تاکنون بیش از ۸۵ درصد آوار پلاسکو برداشته شده و بهاینترتیب امکان پیداشدن پیکرهای آتشنشانان و همچنین مردم عادی بیشتر فراهم شده است.
به گزارش سینماسینما، تشییع پیکرهای آتشنشانانی که قرار بود امروز ساعت هشت از دانشگاه تهران برگزار شود، به زمانی بعدتر موکول شده است. خانوادهها درخواست کردهاند حداقل پیکر آتشنشانان پیدا شود بعد برای آنها تشییع جمعی گرفته شود. با «عباس عبدی»، تحلیلگر و پژوهشگر، درباره مردم و خواستههای مدنیشان درباره این اتفاق دردناک و کاستی عملکرد مسئولان صحبت کردهایم.
در این مدت واکنشها و مطالبات زیادی در بحث پلاسکو مطرح شده و میشود. با وجود پیگیری گسترده مردم، فکر میکنید شعارها و مطالبات آنها در روز تشییع جنازه شهدای آتشنشانی چه خواهد بود؟
خواستهها و مطالبات مردم در روز تشییع جنازه نیز مسئله چندان پیچیدهای نیست؛ همه مردم و حتی مسئولان هم میخواهند اتفاقاتی مانند حادثه آتشسوزی و ویرانی پلاسکو تکرار نشود. ولی این خواست به خودی خود، کافی نیست بلکه باید به تبعات آن نیز ملتزم شد.
برای ایجاد چنین التزامی چه باید کرد؟
رکن اساسی چنین التزامی، شفافیت و رسیدگی به ماجرا از سوی یک گروه حقیقتیاب مستقل است. اینکه چنین اتفاقی بیفتد و همه خود را مبرا بدانند و مصداق «کی بود کی بود من نبودم» بازی شود، به هیچ عنوان به نفع جامعه نیست.
از آنجا که تاریخ این تشییع به تأخیر افتاده، فکر میکنید دلیل اصلی این امر چه باشد؟
متأسفانه بهدلیل حضورنداشتن مردم در هرگونه تصمیمی از این نوع، به هر دلیل حتی دلیل موجهی که این تشییع جنازه به تأخیر بیفتد، برداشتهای مردم بهگونهای متفاوت و مبتنی بر بدبینی خواهد بود. به نظر میرسد این تشییع جنازه پیش از هر چیز، باید در اختیار خانواده قربانیان باشد تا هیچ ابهامی درباره برگزاری آن به وجود نیاید.
آیا مردم میتوانند خواستهها و مطالبات مدنی خود را در حوزه اداره شهر و مدیریت بحرانهای مشابه در قالب مراسمهای اینچنینی بیان کنند؟
از آنجا که مردم متشکلی عهدهدار مراسم تشییع پیکر شهدای آتشنشان نیستند، طبیعی است که شعارهای آن روز با لحن تندی طرح شود. در هر حال خوب بود حتی منشی دفتر یکی از ادارات ناحیه شهرداری منطقه حادثه استعفا میداد تا بلکه جامعه گمان کند کاری شده است.
فکر میکنید با توجه به بیاطلاعی مردم و تناقضهای بسیاری که در اخبار پلاسکو وجود داشت، در مراسم تشییع جنازه مردم چه رویکردی داشته باشند؟
متأسفانه این نحوه اداره بحران نمره قبولی نگرفت. اطلاعرسانی مدیریت بحران بسیار نادرست و اشتباه بود و از آن بدتر، رفتار رسانه رسمی است که اطمینان مردم را نسبت به موضوع جلب نکرد و نتوانست آنها را با خود همراه کند.
منبع :شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- عباس عبدی :بر اساس نظرسنجی ها،خالص میزان اعتماد به رادیو و تلویزیون کم شده است
- نگاهی به چهار راه استانبول/ درام سوزی در پلاسکو
- «پلاسکو» سوژه بعدی کارگردان «بارکد»
- پست اینستاگرامی بازیگر تلویزیون و سینما خطاب به شهردار تهران
- مراسم تقدیر از عکاسان خبری حادثه پلاسکو در خانه سینما/تصاویر
- فرهاد اصلانی: تهران بعد از پلاسکو دیگر آن تهران همیشگی نیست
- علم الهدی: ما همچنان خود را بخواب خواهیم زد تا مرور زمان آتش پلاسکو را سرد کند…
- واکنش قالیباف به اخطار گرفتن عادل فردوسی پور /طنز
- نوشته سروش صحت درباره حادثه پلاسکو
- نگاهی تحلیلی به فاجعه پلاسکو از منظر فیلم «گاو»!
- واکنش تند فردوسی پور به حادثه پلاسکو
- کنایه ناصر ملک مطیعى در اینستاگرامش، به دو مدال آور المپیکی و عضو شورای شهر تهران!
- پلاسکو و فکرهایی که نباید بکنیم
- واکنش شدید رامبد جوان به گزارشی درباره «شهید» محسوب نشدن آتش نشانان فداکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش