تاکنون بیش از ۸۵ درصد آوار پلاسکو برداشته شده و بهاینترتیب امکان پیداشدن پیکرهای آتشنشانان و همچنین مردم عادی بیشتر فراهم شده است.
به گزارش سینماسینما، تشییع پیکرهای آتشنشانانی که قرار بود امروز ساعت هشت از دانشگاه تهران برگزار شود، به زمانی بعدتر موکول شده است. خانوادهها درخواست کردهاند حداقل پیکر آتشنشانان پیدا شود بعد برای آنها تشییع جمعی گرفته شود. با «عباس عبدی»، تحلیلگر و پژوهشگر، درباره مردم و خواستههای مدنیشان درباره این اتفاق دردناک و کاستی عملکرد مسئولان صحبت کردهایم.
در این مدت واکنشها و مطالبات زیادی در بحث پلاسکو مطرح شده و میشود. با وجود پیگیری گسترده مردم، فکر میکنید شعارها و مطالبات آنها در روز تشییع جنازه شهدای آتشنشانی چه خواهد بود؟
خواستهها و مطالبات مردم در روز تشییع جنازه نیز مسئله چندان پیچیدهای نیست؛ همه مردم و حتی مسئولان هم میخواهند اتفاقاتی مانند حادثه آتشسوزی و ویرانی پلاسکو تکرار نشود. ولی این خواست به خودی خود، کافی نیست بلکه باید به تبعات آن نیز ملتزم شد.
برای ایجاد چنین التزامی چه باید کرد؟
رکن اساسی چنین التزامی، شفافیت و رسیدگی به ماجرا از سوی یک گروه حقیقتیاب مستقل است. اینکه چنین اتفاقی بیفتد و همه خود را مبرا بدانند و مصداق «کی بود کی بود من نبودم» بازی شود، به هیچ عنوان به نفع جامعه نیست.
از آنجا که تاریخ این تشییع به تأخیر افتاده، فکر میکنید دلیل اصلی این امر چه باشد؟
متأسفانه بهدلیل حضورنداشتن مردم در هرگونه تصمیمی از این نوع، به هر دلیل حتی دلیل موجهی که این تشییع جنازه به تأخیر بیفتد، برداشتهای مردم بهگونهای متفاوت و مبتنی بر بدبینی خواهد بود. به نظر میرسد این تشییع جنازه پیش از هر چیز، باید در اختیار خانواده قربانیان باشد تا هیچ ابهامی درباره برگزاری آن به وجود نیاید.
آیا مردم میتوانند خواستهها و مطالبات مدنی خود را در حوزه اداره شهر و مدیریت بحرانهای مشابه در قالب مراسمهای اینچنینی بیان کنند؟
از آنجا که مردم متشکلی عهدهدار مراسم تشییع پیکر شهدای آتشنشان نیستند، طبیعی است که شعارهای آن روز با لحن تندی طرح شود. در هر حال خوب بود حتی منشی دفتر یکی از ادارات ناحیه شهرداری منطقه حادثه استعفا میداد تا بلکه جامعه گمان کند کاری شده است.
فکر میکنید با توجه به بیاطلاعی مردم و تناقضهای بسیاری که در اخبار پلاسکو وجود داشت، در مراسم تشییع جنازه مردم چه رویکردی داشته باشند؟
متأسفانه این نحوه اداره بحران نمره قبولی نگرفت. اطلاعرسانی مدیریت بحران بسیار نادرست و اشتباه بود و از آن بدتر، رفتار رسانه رسمی است که اطمینان مردم را نسبت به موضوع جلب نکرد و نتوانست آنها را با خود همراه کند.
منبع :شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- عباس عبدی :بر اساس نظرسنجی ها،خالص میزان اعتماد به رادیو و تلویزیون کم شده است
- نگاهی به چهار راه استانبول/ درام سوزی در پلاسکو
- «پلاسکو» سوژه بعدی کارگردان «بارکد»
- پست اینستاگرامی بازیگر تلویزیون و سینما خطاب به شهردار تهران
- مراسم تقدیر از عکاسان خبری حادثه پلاسکو در خانه سینما/تصاویر
- فرهاد اصلانی: تهران بعد از پلاسکو دیگر آن تهران همیشگی نیست
- علم الهدی: ما همچنان خود را بخواب خواهیم زد تا مرور زمان آتش پلاسکو را سرد کند…
- واکنش قالیباف به اخطار گرفتن عادل فردوسی پور /طنز
- نوشته سروش صحت درباره حادثه پلاسکو
- نگاهی تحلیلی به فاجعه پلاسکو از منظر فیلم «گاو»!
- واکنش تند فردوسی پور به حادثه پلاسکو
- کنایه ناصر ملک مطیعى در اینستاگرامش، به دو مدال آور المپیکی و عضو شورای شهر تهران!
- پلاسکو و فکرهایی که نباید بکنیم
- واکنش شدید رامبد جوان به گزارشی درباره «شهید» محسوب نشدن آتش نشانان فداکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم