کارگردان انیمیشن «خوردم، خوردی» تاکید کرد که مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند.
به گزارش سینماسینما، شیدخت دژم شهابی کارگردان انیمیشن پنج دقیقهای «خوردم، خوردی» و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشت درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان فیلم «خوردم، خوردی» درباره برهای است که در یک جشن عروسی ایرانی به دنبال مادر خود میگردد، او در این مسیر با آداب و رسوب غذا خودن ملتهای مختلف آشنا میشود. پیش از ساخت این فیلم همیشه در ذهن خود به این فکر میکردم که ما انسانها به چه حقی میتوانیم به راحتی جان یک موجود زنده را بگیریم و برای زندگی او تصمیم بگیرد.
او ادامه داد: ایده اولیه «خوردم، خوردی» از خوردن ماهی سفید روز اول عید به ذهن من رسید؛ این تضاد بزرگیست که هر موقعیت شادیای که برای ما انسانها پیش میآید به غم و عزاداری برای دستهای از حیوانات تبدیل میشود، مثلا شب عید، ماهیها، عید قربان، گوسفندها و… البته تاکید داشتم که این مساله را به ایران محدود نکنم و اتفاقات مشابهی را که در همه جهان اتفاق میافتد، نشان دهم.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره وضعیت انیمیشن ایران خاطرنشان کرد: انیمیشن ایران خیلی قوی و کار شده است اما متاسفانه حتی توسط مردم کشور خودمان هم دیده نمیشود چراکه بخش اعظمی از دنیای انیمیشن ایرانی را انیمیشن کوتاه تشکیل میدهد که تنها در جشنوارهها پخش میشوند و خیلی از مردم عادی هم آنها را دنبال نمیکنند یا از وجودشان آگاه نیستند. این مسائل باعث میشود که انیمیشن ایرانی به تعدادی مخاطب خاص محدود شود که بسیار ناراحتکننده است.
به گفته دژم شهابی؛ اکثر افرادی که در حوزه انیمیشن فعالیت میکنند برای شرکتهای خارجی کار میسازند چون متاسفانه اغلب انیمیشن هایی که توسط شرکت های داخلی ساخته میشوند به دلیل مشکلات مالی و… نمیتوانند از حداکثر پتانسیلهای افراد استفاده کنند.
این کارگردان درباره نقش مرکز گسترش در تولید انیمیشن ایرانی تصریح کرد: مرکز گسترش موقعیتی را برای دانشجویان انیمیشن فراهم کرده است تا با کمک مالی بتوانند به ساخت آثار خود بپردازند چراکه رشته کارگردانی انیمیشن بسیار پرکار و سنگین است و اکثر ما نمیتوانیم همزمان با تحصیل کار کنیم. مرکز گسترش با کمک مالی به دانشجویان باعث میشود که آنها روی ساخت فیلمشان تمرکز کنند و پایاننامه خوبی را ارایه دهند. البته مبلغهای دریافتی نسبت به استاندارهای جهانی پایین است.
او در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران تاکید کرد: این جشنواره مهمترین رویداد انیمیشن ایران است و من هر دو سال مشتاق برگزاری آن هستم، جشنواره جو خیلی صمیمی و دوستانهای دارد و از همه افراد و اتفاقات آن انرژی میگیرم. جامعه انیمیشن در طول این رویداد با یکدیگر ملاقات میکنند، فیلم میبینند و نقد میکنند که بسیار تاثیرگذار است، یکی از نیروهای محرکه من برای ساخت فیلم نیز این بود که اثرم را در این جشنواره ببینم و پذیرفته شدن آن بسیار برای من دلگرمکننده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- «سینماحقیقت ۱۸» برگزار میکند؛ بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی
- معرفی مستندهای بلند بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای نیمه بلند بینالملل جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای کوتاه بخش بینالملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد