امیرحسین علمالهدی (کارشناس سینما) – آیا جوایز سینمایی اصغر فرهادی طی سالیان گذشته حاصل کارکرد مطلوب دستگاه فرهنگی و هنری کشور است یا حاصل شرایط آن بخش از فعالیت سینمای ایران که به دولت وابسته نیست یا اینکه این موفقیتها حاصل تلاش تکنفره و نبوغ اصغر فرهادی است که توانسته است تا بدین جا پیش آید و جوایز معتبر داخلی و خارجی را از آن خود کند؟
پاسخ به این سوالات مستلزم بررسی و تحلیل زندگی و نوع فیلمسازی فرهادی است و نگاهی بدون تعصب به تولیدات او و طی کردن پلههای ترقی در سینمای ایران که بدون شک تنفس در این سینما توانسته است از فرهادی نمادی از سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور تبدیل کند. دهه ۶۰ اصغر فرهادی، دانشجوی انجمن سینمای جوانان ایران بوده است که این انجمن زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شده است و تا امروز توانسته است هزاران دانشجوی سینما را آموزش دهد و دهها سینماگر فعال را به سینمای ایران وارد کند و در شکلگیری سینمای فرهادی نمیتوان شرایط آن زمان نادیده گرفت ولی اما مهمترین جرقههای نگاه متفاوت فرهادی را باید با سریال «داستان یک شهر» تلویزیون دنبال کرد که چنانچه این سریال نمیتوانست به تولید برسد شاید فرهادی نمیتوانست چنین استوار داستانهای خود را روایت کند. پس تصمیم تلویزیون هم کارساز بوده در سرنوشت فعلی اصغر فرهادی.
اما تولیدات اولیه سینمایی اصغر فرهادی را نباید نادیده گرفت که در غنای سینمای او تاثیرگذار بوده است و بدون شک همراهان او در این فیلمها در موفقیت فیلمها سهم داشتهاند.
این روند رو به رشد فرهادی حاصل نبوغ ذاتی او، همراهی مسوولانه دولتهای وقت و همراهی دلسوزانه فعالان سینمایی درحین ساخت فیلمهای فرهادی بوده است و بدون شک موفقیتهای چندساله اخیر او حاصل فضای فعالیت در سینمای ایران بوده است که نامهایی چون عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مجید مجیدی، فاطمه معتمدآریا و طیف زیادی از فعالان سینمای ایران که جوایز ریز و درشت جشنوارههای جهانی را از آن خود کردهاند و بدون شک این جوایز مهم سینمایی بستری شدهاند برای بلوغ و ظهور نبوغ فیلمسازی به نام اصغر فرهادی که توانسته است تکمیلکننده شایستهای از بلوغ سینمای ایران در محافل سینمایی خارج از کشور باشد.
دست مریزاد به این فرزند خلف سینمای ایران که با پشتوانههای قوی سینمای ایران توانسته است پرچمدار سینمای ایران در دهه ۹۰ شمسی و دهه ۲۰۱۰ میلادی باشد.
در پایان باید دوباره اذعان کنم که موفقیتهای این فرزند خلف سینمای ایران حاصل پشتکار و ممارست و نبوغ او در درجه اول و تنفس او در میان سینماگران ایرانی و پشتوانه او با کسب جوایز بیشمار سینماگرانی است که این فرزند خلف با تکیه بر این داشتههای غرورانگیز توانسته است همچنان نام و یاد ایرانی را در سینمای جهان زنده نگه دارد.
تز فرهادی یک استثنا است و این موفقیت فقط حاصل تلاش اوست، نگاه رادیکالی به فعالیتهای او است. خود فرهادی بارها ذکر کرده است که این موفقیتها حاصل تلاشهای تمام سینماگران ایرانی است و نباید فرهادی را از بدنه سینمای ایران جدا دانست و این مانیفست جدایی او از سینماگران ایرانی به دلیل موفقیتهایش نه برای فرهادی نتیجهای خواهد داشت و نه برای سینمای ایران و باید بپذیریم که فرهادی و سینمای ایران هردو بههم محتاج هستند.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
کجا تجاوز و تبعیض جنسیتیش از ایران بیشتره