کیارستمی که اینروزها در کوبا به سر میبرد، گفته است محدودیتها به او کمک کرده. کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی در کوبا از روز سهشنبه، ششم بهمن، در مدرسه فیلمسازی و تلویزیون هاوانا برپا شد. این کارگاه به مدت ١٠ روز ادامه خواهد داشت. یک روز پیش از شروع این کارگاه، این کارگردان ایرانی جایزه توماس گوتیرز را که جایزه اتحادیه ملی نویسندگان و هنرمندان کوباست، دریافت کرد. او درحالی این کارگاه را در هاوانا برگزار کرده است که تاکنون دیگر فیلمسازان شناختهشدهای مانند فرانسیس کاپولا، جرج لوکاس و اسپایک لی نیز کارگاه فیلمسازی در این مدرسه برگزار کردهاند.
به گزارش سینماسینما ، خبرگزاری اسپانیایی EFE در گزارشی که به مناسبت برگزاری این کارگاه منتشر کرده، آورده است در این کارگاه ۴۵ نفر از ٢۵ کشور دنیا تحت راهنمایی «شاعر سینما» قرار میگیرند. این خبرگزاری بیان کرده است تصویرهای کیارستمی متأثر از مطالعات او از شعر فارسی است و تأکید او در این کارگاه، بر رابطه میان خلقکردن و کمبود منابع است.
در ادامه این گزارش به نقل از کیارستمی بیان شده است: «محدودیتها شخصا به من کمک کرد» و در بخش دیگری آمده این فیلمساز ایرانی، کیفیت فارغالتحصیلان مدرسه فیلمسازی و تلویزیون هاوانا را مورد ستایش قرار داده است.
این خبرگزاری اسپانیایی نوشته کیارستمی تأکید کرده است نقش آموزگاران، ابلاغکردن دانش به دانشآموزان نیست و درادامه، به نقل از او، افزوده: «سینما را نمیتوان آموزش داد همچون دیگر هنرها. آموزش هنر نتیجه حس کنجکاوی یا کنکاش است. همه آنچه در کارگاه انجام میدهیم، این است که دانشآموزان را هدایت کنیم تا جواب سؤالهایشان را پیدا کنند». همچنین از او درباره گرمشدن روابط میان آمریکا با ایران و کوبا سؤال شده که او چنین پاسخ داده است: «این فرایند هنوز بسیار تازه است و برای تحلیل و پیش از اینکه آنها به صحنه نمایش بزرگتری بیایند، به زمان نیاز است». این کارگردان ٧۵ساله بیان کرده است به سمت فیلمهای کوتاه تجربی که در زمان جوانی و طی دهه ٧٠ میلادی میساخته، بازگشته و خطاب به هنرجویان شرکتکننده در این کارگاه گفته است: «اگر من به شما آموزش فیلمسازی دهم، شما خودتان را به تکرار آنچه من انجام میدهم، محدود میکنید. پس هویت شما چه میشود؟».
در بخش دیگری از این گزارش، پابلو لوزانو که از جمهوری دومینیکن در این کارگاه شرکت کرده، چنین گفته است: «کیارستمی یک نقطه مرجع برای بسیاری از ماست. او یک شاعر سینماست. این کارگاه، ما را به مسیری میبرد که ما با روایت صوتی و تصویری روبهرو میشویم».
کیارستمی درحالی این روزها به آمریکای مرکزی سفر کرده است که در هفتههای گذشته نیز سفرهایی به ترکیه و کانادا داشت تا در مراسم افتتاح نمایشگاههای عکس خود شرکت کند. نمایشگاهی از عکسهای دیدهنشده یا کمتردیدهشده او دیماه سال جاری در شهر آنکارای ترکیه به نمایش درآمد. شهریور سال جاری هم با حضور در تورنتو در کشور کانادا، نمایشگاه عکسهای خود را با عنوان «درهای بیکلید» در موزه آقاخان افتتاح کرد. او همچنین از یازدهم دی، جدیدترین آثارش را در گالری «بوم» تهران به تماشا گذاشت؛ همان گالریای که چهارم اسفند ٩١ با مجموعه «سفیدبرفی» این هنرمند افتتاح شد. «چهار فصل»، منتخبی از ٣٠ سال عکاسی این هنرمند است که تا ٢٧ اسفند روی دیوارهای گالری بوم میماند. در این نمایشگاه ٢٩ اثر در ابعاد بسیار بزرگ و یک ویدئوآرت ارائه شده که شش مجموعه عکس کیارستمی را دربر میگیرد. تا پیش از این، نمایشگاههای عکس کیارستمی در ایتالیا، انگلستان، ژاپن، آلمان، چین، موزه هنرهای معاصر تهران و… برپا شده است. کیارستمی سال ٩٢ هم میهمان موزه «ویس بادن» آلمان شده بود. سال گذشته هم در نمایشگاه «نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران» عکسهایی از مجموعه «درهای بیکلید» کیارستمی به همراه عکسهای دوران قاجار بهمن جلالی، آینهها و چلچراغهای جمشید بایرامی و عکسهای سروش میلانیزاده از مجموعه «رنسانس بیرون قاب» مورد توجه علاقهمندان قرار گرفت.
به گزارش سینماسینما ، خبرگزاری اسپانیایی EFE در گزارشی که به مناسبت برگزاری این کارگاه منتشر کرده، آورده است در این کارگاه ۴۵ نفر از ٢۵ کشور دنیا تحت راهنمایی «شاعر سینما» قرار میگیرند. این خبرگزاری بیان کرده است تصویرهای کیارستمی متأثر از مطالعات او از شعر فارسی است و تأکید او در این کارگاه، بر رابطه میان خلقکردن و کمبود منابع است.
در ادامه این گزارش به نقل از کیارستمی بیان شده است: «محدودیتها شخصا به من کمک کرد» و در بخش دیگری آمده این فیلمساز ایرانی، کیفیت فارغالتحصیلان مدرسه فیلمسازی و تلویزیون هاوانا را مورد ستایش قرار داده است.
این خبرگزاری اسپانیایی نوشته کیارستمی تأکید کرده است نقش آموزگاران، ابلاغکردن دانش به دانشآموزان نیست و درادامه، به نقل از او، افزوده: «سینما را نمیتوان آموزش داد همچون دیگر هنرها. آموزش هنر نتیجه حس کنجکاوی یا کنکاش است. همه آنچه در کارگاه انجام میدهیم، این است که دانشآموزان را هدایت کنیم تا جواب سؤالهایشان را پیدا کنند». همچنین از او درباره گرمشدن روابط میان آمریکا با ایران و کوبا سؤال شده که او چنین پاسخ داده است: «این فرایند هنوز بسیار تازه است و برای تحلیل و پیش از اینکه آنها به صحنه نمایش بزرگتری بیایند، به زمان نیاز است». این کارگردان ٧۵ساله بیان کرده است به سمت فیلمهای کوتاه تجربی که در زمان جوانی و طی دهه ٧٠ میلادی میساخته، بازگشته و خطاب به هنرجویان شرکتکننده در این کارگاه گفته است: «اگر من به شما آموزش فیلمسازی دهم، شما خودتان را به تکرار آنچه من انجام میدهم، محدود میکنید. پس هویت شما چه میشود؟».
در بخش دیگری از این گزارش، پابلو لوزانو که از جمهوری دومینیکن در این کارگاه شرکت کرده، چنین گفته است: «کیارستمی یک نقطه مرجع برای بسیاری از ماست. او یک شاعر سینماست. این کارگاه، ما را به مسیری میبرد که ما با روایت صوتی و تصویری روبهرو میشویم».
کیارستمی درحالی این روزها به آمریکای مرکزی سفر کرده است که در هفتههای گذشته نیز سفرهایی به ترکیه و کانادا داشت تا در مراسم افتتاح نمایشگاههای عکس خود شرکت کند. نمایشگاهی از عکسهای دیدهنشده یا کمتردیدهشده او دیماه سال جاری در شهر آنکارای ترکیه به نمایش درآمد. شهریور سال جاری هم با حضور در تورنتو در کشور کانادا، نمایشگاه عکسهای خود را با عنوان «درهای بیکلید» در موزه آقاخان افتتاح کرد. او همچنین از یازدهم دی، جدیدترین آثارش را در گالری «بوم» تهران به تماشا گذاشت؛ همان گالریای که چهارم اسفند ٩١ با مجموعه «سفیدبرفی» این هنرمند افتتاح شد. «چهار فصل»، منتخبی از ٣٠ سال عکاسی این هنرمند است که تا ٢٧ اسفند روی دیوارهای گالری بوم میماند. در این نمایشگاه ٢٩ اثر در ابعاد بسیار بزرگ و یک ویدئوآرت ارائه شده که شش مجموعه عکس کیارستمی را دربر میگیرد. تا پیش از این، نمایشگاههای عکس کیارستمی در ایتالیا، انگلستان، ژاپن، آلمان، چین، موزه هنرهای معاصر تهران و… برپا شده است. کیارستمی سال ٩٢ هم میهمان موزه «ویس بادن» آلمان شده بود. سال گذشته هم در نمایشگاه «نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران» عکسهایی از مجموعه «درهای بیکلید» کیارستمی به همراه عکسهای دوران قاجار بهمن جلالی، آینهها و چلچراغهای جمشید بایرامی و عکسهای سروش میلانیزاده از مجموعه «رنسانس بیرون قاب» مورد توجه علاقهمندان قرار گرفت.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟