در حال حاضر تماشاگر داخلی قبل از پخش دیویدی قانونی فیلمهای خارجی در کشورهای دیگر، میتواند فیلمهای روز دنیا را در ایران همزمان با اکران آنها در بعضی از کشورها ببیند و از اینجهت حتی از خیلی از تماشاگران سینماها در کشورهای خارجی هم جلوتر است؛ بنابراین اکران این فیلمها در ایران باید با حداقل سانسور همراه باشد، چون تماشاگر جدی فیلمهای سینمایی ترجیح میدهد، صبر کند تا به تماشای نسخه کامل فیلم بنشیند، نه اینکه برای تماشای فیلمی که مورد ممیزی و سانسور قرار گرفته به سالن سینما برود؛ ضمن اینکه در حال حاضر فاصله دیدن فیلم در خانه با کیفیت بالا تا سالن سینما کمتر از همیشه شده و با دستگاههای سینمای خانگی میتوان فیلمها را با کیفیت بالا در خانه هم تماشا کرد. با تمام این اوصاف میتوان با برنامهریزی درست از اکران فیلمهای خارجی در جهت حمایت از تولید فیلم ایرانی هم استفاده کرد. کاری که در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا هم آن را انجام میدهند؛ بهطور مثال در فرانسه، مالیاتی روی فروش فیلمهای خارجی وضع شده که از آن بهعنوان درآمدی برای تولید فیلمهای داخلی استفاده میشود. یعنی درآمد اکران فیلمهایی نظیر «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» صــرف تـــولیــــد فیلمهــــای داخلــی فرانســه میشود و به اینترتیب سود اکران فیلم خارجی بهنفع سینمای فرانسه صرف میشود. حالا باید دید طرفداران اکران فیلم خارجی در ایران هماکنون چه سیاستی را میخواهند در پیش گیرند، دلیل اکران این فیلمها بهزعم آنها چیست و سیاستهایی که قرار است اعمال شوند، چه هستند؟
اگر بخواهیم فیلم خارجی را مانند کاری که همه کشورهای دنیا انجام میدهند، اجرا کنیم، یعنی اینکه قبل از هرکاری باید کپیرایت را بپذیریم. این به معنی آن است که نمیتوانیم از پخشکننده خارجی، نسخه دیویدی را طلب کنیم. با خرید حق نمایش فیلم خارجی، نسخه دیسیپی فیلم در اختیار ما قرار میگیرد که این نسخه قابلیت سانسور و اعمال جرحوتعدیل نخواهد داشت. در نتیجه با اکران فیلم خارجی باید فکری به حال نمایش این نوع فیلمها بکنیم. ما یا باید خود را بهعنوان بخشی از جریان نمایش فیلمهای بینالمللی تلقی کنیم و قوانین حاکم بر آن را بپذیریم یا اینکه بهطور کلی این کار را فراموش کنیم، چراکه اکران فیلم خارجی به روش سابق یعنی نمایش فیلمها با شرایط دلخواه و اعمال هرگونه سانسور و ممیزی، یکبار در ایران آزمایش شده و نشان داده که موفق نیست.
ما در شرایط امروز سینمای دنیا باید خود را بهعنوان بخشی از قوانین جهانی فرض کنیم. برای من جالب است که در چنین شرایطی سیاستگذاری اکران فیلمهای خارجی چطور خواهد بود، چون به نظر من این کار در حال حاضر شدنی نیست. مگر اینکه اکران محدودی برای فیلمهای هنری داشته باشیم که این کار شکل دیگری خواهد داشت و نمیتوان به آن اکران فیلم خارجی در سطح سینماهای کشور اطلاق کرد و بهطور کلی بحث دیگری میطلبد. اگر منظور از اکران محدود فیلمهای خارجی، فیلمهایی باشد که تاریخ اکران آنها در دنیا برای ما مهم نباشد و فاصله میان اکران فیلم در خارج و داخل ایران اهمیت زیادی نداشته باشد، میتوان نسخه «کد باز» آن را خریداری کرد. این درصورتی است که شرکتهای واردکننده این فیلمها، دغدغه فروش نداشته باشند و با اینکه نسخه فیلم لو برود و قبل از اکران در خانهها دیده شود، مشکلی نداشته باشند.
زمانی میتوانیم حرف از اکران خارجی و فیلمهای روز دنیا بزنیم که مثلا نسخه بعدی فیلم «جنگ ستارگان» را در سینماهای کشور اکران کنیم. این توقعی است که ما از اکران فیلمهای خارجی داریم که به اعتقاد من در وضعیت فعلی جامعه ما امکان آن وجود ندارد. اگر بخواهیم فیلمها را سانسور کنیم و بعد نمایش دهیم باید نمایندگان کمپانیهای سازنده، نسخههایی را به ما بفروشند که سانسورها در همان کمپانی اعمال شود، اما این کار خیلی سختی خواهد بود. با اینحال، این کار راهحلهای زیادی دارد که خیلی پیچیده است و نمیتوان بهراحتی آن را انجام داد؛ ضمن اینکه این کمپانیها خیلی سخت با این شرایط کنار میآیند و حاضر به دستبردن در نسخه نهایی فیلم نخواهند بود و تنها با شرایط سخت و شرطوشروطهایی اعمال این جرحوتعدیلها را میپذیرند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی/ میزگردی با حضور کیوان کثیریان، شهرام مکری و حسام سلامت
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- ۳ فیلم جدید «جنگ ستارگان» در راه است
- کسادی بازار اکران و تمهید تازه برای جلب مخاطب/ خزاعی اکران فیلم خارجی را آزاد کرد
- سناریوی سریال سازی دیزنی به «جنگ ستارگان» رسید
- شهرام مکری: کارگردانان فیلم کوتاه چارهای جز جشنوارهزدگی ندارند
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- مرور آثار اصغر فرهادی و شهرام مکری در آمریکا
- نمایش فیلمهای شهرام مکری در آکادمی فیلم و هنر بروکلین
- گفتوگو با شهرام مکری کارگردان «جنایت بیدقت»/ یک کافه کوچک با قهوههایی با طعم شخصی
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند