه می شد. یعنی در طول دو ماه باید روزی ۵ فیلم را به نمایش بگذاریم که این غیرممکن است چون برخی از آنها اصلا دی وی دی نشدهاند. ضمن اینکه از بین ۷۵ فیلم ما ۴۵ تا باید روی پرده نمایش داده شوند و در نهایت حدود ۱۷۰ فیلم را در مدت کمتر از دوماه باید نمایش دهیم. بنابراین طبق بررسی ها این پیشنهاد عملی نبود نه اینکه نخواهیم چون اتفاقا نظرات مثبت بود ولی به شکل تکنیکی نمیتوانستیم آن را اجرایی کنیم.
او افزود: همچنین باید قالب و چهارچوبی را تعیین کنیم تا تمام فیلمها برای داوری یک جنس باشند بنابراین در زمین بازی ما این کار عملی نیست.
دبیر هیات رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینما در پاسخ به پرسشی درباره طولانی شدن تنظیم اساسنامه آکادمی گفت: ما در این سه چهار سال با توجه به بررسیها و نقد برخی شاخهها در سینمای ایران ناچار بودیم اساسنامه را مرتب به روز کنیم که در نهایت نوشته شد و سه دوره هم اجرایی شد ولی موافقت با آن فقط در خانه سینما کافی نیست چون براساس قوانین کشور نیز باید تمام موارد آن بررسی شود و این مرحله زمان بر است.
در بخشی دیگر مازیار میری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه جشن سال قبل یکمیلیارد هزینه داشته گفت که هزینه جشن نوزدهم ۸۲۴ میلیون تومان بوده است.
شاهسواری درباره انتقادی که به غیرقابل باور بودن تصمیم خانه سینما برای برگزار نکردن جشن مطرح شد آن هم در شرایطی که جشنواره های پرهزینهای مثل جشنواره جهانی برگزار میشود و یا اینکه چرا اسپانسر برای جشن گرفته نمی شود؟ پاسخ داد: مسئله ما خانه سینما است و اگر رویدادی دیگر برگزار میشود، متولی خودش مثل سازمان سینمایی باید پاسخگو باشد. اصولا خانه سینما در مقابل استفاده از اسپانسر یک قید اخلاقی دارد که استیج خود را نمیتواند به هرکسی بدهد.
او با تاکید براینکه برای حمایت دولت از برگزاری جشن، ما هیچ توقعی را با دولت مطرح نکردیم، گفت: همچنین تصمیم امسال ما مطلقا به شایعه ای که پخش شد، مبنی بر اینکه سازمان بازرسی ورود کرده، ارتباط ندارد چون ما سالانه حسابرسی در خانه سینما داریم و هیچ ایرادی درباره حسابرسی های خانه سینما تاکنون وجود نداشته است.
در ادامه این انتقاد مطرح شد که برخی فیلمسازان مثل کیانوش عیاری (کارگردان خانه پدری، کاناپه) باید حمایت شود ولو اینکه آثارشان داوری نشود که منصوری گفت: ما برای بخش غیررقابتی و جنبی اعلام آمادگی کرده ایم ولی این نکته را هم باید درنظر بگیریم که آیا میخواهیم گوشه چشمی به این فیلمها داشته باشیم یا اینکه میخواهیم مسئله آقای عیاری را ریشهای درمان کنیم؟! این پیشنهاد را خود کانون کارگردانان هم نپذیرفت و حاضر به دیده شدن این فیلمها در بخش غیررقابتی نشدند چون کارگردان و تهیه کنندگان هم حاضر به انجام این کار نبودند.
درپایان این نشست، نصیریان خطاب به داوران گفت: از آنها می خواهم منصفانه و با دیدی حرفهای به فیلمها نگاه کنند نه با کینه، دشمنی، ضابطه یا رابطه! داوریها باید به حق و درست باشد. از داورها خواهش می کنم آنچه واقعیت است را داوری کنند.
همچنین مازیار میری اعلام کرد که داوریها از شنبه آینده (۲۳ تیر ماه) آغاز میشود و ۵۱۹ نفر حائز شرایط داوری بودند که ۹۲ نفر خانمها هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بزرگداشت و رونمایی از کتاب فرهاد آییش با حضور علی نصیریان برگزار شد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





