تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۹/۰۴ - ۱۱:۱۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 6012
 امیریوسفیمحسن امیریوسفی، متولد سال ۵۰ در آبادان است. او در دانشگاه ریاضی خوانده، با این حال علاقه‌اش به ادبیات و سینما باعث شده در این حرفه مشغول به کار شود. امیریوسفی ۱۲ سال قبل نخستین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان «خواب تلخ» را ساخت؛ فیلمی که عنوان نخستین کمدی سیاه سینمای ایران را از منتقدان جشنواره کن گرفت و در بیش از ۴٠ جشنواره معتبر جهانی شرکت کرد و جایزه ویژه بخش دوربین طلایی کن (٢٠٠۴) و جایزه نگاه جوان بخش دو هفته با کارگردان‌های کن و اسکندر طلایی تسالونیکی یونان و جایزه فیپرشی و… را از آن خود کرد. فیلم در جشنواره فجر سال ١٣٨٢ نمایش داده نشد و از آن زمان تاکنون شرایطی برای اکران پیدا نکرده بود، تا اینکه گروه هنر و تجربه که این روزها ناجی اکران فیلم‌ها شده، شرایط اکران «خواب تلخ» را فراهم کرد و فیلم را ازهفته آینده می‌توان در این گروه سینمایی دید.

  آقای امیریوسفی چرا این‌همه سال فاصله میان تولید و اکران فیلم افتاد؟
سال ٨٣ «خواب تلخ» را بعد از حضور در جشنواره کن در سینما سپیده برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآوردیم که نظرها بسیار مثبت بود. فیلم در جشنواره آن سال هم به دعوت دبیرجشنواره در خارج از مسابقه به نمایش درآمد و بسیار نمایش‌های خوبی داشتیم ولی از جایی به بعد مسیر تغییر کرد، درست از زمانی که عنوان مخاطب خاص برای برخی آثار استفاده شد و من همان موقع گفتم که معتقدم این عنوان «مخاطب خاص» چماقی روی این آثار بود تا به شکلی محترمانه آنها را از اکران محروم کنند. ما هم صبر کردیم و صبر کردیم و تا چشم بر هم زدیم، ۱۲ سال گذشت!
البته شما برای فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی»  نیز صبر کردید.
بحث این فیلم متفاوت است و دو سالی می‌شود که آماده اکران شده، حتی
چندین و چند بار توسط مدیران و مسوولان مختلف در دولت قبل و فعلی دیده شده و فکر می‌کنم این اختلاف نظرها بیشتر به نوع نگاه‌ها برمی‌گردد. چون همه کارهایی که انجام داده‌ام، قانونی است و همان چیزی است که از ابتدا وجود داشته است. فکر می‌کنم سلیقه مدیران و البته محافظه‌کاری‌ای که در سینمای ما همیشه وجود دارد، باعث بروز چنین اتفاقاتی شده است.
با اینکه آن سال‌ها عنوان مخاطب خاص را روی اثر شما گذاشتند، باز هم امروز در گروه هنر و تجربه که برای همین نوع فیلم‌ها تعریف شده، اکران گرفته‌اید و باز هم همان مخاطب خاص را دارید، درست است؟
میان این دو فرق وجود دارد، اینکه گروهی با عنوان هنر و تجربه فعالیت می‌کنند با نوع نگاهی که در آخرین دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نسبت به فیلم‌هایی با مخاطب خاص وجود داشت، فرق می‌کند. چون گروه هنر و تجربه این فاز را به وجود آورده که این فیلم‌ها اکران داشته باشند و ما باید واقع‌بین باشیم که در شرایط فعلی سینمای کشور حتی تعداد سالن برای اکران مناسب فیلم‌های تجاری هم نداریم. پس اوضاع برای سینمایی که متفاوت است، کمی فرق می‌کند، در این اوضاع من هم منطقی هستم و شعاری یا احساسی به موضوع نگاه نمی‌کنم و به دنبال نتیجه خوب هستم. از همین رو خوشحال هستم که فیلم اکران گرفته است. من این فیلم را برای شعار دادن نساختم و فقط دوست داشتم که فیلم اکران شود و مردم برای دیدن آن به سینما بیایند.
با این حال شما خیلی صبور هستید.
بله. همین طور فکر می‌کنم، صبوری
۱۲ ساله‌ای لازم بود که این اتفاق بیفتد، شاید من جسارت و جنجال‌های درونم را بیشتر در فیلم‌هایی که می‌سازم، نشان می‌دهم.
این روزها درگیر کار جدیدی نیستید؟
فعلا به دنبال اکران خوب «خواب تلخ» هستم و برای جشنواره امسال هم با فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ثبت‌نام کرده‌ام.

منبع: اعتماد

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها