رئیس سابق شبکه نمایش خانگی تاکید کرد که سفارش و کنترل محتوا در این شبکه رها شده است و مدیران راهبردی برای تولید محتوا ندارند.
به گزارش سینماسینما، محمدرضا عباسیان که پیش تر مدیریت شبکه نمایش خانگی را برعهده داشته است، درباره وضعیت امروز این حوزه گفت: آنچه این روزها ما از خروجی سریالهای نمایش خانگی میبینیم نوعی نبود برنامه در این حوزه و کنترل محتوا در آن به نوعی رها شده است. البته این موضوع فقط درباره نمایش خانگی نیست؛ بلکه در سینما هم همین مسائل دیده میشود.
او بیان کرد: در خصوص محتوای با برنامه آثار مثالی می زنم. در شش ماه گذشته شبکه نمایش خانگی برای اهداف دولت چه کرده است؟ در جواب باید بگوییم هیچ. بزرگترین دستاورد دولت روحانی برجام بوده است. نمایش خانگی در این باره چه کرده است؟ باز هم باید بگوییم هیچ. در حیطه سریال سازی چه قدمی بر داشته شده است؟ دوباره باید بگوییم هیچ. سریال سازی را هم کنار میگذاریم آیا مدیران و مسئولان در حیطه مستند سازی موفق عمل کردند؟ متأسفانه پاسخ همه این سوال ها هیچ است. حال باید بررسی کرد چرا چنین اتفاقاتی در عرصه هنر میافتد.
شبکه خانگی با این عملکرد، سینمای ارزشمند را زمین زد
او عنوان کرد: سینمای ایران در یک سال ۱۰۰ فیلم تولید میکند. از میان این فیلم ها فقط ده درصد پیروز گیشه هستند و ده درصد دیگر هم زیان ده نیستند. پس می توان گفت هشتاد درصد فیلم ها گیشه خوبی نداشته و زیانده بودند که اتفاقاً فیلم هایی با محتوای خوب و فاخر جزو همین هشتاد درصد هستند. قرار بود این فیلم های ناموفق در گیشه در سبد خرید مردم قرار بگیرد و مخاطبان برای دیدن فیلم هایی که خوب بودند اما خوب فروش نرفتند در شبکه خانگی هزینه کنند تا این چرخه جریان داشته باشد.
عباسیان ادامه داد: زمانی که ما این سبد را پر کنیم از سریال ها انگار سعی داریم سینمای ارزشمند را زمین بزنیم و راه تنفس فیلم های سینمایی خوبی را بستیم که در فروش موفق نبودند در شبکه نمایش خانگی میخواست نفس بکشند.
رقابت اشتباه با تلویزیون
رئیس اسبق مؤسسه رسانه های تصویری، گفت: تولید و پخش حجم زیاد سریال خیانت به سینمای خوب و با محتوا است. گفته شده است که این نگاه سیاسی مدیران است و می خواهند اینگونه می خواهند رقابت کنند با تلویزیون اما من عقیده دارم انتخاب این راه یک رقابت اشتباه است. اگر سریال سازی در نمایش خانگی محدود شود صنعت سریال سازی در ایران دچار اختلال نمی شود چون محل پخش آن تلویزیون است اما اگر فیلم های خوب سینما برای عرضه دچار مشکل جدی شوند دیگر جایی در هیچ کجا ندارد.
عباسیان اظهار کرد: تولید سریال با این حجم در شبکه نمایش خانگی یک آفت جدی برای سینمای ماست. اگر در دنیا سریال گیم اف ترونز ساخته می شود برای نمایش به صورت دی وی دی و اینترنتی ساخته نمی شود؛ بلکه برای پخش در شبکه های تلویزیونی ساخته می شود. تاکید می کنم در مهد اصلی سریال سازی که امریکاست هم سریال برای پخش به صورت دی وی دی و اینترنتی ساخته نمی شوند.
رئیس سابق صنف شبکه نمایش خانگی، افزود: نکته دیگر که این روزها باعث عملکرد ضعیف شبکه نمایش خانگی شده اینکه هر روز تعداد تهیه کنندگان بیشتر از پیش می شود. هر وقت هر تهیهکنندهای با هر پولی وارد این حیطه نمایش خانگی کردیم وضعیت میشود همین که میبینیم. باید دید چرا حتی کارهای خوب نیمه راه رها میشوند قهوه تلخ، ابله و … همه سریالهایی بودند که سرنوشتشان معلوم نشد. در این میان فقط مخاطب ضربه خورد.
عباسیان اظهار داشت: سریالی پروانه ساخت می گیرد به نام ممنوعه، با همان پروانه ساخت تولید می شود و در نهایت ۳۰۰ دقیقه از سریال سانسور می شود. باز هم تنها بیننده جور این مشکل را کشید. خریدار هزینه ای برای خرید یک قسمت از سریال را پرداخت می کند. یک قسمتی که بیشتر زمانش برای آنچه در گذشته خواهید دید و آنچه در آینده خواهید دید می رود و به تازگی هم کلیپ موسیقی با تصاویر تکراری می گذراند تا زمان پر کنند و در قسمت های مختلف یک سریال این کلیپ ها پخش می شود. با این توصیفات بیننده فقط ۱۵ دقیقه مفید و صحنه های جدید در این یک قسمت می بیند.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- ادعای عجیب وزیر ارشاد؛ ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را بدهد
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- بیانیه خانه سینمای ایران درباره مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد