بااهمیت به اینکه باید تنوع ژانر در میان فیلم های روی پرده لحاظ شود اما خواست خود مردم است که به فیلم های کمدی روی خوش بیشتری نشان می دهند.
به گزارش سینماسینما مرتضی شایسته بابیان این نکته می گوید:مردم از فیلم های اکشن پلیسی، ملودرام و اجتماعی استقبال نمی کنند فیلم تاریخی که اصلا نمی خواهند ما هم با توجه به خواسته مردم و تحقیقاتی که انجام می دهیم می بینیم که تمایل شان به فیلم های کمدی بیشتر است.
این تهیه کننده با اشاره به دستمزد بالای بازیگران فیلم های کمدی می گوید: «تهیه کنندگان برای اطمینان بیشتر از بازگشت سرمایه شان روی فیلم های کمدی سرمایه گذاری می کنند.»
با این صحبت های شایسته این پرسش مطرح می شود که آیا سینما جای انتقال اندیشه نیست؟ تفکری در لابه لای روایت فیلم ها نباید لحاظ شود؟ صرف قرار دادن دوربین مقابل بازیگران و استفاده از الگوهای تکراری ساختاری برای فیلم سازی کافی است؟
شایسته پاسخ می دهد: «بالاخره تهیه کنندگان باید در سینما کار کنند و پول شان نباید بسوزد و از بین برود. ما بخش خصوصی هستیم که مقطعی تولیدکننده فیلم های «سیاوش»، «پارتی» «می خواهم زنده بمانم» و «بوی کافور، عطر یاس» «تجارت» و… بودیم. آن سال ها فیلم کمدی نبود، ولی ببینیم الان چه اتفاقی افتاده که گیشه سینمای ایران را فیلم های کمدی تصاحب کرده؟ متاسفانه ذائقه مردم به فیلم های کمدی است و به نوعی تهیه کنندگان را مجبور کردند وارد این لاین شوند و از فیلم های خانوادگی یا اکشن استقبال نمی کنند.»
تجربه ثابت کرده اکران فیلم های کمدی فاقد کیفیت لازم به شدت به سطح سلیقه مخاطب آسیب می رساند و به مرور، سینما تماشاگران خود را از دست می دهد. برای اینکه اولا خنداندن مخاطب کار ساده ای نیست در ثانی تماشاگر وقتی فیلم کمدی می بیند نوبت بعدی توقعش بالاتر رفته و فیلم کمدی بهتری به لحاظ داستانی و موضوع و قصه می خواهد. تکرار داستان فیلم های کمدی به مرور از جانب مخاطب پس زده می شود: نکته ای که به نظر می رسد تولیدکنندگان فیلم های کمدی به آن توجهی ندارند.
شایسته با اشاره به اینکه سینمای اجتماعی در حال نابودی است می گوید: «مخاطبین فیلم اکشن ایرانی را با امریکایی مقایسه می کنند و نتیجه می گیرند فیلم اکشن ایرانی کیفیتش خوب نیست پس نبینند: در حال حاضر طرفدار فیلم های کمدی هستند. درنتیجه همین سطح سلائق مختلف است که به کلیت سینما صدمه می زند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند