تاکنون بیش از ۸۵ درصد آوار پلاسکو برداشته شده و بهاینترتیب امکان پیداشدن پیکرهای آتشنشانان و همچنین مردم عادی بیشتر فراهم شده است.
به گزارش سینماسینما، تشییع پیکرهای آتشنشانانی که قرار بود امروز ساعت هشت از دانشگاه تهران برگزار شود، به زمانی بعدتر موکول شده است. خانوادهها درخواست کردهاند حداقل پیکر آتشنشانان پیدا شود بعد برای آنها تشییع جمعی گرفته شود. با «عباس عبدی»، تحلیلگر و پژوهشگر، درباره مردم و خواستههای مدنیشان درباره این اتفاق دردناک و کاستی عملکرد مسئولان صحبت کردهایم.
در این مدت واکنشها و مطالبات زیادی در بحث پلاسکو مطرح شده و میشود. با وجود پیگیری گسترده مردم، فکر میکنید شعارها و مطالبات آنها در روز تشییع جنازه شهدای آتشنشانی چه خواهد بود؟
خواستهها و مطالبات مردم در روز تشییع جنازه نیز مسئله چندان پیچیدهای نیست؛ همه مردم و حتی مسئولان هم میخواهند اتفاقاتی مانند حادثه آتشسوزی و ویرانی پلاسکو تکرار نشود. ولی این خواست به خودی خود، کافی نیست بلکه باید به تبعات آن نیز ملتزم شد.
برای ایجاد چنین التزامی چه باید کرد؟
رکن اساسی چنین التزامی، شفافیت و رسیدگی به ماجرا از سوی یک گروه حقیقتیاب مستقل است. اینکه چنین اتفاقی بیفتد و همه خود را مبرا بدانند و مصداق «کی بود کی بود من نبودم» بازی شود، به هیچ عنوان به نفع جامعه نیست.
از آنجا که تاریخ این تشییع به تأخیر افتاده، فکر میکنید دلیل اصلی این امر چه باشد؟
متأسفانه بهدلیل حضورنداشتن مردم در هرگونه تصمیمی از این نوع، به هر دلیل حتی دلیل موجهی که این تشییع جنازه به تأخیر بیفتد، برداشتهای مردم بهگونهای متفاوت و مبتنی بر بدبینی خواهد بود. به نظر میرسد این تشییع جنازه پیش از هر چیز، باید در اختیار خانواده قربانیان باشد تا هیچ ابهامی درباره برگزاری آن به وجود نیاید.
آیا مردم میتوانند خواستهها و مطالبات مدنی خود را در حوزه اداره شهر و مدیریت بحرانهای مشابه در قالب مراسمهای اینچنینی بیان کنند؟
از آنجا که مردم متشکلی عهدهدار مراسم تشییع پیکر شهدای آتشنشان نیستند، طبیعی است که شعارهای آن روز با لحن تندی طرح شود. در هر حال خوب بود حتی منشی دفتر یکی از ادارات ناحیه شهرداری منطقه حادثه استعفا میداد تا بلکه جامعه گمان کند کاری شده است.
فکر میکنید با توجه به بیاطلاعی مردم و تناقضهای بسیاری که در اخبار پلاسکو وجود داشت، در مراسم تشییع جنازه مردم چه رویکردی داشته باشند؟
متأسفانه این نحوه اداره بحران نمره قبولی نگرفت. اطلاعرسانی مدیریت بحران بسیار نادرست و اشتباه بود و از آن بدتر، رفتار رسانه رسمی است که اطمینان مردم را نسبت به موضوع جلب نکرد و نتوانست آنها را با خود همراه کند.
منبع :شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- عباس عبدی :بر اساس نظرسنجی ها،خالص میزان اعتماد به رادیو و تلویزیون کم شده است
- نگاهی به چهار راه استانبول/ درام سوزی در پلاسکو
- «پلاسکو» سوژه بعدی کارگردان «بارکد»
- پست اینستاگرامی بازیگر تلویزیون و سینما خطاب به شهردار تهران
- مراسم تقدیر از عکاسان خبری حادثه پلاسکو در خانه سینما/تصاویر
- فرهاد اصلانی: تهران بعد از پلاسکو دیگر آن تهران همیشگی نیست
- علم الهدی: ما همچنان خود را بخواب خواهیم زد تا مرور زمان آتش پلاسکو را سرد کند…
- واکنش قالیباف به اخطار گرفتن عادل فردوسی پور /طنز
- نوشته سروش صحت درباره حادثه پلاسکو
- نگاهی تحلیلی به فاجعه پلاسکو از منظر فیلم «گاو»!
- واکنش تند فردوسی پور به حادثه پلاسکو
- کنایه ناصر ملک مطیعى در اینستاگرامش، به دو مدال آور المپیکی و عضو شورای شهر تهران!
- پلاسکو و فکرهایی که نباید بکنیم
- واکنش شدید رامبد جوان به گزارشی درباره «شهید» محسوب نشدن آتش نشانان فداکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





