کارگردان انیمیشن «خوردم، خوردی» تاکید کرد که مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند.
به گزارش سینماسینما، شیدخت دژم شهابی کارگردان انیمیشن پنج دقیقهای «خوردم، خوردی» و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشت درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان فیلم «خوردم، خوردی» درباره برهای است که در یک جشن عروسی ایرانی به دنبال مادر خود میگردد، او در این مسیر با آداب و رسوب غذا خودن ملتهای مختلف آشنا میشود. پیش از ساخت این فیلم همیشه در ذهن خود به این فکر میکردم که ما انسانها به چه حقی میتوانیم به راحتی جان یک موجود زنده را بگیریم و برای زندگی او تصمیم بگیرد.
او ادامه داد: ایده اولیه «خوردم، خوردی» از خوردن ماهی سفید روز اول عید به ذهن من رسید؛ این تضاد بزرگیست که هر موقعیت شادیای که برای ما انسانها پیش میآید به غم و عزاداری برای دستهای از حیوانات تبدیل میشود، مثلا شب عید، ماهیها، عید قربان، گوسفندها و… البته تاکید داشتم که این مساله را به ایران محدود نکنم و اتفاقات مشابهی را که در همه جهان اتفاق میافتد، نشان دهم.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره وضعیت انیمیشن ایران خاطرنشان کرد: انیمیشن ایران خیلی قوی و کار شده است اما متاسفانه حتی توسط مردم کشور خودمان هم دیده نمیشود چراکه بخش اعظمی از دنیای انیمیشن ایرانی را انیمیشن کوتاه تشکیل میدهد که تنها در جشنوارهها پخش میشوند و خیلی از مردم عادی هم آنها را دنبال نمیکنند یا از وجودشان آگاه نیستند. این مسائل باعث میشود که انیمیشن ایرانی به تعدادی مخاطب خاص محدود شود که بسیار ناراحتکننده است.
به گفته دژم شهابی؛ اکثر افرادی که در حوزه انیمیشن فعالیت میکنند برای شرکتهای خارجی کار میسازند چون متاسفانه اغلب انیمیشن هایی که توسط شرکت های داخلی ساخته میشوند به دلیل مشکلات مالی و… نمیتوانند از حداکثر پتانسیلهای افراد استفاده کنند.
این کارگردان درباره نقش مرکز گسترش در تولید انیمیشن ایرانی تصریح کرد: مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند چراکه رشته کارگردانی انیمیشن بسیار پرکار و سنگین است و اکثر ما نمیتوانیم همزمان با تحصیل کار کنیم. مرکز گسترش با کمک مالی به دانشجویان باعث میشود که آنها روی ساخت فیلمشان تمرکز کنند و پایاننامه خوبی را ارایه دهند. البته مبلغهای دریافتی نسبت به استاندارهای جهانی پایین است.
او در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد: این جشنواره مهمترین رویداد انیمیشن ایران است و من هر دو سال مشتاق برگزاری آن هستم، جشنواره جو خیلی صمیمی و دوستانهای دارد و از همه افراد و اتفاقات آن انرژی میگیرم. جامعه انیمیشن در طول این رویداد با یکدیگر ملاقات میکنند، فیلم میبینند و نقد میکنند که بسیار تاثیرگذار است، یکی از نیروهای محرکه من برای ساخت فیلم نیز این بود که اثرم را در این جشنواره ببینم و پذیرفته شدن آن بسیار برای من دلگرمکننده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- «سینماحقیقت ۱۸» برگزار میکند؛ بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟