سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابو قریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷سهیلا» ساخته محمود غفاری به عنوان فهرست کوتاه جهت انتخاب گزینه نهایی نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۹ معرفی شدند و گزینه نهایی در نشست بعدی بنیاد فارابی معرفی خواهد شد.
مدتی پیش گرماگرم، بازار گمانه زنی درباره معرفی نمایندگان سینمای ایران در جایزه جهانی اسکار، در پاسخ به نظر سنجی یکی از سایت ها گفتم، فیلم «خوک» ساخته مانی حقیقی و «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله، می توانند نماینده شایسته سینما ایران برای حضور در جایزه جهانی اسکار باشند و شانس این را هم خواهند داشت که دست کم نامزد دریافت جایزه در بخش یا بخش هایی هم شوند. این دو اثر سینمایی، زبانی جهانی دارند و از طرفی استانداردهای سینمای جهان خیلی نزدیک تر هستند و روایتی خلاق و جهانشمول دارند و مجموعه این مولفه ها و ویژگی ها فرصت بهتری را در اختیار سینمای ایران قرار می داد تا به نامزد شدن در بخش هایی یا حتی گرفتن جایزه امیدوار شویم. در حالی که بعید می دانم با فیلم های سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابو قریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷سهیلا» ساخته محمود غفاری چندان شانسی برای نامزد دریافت جایزه یا جایزه هایی شویم. فیلم «بدون تاریخ ، بدون امضاء» با اینکه اثر خوب و خلاقانه ای است؛ اما موضوع آن برآمده از اخلاق نه چندان جهانشمول و به نوعی برآمده از مناسبات اجتماعی و اقتصادی ایران است و به آن معنا اثری جهانشمول نیست. این قسم مسائل و چالش های اخلاقی – اجتماعی برای اعضای آکادمی اسکار چندان جذابیت ندارد. تصمیم گیران و دست اندرکاران معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار متوجه نیستند، که اسکار جایزه ای برای «صنعت سینما» است و جایزه ای برای «هنر سینما» نیست. فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند از آن دست فیلم هایی است که در جشنواره هایی برای «هنر سینما» به خوبی دیده می شود و می تواند مورد اقبال هیات ژوری و مخاطب ها قرار گیرد، کما این که تاکنون هم در جایزه های هنری متعددی در سینمای جهان مورد توجه قرار گرفته است؛ این فیلم اما در اسکار، چندان شانسی برای دیده شدن ندارد. عموما اعضای آکادمی اسکار و هیات ژوری این رقابت هنری می پرسند، در صورتی که این فیلم بخواهد در امریکایی شمالی اکران شود، برای عموم مخاطب ها قابل فهم و جذاب هست یا خیر؟! آیا مردم از این اثر استقبال خواهند کرد؟! به اعتبار اینکه اثری جهانشمول نیست، مشکل بتوان گفت این فیلم در کشور های دیگر با اقبال مخاطب ها روبه رو شود.دیگر فیلم معرفی شده، «تنگه ابوقریب» هم نمی تواند نماینده خوبی برای سینمای ما باشد، گذشته از اینکه بازتاب دهنده ارزش های سینمای ملی ایران نیست، به نوعی این اثر نسخه بدل آثار الیور استون و فیلم «غلاف تمام فلزی» استنلی کوبریک است. چه لزومی دارد اعضای آکادمی اسکار اثری را مورد توجه قرار دهند که سال ها پیش نسخه اصلی آن را کارگردانی مطرح ساخته است؟! فیلم «شماره ۱۷سهیلا» ساخته محمود غفاری را هم ندیدم و قضاوتی درباره آن ندارم. به اعتقاد من با این فیلم ها نه تنها شانس برگزیده شدن در این رقابت را نداریم حتی بعید می دانم در بخشی بتوانیم نامزد دریافت جایزه شویم. از یاد نبریم که نامزد شدن اثری در این رقابت مهم جهانی، نیز ارزشمند است و تا سال ها افتخار سینمای ایران این بود که فیلم «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی نامزد دریافت جایزه شده بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
- مجری اسکار ۲۰۲۴ انتخاب شد/ جیمی کیمل برای چهارمین بار روی صحنه
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- فرانسه در تدارک اسکار بهترین فیلم بینالمللی
- مل بروکس و آنجلا باست اسکار افتخاری میگیرند
- یک تغییر مهم در قوانین اسکار/ فیلمها چند روز باید اکران شوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا