سینماسینما: سعید حضرتی با عزیزالله حاجی مشهدی درباره اکبر عالمی گفتوگویی انجام داده که در سایت هنروتجربه منتشر شده است.
عزیزالله حاجیمشهدی، منتقد و مدرس سینما فقدان انسانی از جنس اکبر عالمی را جبرانناپذیر میداند و معتقد است: «اجرای برنامههای مختلف سینمایی از جمله «هنر هفتم» و «آن روی سکه» در دهههای ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، تاثیر بسزایی در علاقهمند کردن جوانان به هنر سینما داشت. بخش عمدهای از این تاثیر گذاری را باید به حساب بیان شیوا، تسلط بر زبان فارسی، بیان درست و دقیق و سنجیده و اطلاعات وسیع عالمی در حوزه سینما دانست.»
درگذشت خسرو سینایی، یکی از بزرگان سینمای مستند و پس از آن دوست قدیمی او منوچهر طیاب از دیگر مستندسازان مهم و همچنین به تازگی درگذشت اکبر عالمی که بر اثر کرونا جان خود را از دست داد، ضرر جبرانناپذیری به سینمای مستند ایران وارد آورد. بخش مهمی از فعالیت اکبر عالمی را هم باید در سینمای مستند جستوجو کرد؛ او در کارنامه خود ساخت دهها مستند را دارد.
عزیزالله حاجیمشهدی در ارزیابی کارنامه هنری اکبر عالمی گفت: «آدمهایی مثل اکبر عالمی به دلیل شخصیت بیهمتا و منحصر به فردشان بسیار اندک شمارند. هنرمندانی از این دست، دارای توانمندیهای گوناگونی هستند که صد البته برای رسیدن به چنین جایگاهی، هم از پشتوانه علمی و تحصیلات دانشگاهی برخوردار بودهاند و هم در عرصههای مختلف هنری، دست به تجربههای عملی ارزندهای زدهاند .البته بخش عمدهای از موفقیتهایشان را باید مدیون کار و تلاش و تجربه اندوزیهای بیوقفه آنان دانست. استاد اکبرعالمی در زمینه عکاسی، به ویژه عکاسی صنعتی و کار در عرصههای تولید و صنایع زیر بنایی همچون: صنعت نفت، پتروشیمی و … کارنامه درخشانی داشته است. عالمی، بادوربین ( عکاسی و فیلمبرداری) از جنبههای نظری و عملی آشنایی وسیعی داشت و درامور فنی مربوط به چاپ فیلم وعکس و کارهای لابراتواری و تخصصی چاپ و ظهور و تصحیح رنگ ونور، به مهارت بالایی دست یافته بود که بیتردید برای هر هنرجوی جوان و دانشجویان علاقهمند به کار عکاسی، فیلمبرداری و فیلمسازی، بسیار ارزندهتر از هر دوره دانشگاهی بود. از طرفی اجرای برنامههای مختلف سینمایی از جمله «هنر هفتم» و «آن روی سکه» در دهههای ۶۰ و ۷۰ خورشیدی، تاثیر به سزایی در علاقهمند کردن جوانان به هنر سینما داشت. بخش عمدهای از این تاثیر گذاری را باید به حساب بیان شیوا، تسلط بر زبان فارسی، بیان درست و دقیق و سنجیده و اطلاعات وسیع او در حوزه سینما دانست».
این مدرس سینما در ادامه افزود: «حضور او در برنامه «هنر هفتم»، با انتخاب آثار درخشان سینمای کلاسیک جهان، با مرور دقیق و منظم و دورهای سینمای فرانسه، سینمای انگلستان و آثار برجسته سینمای اروپای شرقی، هند و ژاپن و همچنین سینمای هالیوود و دعوت از منتقدان و کارشناسان شناخته شده سینمایی-به دور از جناح بندیها و گروهگراییهای آلوده به سیاست این روزها – کار او را به یکی از متفاوتترین برنامههای تلویزیونی بدل کرده بود که به گواهی بسیاری از فیلمسازان و سینما دوستان، وجود اکبر عالمی و برنامه «هنر هفتم»، به تنهایی در جلب و جذب آنها به هنر سینما بسیار تاثیر گذار بوده است. استاد عالمی اگرچه در اجرای کارشناسانه برنامههای تلویزیونی خود بسیار حرفهای بود و یا درعکاسی، برای بسیاری از عکاسان حرفهای امروز ما یک استاد و معلم بینظیر بود، اگرچه در کارهای فنی و لابراتواری و چاپ عکس و فیلم مهارت وتوانمندیهای فراوانی داشت، اما به گمانِ من در شناختِ سینما و دنیای پُر راز و رمز جادوی سینما به راستی در اوج ایستاده بود. یعنی، نوع نگاه او به فیلم و ساختار سینمایی یک اثر داستانپردازانه و همچنین درک درست او از فیلمسازی مستند، او را دراین شاخه علمی و تجربی، توانمندتر نشان میدهد».
عزیزالله حاجی مشهدی منتقد با سابقه و قدیمی سینما در پاسخ به این سوال که جوانان علاقهمند در عرصههای مختلف، از او چه میتوانند بیاموزند اظهار داشت: «اکبر عالمی، به دلیل دانش وسیعاش در هنر عکاسی، مستند سازی، شناخت دنیای فیلم وسینما و مفاهیم عمیق مربوط به حوزه معناشناختی سینما که از آن میتوان به دانش درک فیلم تعبیر کرد، در رویارویی با جوانان، میتوانست آنان را چنان جادو کند که در کلاس درس یا در یک کارگاه آموزشی، درحضور او، به گذشت زمان و ساعت و …. توجهی نکنند. گاه حتی دلشان میخواست که کلاس استاد عالمی زنگ استراحت نداشته نباشد. با چنین اوصافی، باید پرسید که جوانان شیفته سینما و عکاسی و فیلمبرداری و مستندسازی و کسانی که میخواستند با بیان درست و با سخن شیوا آشنا شوند، در حضور او و در کلاسهایش به راستی چه چیزهایی بود که نمیتوانستند بیاموزند؟!»
حاجیمشهدی با انتقاد از رویکرد سیاستزده حال حاضر عنوان کرد: «در روزگاری که همه چیز حتی علم آموزی، نقد درست و سنجیده و کارشناسانه آثار هنری و از جمله فیلمهای سینمایی یا مجموعههای تلویزیونی، اسیر بسیاری از محدود اندیشیها و نگاههای آلوده به سیاستورزی و دسته بندیهای جناحی شده است، فقدان آدمهایی از جنس اکبر عالمی و خسرو سینایی و….. به رشد و تعالی هنر و روند طبیعی هنر صنعت سینما، در شاخههای مختلف آن، خسارتها و آسیبهای جبرانناپذیری خواهد زد. برای ادامه راه چنین استادانی، چارهای جز توجه به دانشاندوزی، بها دادن به آموزش و پژوهش و آشنایی عمیق و جدی با هنر سینما، آشتی با زبان وادب پارسی و گنجینههای غنی ادبیات کهن ایران و آموختن بیان درست (از فارسینویسی گرفته تا داشتن بیان شیوا) نداریم. میتوان درمسیر استادانی همچون اکبرعالمی گام برداشت و به ادامه راهشان امید داشت».
نویسنده کتاب «گزیده نقد فیلمهای سینمای ایران» در انتها راجع به منش و شخصیت عالمی بیان کرد: «به دلیل چندین بارحضور در برنامه «هنرهفتم» در سالهای جوانیام، به عنوان منتقد میهمان و نشستن در کنار استاد اکبر عالمی و دوستی و آشناییهای نزدیکتر با او، به ویژه با توجه به حضور در انجمن مدرسان سینما و همچنین همراهی و همسفربودن پر ازخاطرههای شیرین با او در چند جشنواره فیلم از جمله جشنواره عکس و فیلم وحدت (در تبریز) به همراه زنده یاد کاوه گلستان، هرگز نمیتوانم خوشرویی، مهربانی و نرمخویی این معلم کم نظیر را فراموش کنم. اکنون یکی از بزرگترین حسرتهای من، در این روزگار تلخ وبیلبخند کرونا زده این است که درست دو یا سه شب پیش از بستری شدنش در بیمارستان، در فضای مجازی با هم گفتوگویی داشتیم و هر دو، اظهار امیدواری کرده بودیم که به زودی در فرصت مناسبی دیدارها تازه شود تا من بتوانم با افتخار، کتاب تازهام را که گزیده نقد فیلمهای سینمای جهان است و در مقدمه آن از استاد اکبرعالمی نیز سپاسگزاری کردهام، به ایشان تقدیم کنم …. که دردا و دریغا ….در چشم برهمزدنی، ناباورانه، همه دوستان و دوستدارانش را تنها گذاشت و رفت!»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر «تهران سیمین»؛ خاطرههای پریده رنگِ تهران از یاد رفته!
- حاجی مشهدی: فضای مجازی شبه منتقد پروری میکند/ لزوم تقویت ساختارهای نقد جدی
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- مستند نیمهکاره اکبر عالمی تمام شد
- فاصلهی ازلی ابدی داشتن و نداشتن!/ یادداشتی بر نمایش «تب»
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- برگزاری نکوداشت «اکبر عالمی» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما»
- رونمایی از کتاب «دنیای شیشهای ۲» با یادی از سینایی، اکبر عالمی و مهرداد ذوالنور/بهرام بیضایی و جنبش های یک تنه
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- مروری بر رویدادهای روز پنجم جشنواره سینماحقیقت
- زمان برگزاری اختتامیه جشنواره سینماحقیقت اعلام شد/ برنامههای روز پنجم جشنواره
- بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینماحقیقت
- کریم اکبری مبارکه، اکبر عالمی و رنجی که میبریم!/ سرمایه سوزی کرونایی
- مراسم نکوداشت اکبر عالمی در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار میشود
- مردی برای تمام فصول/ به یاد اکبر عالمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





