تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۱۱:۳۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 65593

نهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران با اعلام برگزیدگان حوزه مستندسازی و اهدای تندیس شیر ایرانی که به تازگی از آن رونمایی شده بود و تقدیر از دو سینماگر به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماسینما، نهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران شامگاه شنبه ۱۸ شهریور با حضور هنرمندان و مستندسازان در تالار مرکزی همایش کتابخانه ملی برگزار شد.

سام کلانتری دبیر این دوره‌ی جشن در کلیپی که در مراسم پخش شد، با بیان اینکه برگزاری این دوره‌ی جشن بر عهده‌ی هیأت رئیسه‌ای متشکل از کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند بود گفت: طراحی تندیس مخصوص جشن سینمای مستند، اتفاق ویژه‌ای بود که در این دوره رقم خورد. یک هیأت داوران ۹ نفره متخصص و در ۴ روز در خانه سینما فیلم‌ها را دیدند و جمع‌بندی کردند و به این نتایج دست پیدا کردند. دهه پیش رو، دهه سینمای مستند است و در دنیا می‌شود با آن درآمدزایی کرد و بلیت فروخت.

سپس هارون یشایایی رییس نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با اشاره به اینکه امسال با علاقه و اطمینان بیشتری کار را شروع کردیم و همه عوامل خانه سینما، صادقانه تمام تلاش خود را برای برپایی بهتر این جشن‌ها کردند گفت: چند سالی است که به عرصه سینمای مستند آمده‌ام و این حوزه برایم معنای دیگر پیدا کرده است. از گذشته‌های دور به این سینما توجه می‌شد اما این روزها جوانان با استعداد بیشتری وارد سینما شده‌اند و از تکنولوژی روز استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه به جوانان یادآور می‌شوم، سینمای مستند ما پیشینه درخشانی در ثبت تاریخ ایران داشته است، افزود: امیدوارم آینده ملت ما را به درستی ثبت کنند و مستندسازان می‌توانند از نمایش آثار خود با توجه به کیفیت آثار درآمد نیز کسب کنند.

در ادامه مراسم حسن نقاشی و مینا مشهدی برای اهدای جایزه بخش صدا به روی صحنه آمدند و تندیس شیر ایرانی را به حسن شبانکاره و صادق داوری برای فیلم «آقای هرتز» اهدا کردند.

کریستف رضایی تندیس شیر ایرانی و دیپلم افتخار را در بخش بهترین موسیقی را به امید فتح الهی برای فیلم «آلاله» اهدا کرد.

محمد جعفری و آذر مهرابی دیپلم افتخار و تندیس شیر را در بخش بهترین فیلمبرداری را به صادق سوری برای فیلم «همجا» تقدیم کردند.

محمد جعفری درباره تندیس این جشن گفت: بختیاری‌ها به خاطر نجابت بعضی افراد بر روی سنگ قبرشان از این نماد شیر ایرانی استفاده می‌کنند. خوشحالم که اکنون در زمان حیات افراد این جایزه بهشان تعلق می‌گیرد.

در ادامه مراسم بزرگداشتی برای ارد عطارپور (مستندساز) برگزار شد، به همین دلیل کلیپی که در آن محمد تهامی‌نژاد و پژمان مظاهری پور درباره سال‌های فعالیت وی صحبت کردند، پخش شد و سپس با حضور ارد عطارپور روی صحنه قطعه‌ای موسیقی به صورت زنده اجرا شد.

                                بُغض خسرو سینایی در تقدیر از ارد عطارپور 

سپس خسرو سینایی روی صحنه آمد و تندیس شیر ایرانی را به ارد عطارپور تقدیم کرد.

خسرو سینایی که معلم ارد عطارپور نیز بوده است، گفت: چند شب پیش انجمن فیلم کوتاه از من دعوت کرد تا در جشن‌شان شرکت کنم. در آن مراسم اولین صحبتم به مسئولین بود که یکی دو نسل در این حوزه انرژی‌شان تلف شد. آن شب تندیس ایسفا را به امیر نادری که دور از وطن است اهدا کردیم که جزو بهترین فیلمسازان ما است اما  متاسفانه در ایران نیست. می‌خواهم به جوانان بگویم خارج از ایران چیزی نیست، فرهنگ و وطن ما به شما جوانان نیاز دارد.

وی در ادامه با لحنی بُعض‌آلود گفت: اگر صبر کنیم خیلی از مسایل حل می‌شود. من دانشجویان بسیاری داشتم اما اگر بگویند نام چند نفر از شاگردانت را بگو حتما یکی از آنها ارد عطارپور است و خوشحالم که شنیدم او گفته بهترین اتفاق این است که تندیسش را از دستان من بگیرد.

ارد عطارپور با بیان اینکه خسرو سینایی یک استاد پرانرژی بود و تمام وقت خود را برای آموزش می‌گذاشت، افزود: از همه شما به خاطر این مراسم تشکر می‌کنم و خوشحالم که این تندیس را از استاد و معلم خود خسرو سینایی دریافت می‌کنم.

محمد تهامی‌نژاد تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین پژوهش را به مازیار مشتاق گوهری برای فیلم «زیمل بلوچستان» اهدا کرد.

                                          فیلم‌های کوتاه شایسته دربافت شیر طلایی نشدند

در ادامه مراسم رامین حیدری فاروقی مجری مراسم با اشاره به اینکه بخش فیلم کوتاه مستند نامزد نداشته است گفت: هیات داوران اعلام کردند که فیلم‌های کوتاه مستند شایسته دریافت تندیس شیر ایرانی نبودند و در این بخش تنها دیپلم افتخار اهدا می‌شود و این امر حتما مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.

منوچهر طیاب از پیشکسوتان حوزه مستندسازی در ادامه به روی صحنه آمد و اظهار کرد: این جشن مانند یک خواب خوش است که بعد از ۴۰ سال به واقعیت پیوسته است. کارگردانان مستند در آن سال‌ها به سختی این سینما را جلو بردند و مشکلات فراوانی داشتند. نه دانشکده‌ای بود و نه مرکز و نه بودجه‌ای وجود داشت. تنها علاقه شخصی و مهر به مملکتمان بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه سینمای مستند ما در جهان معرفی شده است و ما در انتظار ایم که جوانان ما راجع به کشورشان چه می‌گویند ما کارگزاران فرهنگ هستیم.

طیاب دیپلم افتخار در بخش بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند را به فاطمه موسوی اهدا کرد، همچنین دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه مستند به معصومه نورمحمدی اهدا شد.

بزرگداشت رضا تیموری

در ادامه مراسم برای بزرگداشت رضا تیموری از جمله فیلمبرداران حوزه مستند، ارد عطارپور روی صحنه آمد و تندیس شیر ایرانی را به او تقدیم کرد.

ارد عطارپود گفت: سال‌هاست با رضا تیموری همکاری می‌کنم. وی یکی از پرکارترین، شریف‌ترین و چیره‌دست‌ترین فیلمبرداران سینمای مستند است و هر کس با او کار کند در کار بعدی‌اش هم باز از او دعوت می‌کند.

فرشته طائرپور و هارون یشایایی دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند را به مهدی قنواتی برای فیلم «همجا» تقدیم کردند.

مهدی قنواتی با بیان اینکه من از ۸۰۰ شیرسنگی عکس گرفته‌ام گفت که امسال احساس غرور می‌کنم که این تندیس را گرفتم.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین فیلم نیمه‌بلند مستند به محمد کاظم بیات برای تهیه‌کنندگی فیلم همجا اهدا شد. او بیان کرد: همیشه ما تهیه‌کنندگان پشت صحنه بوده‌ایم و تهیه بودجه کار بسیار سختی است. تهیه‌کنندگان مستند نیاز به حمایت دارند و امیدوارم شرایطی پیش آید که دیگر دغدغه‌ای برای تولید مستند فاخر نداشته باشیم.

جایزه ویژه هیات داوران توسط مرتضی رزاق کریمی و مهوش شیخ‌الاسلامی به محسن استادعلی برای فیلم «زنانگی» اهدا شد.

مهوش شیخ الاسلامی که برای اهدای جایزه ویژه روی سن حاضر شده بود به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: سال ۱۳۵۱ زمانی که مستندسازی را شروع کردم، می‌خواستم فیلمی در جزیره کیش بسازم و بسیاری از اینکه یک زن فیلم می‌سازد و می‌خواهد چنین کاری بکند متعجب شدند و من خوشحالم که امروز زنان راحت‌تر به فعالیت می‌پردازند و این پایداری زنان قابل تحسین است.

منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی را در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند را به حسام اسلامی برای فیلم «متهمین دایره بیستم» اهدا کردند.

همایون اسعدیان کارگردان و عضو هیات مدیره خانه سینما درباره تندیس این جشن گفت که این یکی از زیباترین نشانه‌هایی است که تا به حال در سینما دیده‌ام.

سپس منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما با بیان اینکه در آغوش گرفتن شیر ایرانی برای کسانی که آن را به خانه می‌برند افتخارآمیز است، گفت: وقتی خسرو سینایی به این لحظه رسید که از ارد بگوید و بُغض کرد تا نام شاگرد خود را به زبان بیاورد بیانگر تلاش و صبوری است که استادان گفته‌اند و ما آن را فراموش کردیم. همه ما به تلاش‌ها و صبوری اعتقاد داریم. سینمای مستند ایران پرافتخار است و افتخارات بیشتری در انتطار آن است و این سینما را آلوده به نظرات خارج از سینمای مستند نکنید و این سینما را تابع سلایق نگردانید.

همچنین تندیس بهترین فیلم مستند بلند به حسام اسلامی برای «متهمین دایره بیستم» تقدیم شد.

اجرای این مراسم را رؤیا نونهالی و رامین حیدری فاروقی بطور مشترک برعهده داشتند.

 برگزیدگان نهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران به شرح زیر است:

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین صدا به حسن شبانکاره و صادق داوری‌فر برای فیلم «آقای هرتز» اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین موسیقی به امید فتح‌اللهی برای فیلم «آلاله» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین تدوین به مهدی جبین‌شناس برای فیلم «متهمین دایره بیستم» اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین فیلمبرداری به صادق سوری برای فیلم «همجا» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین پژوهش به مازیار مشتاق گوهری برای فیلم «زیمل بلوچستان» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به فاطمه موسوی و جایزه بهترین فیلم در بخش مستند کوتاه به معصومه نورمحمدی اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین کارگردانی فیلم نیمه‌بلند مستند به مهدی قنواتی برای فیلم «همجا» اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند به محمدکاظم بیات برای فیلم «همجا» اهدا شد.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی در بخش جایزه ویژه هیأت داروان به محسن استادعلی برای فیلم «زنانگی» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و تندیس شیر ایرانی کارگردانی در بخش بهترین فیلم بلند مستند به حسام اسلامی برای فیلم «متهمین دایره بیستم» اهدا شد.

همچنین تندیس بهترین فیلم مستند بلند به حسام اسلامی برای «متهمین دایره بیستم» تقدیم شد.

محمدرضا دزفولی، شیرین نادری، مهدی شاه محمدی، معین کریم الدینی، پریوش نظریه، محمد دامن زن، ارش اسحاقی، فتح الله امیری و ارش زاهدی اصل هیأت انتخاب این جشن بودند.

مهوش شیخ الاسلامی، بهمن کیارستمی، محمد حدادی، سیامک مهماندوست، پرویز آبنار، روبرت صافاریان، مانی میر صادقی، علی اکبر ولد بیگی از جمله هیأت داوران این جشن بودند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها