تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۱۴:۱۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 105856

«شب سینما» در هجدهمین نشست خود، چهارشنبه ۱۷ بهمن، موضوع «سینما و ایدئولوژی» را پی خواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سیما: حسن حسینی، مجری کارشناس برنامه، میزبان روبرت صافاریان ، مترجم و منتقد فیلم و دکتر وحید موسوی ، مترجم و مدرس سینما خواهد بود.
ژان لوک کومولی و ژان ناربنی در مقاله ای تاریخی در «کایه دو سینما» با عنوان ایدئولوژی و نقد فیلم راهی را برای تعیین روش علمی نقد و مواجهه منتقد با فیلم پیشنهاد می دهند که بر آگاهی نقد به موقعیت تاریخی اجتماعی وابسته است و بر تسلط منتقد و مطالعه کننده فیلم بر تهیه، تولید، توزیع و درک فیلم تکیه می کند. در این مقاله آنها اشاره ای به ماهیت فیلمی دارند که در یک بستر ایدئولوژیک ساخته می شود. آنها معتقدند فیلم از یک سو محصول خاصی است که درون نظامی از روابط اقتصادی تولید می شود و ساختنش تلاش فراوانی می طلبد. وضعیتی که فیلمسازان مستقل و سینمای نو نیز از آن گریزی ندارند و در اینجاست که فیلم به کالا بدل می شود و ارزش مبادله می یابد. این ارزش با فروش بلیت و قرار داد مشخص می شود و قوانین بازار آن را کنترل می کند.
«شب سینما» پنجمین شب از « شب های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن ها ، به تهیه کنندگی سلمان وکیلی ،هر چهار شنبه شب ساعت ۲۳ به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها