سینماسینما، ابراهیم عمران
جدا از سکانس افتتاحیه فیلم «علف زار» که ناخودآگاه مخاطب را به دنبال خود میکشاند، سایر پلان و سکانس های این فیلم، روزمرهگیهای بازپرسی را نشان میدهد که درگیر و دار پرونده های مختلفی است. پژمان جمشیدی این بار هم در مقام بازیگر، در یک نقش جدی، همه تلاشش را کرده تا کاری درخور از خود به یادگار نهد. مشکل اما تیپ ظاهری اش است که آنچنان با وضع فعلی برخی بازپرسها همخوانی ندارد و کمی هم شبیه به بعضی پلانهای سریال «زیر خاکی» شده این نوع گریم و طرز راه رفتن. البته این مشکل بسیاری از هنرپیشه های ایرانی است که اکت شان در هر فیلم و سریال یکسان است. قیاس خیال پردازانه و نادرستی است اینکه بنویسیم نگاه شود به فیلم های دنیل دی لوییس و نوع ایستادن و حرکت دست و پا و ادای دیالوگ در فیلمهایش که با قبلی و بعدی تفاوت چشمگیر دارد. به باورم پژمان جمشیدی دوست داشتنی اگر کمی بر اندامش و نوع راه رفتن دقت و تمرکز بیشتری داشته باشد به حتم درخشان تر ظاهر خواهد شد. و اما بحث روزمرهگی در دادسراها امری است محتوم برای افرادی که درگیر آن هستند. چه متهم و چه مطلع و چه بازپرس. اصولا زندگی هایشان آنچنان با این امور روزانه گره خورده که از فرط زیادی موضوع در بسیاری از مواقع، عادی و علی السویه شده است. نگاه شود به داستان تجاوز در باغ و تبعات آن و نفوذ افراد قدرتمند برای پاک کردن موضوع. به کارکرد چنین موضوعی در کلیت فیلم کاری نداریم. که برای مخاطب آشناست. و بارها دیده و شنیده از گوشه و کنار و نزدیکان و آشنایان و در کوی و برزن. به نظرم دو کاراکتر در این فیلم جای واکاوی دارند از نوع حالتی که بر آنها مستولی میشود. شخصیت بازپرس با بازی جمشیدی و کاراکتر شبنم با بازی همیشه خوب ستاره پسیانی. این دو به باورم مانیفست اصلی اثر و معنای باطنی آن هستند. بازپرسی که چهره دژم و همیشه مضطربش نشان از فرسودگی روح و جسم دارد. و همانطور که از سیمای بازپرس بر میآید چالش های اجتماعی آنچنان زیاد شده که در روح و روان همه مان رسوخ کرده است. حال بیفزاییم اعمال قدرت پر نفوذان به این آزگار اجتماع را که خود امری است مجزا و قابل نقد که در یکی دو فیلم امسال جشنواره چنین رویکردی دیده شده است.(مرد بازنده هم تقریبا چنین بود در اجرایی دیگر) و اما شخصیت شبنم خواهر سارا که کلیت فیلم بر اساس شکایت کردن یا نکردن او؛ شکل گرفته به نوعی چهره دیگری از اجتماع و زنانی اینچنین است. بی آنکه در پی چرایی اش باشد فیلمساز، در پی نشان دادن وجهی مجزا از آن است. نگاه شود به میمیک صورت ستاره پسیانی وقتی با دکتر(معشوقه/ یا هر عنوان دیگر) حرف میزند و به نوعی در پی جلب حمایت اوست. و زمانیکه با بی توجهی او مواجه میشود، اوج درماندگی یک زن را نشان میدهد. فیلمساز به درستی در پی راه حل دادن نیست. دملی از اجتماع را نشان میدهد. آنرا نمیشکافد. در پی چرایی اش هم نیست. این دو چهره آشنای پیرامونمان، هر روز تکرار میشوند. آن سان که دو کاراکتر زن و مردی که در پی شناسنامه دار کردن فرزندشان هستند. و چه هنرمندانه و جاندار؛ مهدی زمین پرداز نقشش را ایفا کرد. نقشی که پلشتی دیگری از جامعه را نشانه میرود. تقاطع این دو سوژه و کاتهای همدیگر بهم نیز در نوع خود جای تفکر بیشتری دارد. هر چند میتوان متوجه ممیزی در کلیت فیلمنامه شد که به حتم موجب بازنویسی های متعددی شده است ولی هم برای کارگردان و هم برای تهیه کننده اش میتواند آغازی تازه باشد. و در پرونده کاریشان، مانا و اثر گذار.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- درباره سریال «محکوم»/ محکوم به تماشا
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- لزوم استفاده همزمان از فیلمنامهنویسان داخلی و خارجی برای ساخت اثری جامع
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- یک درام جنایی تازه برای شبکه نمایش خانگی کلید خورد
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





