علی رفیعی گفت:من خیلی بابت مشکل بازیگر در کشورمان رنج بردم، بخصوص در کشوری که ۱۵-۱۰ سال برای بازیگر شدن زمان نیاز است ولی امروزه کسانی هستند که دو روزه کارگردان و بازیگر میشوند.
به گزارش سینماسینما، علی رفیعی که در مراسم سالروز تولدش سخت میگفت، ادامه داد:در طول این یک سالی که گذشت کارهایی فقط به دلیل بازیگر و زندگی پراکندهاش و نابسامانیهایی که نسل جوان ما با آن درگیر است و نتوانسته تکلیف خودش را روشن کند، متوقف شد.
این هنرمند خاطرنشان کرد: من در آستانه۸۰ سالگی میخواهم کارهای بسیاری انجام بدهم ولی نه اینکه در حین کارم متوجه بشوم که تعدادی بازیگر، اشتباهی انتخاب شدند و بازیگری که با من قرار کار دارد همزمان در سه کار دیگر پنهانی هم حضور دارد. من تصمیم گرفتم که یک گروهی بین ۲۵_۲۰ نفر را دعوت به یک ورکشاپ کنم با این امیدواری که این تعداد ثابت، پایدار و مستعد برای پیشرفت بیشتر باقی بمانند. ۹ ، نمایش نامه از میان نویسندگانی که سراغشان نرفتم یا کارهایش را اجرا کردم و یا آرزو داشتم آن متن را اجرا کنم، انتخاب کردم. من سالنهای تئاتر را به خوبی میشناسم و قرار است برنامه نمایشها متناسب با ابعاد و نیاز نمایش در برخی سالنها تقسیم شود البته امیدوارم سالنهای شهرزاد، تئاترشهر و ایرانشهر به سوپرمارکت تبدیل نشود همانطور که بزرگترین سال تئاتری ما اینگونه شده است.
وی ادامه داد: این کار یک رپرتوار است و افراد بر اساس نیاز تعداد بازیگران نمایش انتخاب میشوند و به طور مستمر با ما کار میکنند. من از یک دوست آلمانیام که کار بدن را با بازیگر کار میکند دعوت کردم تا در این ورکشاپ یک ماهه همراه ما باشد و با این تعداد هنرمند کار کند. من از میان کسانی که به دلایلی به آنها مراجعه نمیکنم، میخواهم خودشان پیش قدم شده و متعهد بشوند که با ما کار کنند.
رفیعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این تاسف بار است که تئاترهای ما مکانی برای انبار کردن ندارند ولی ما باید با کمترین امکانات مکانی را در اختیار کسانی برای حفظ تجهیزات بگذاریم تا برای دوباره اجرای نمایش از آنها استفاده کنیم چراکه؛ نمایش نباید بعد از یک بار اجرا بمیرد همانطور که در اروپا ما شاهد این اتفاق هستیم که برخی نمایشها چندین بار اجرا میشوند.
او در پایان سخنانش گفت: من می خواهم این انرژی واپسین سالهای زندگیام را برای خودم، شما و حرفه تئاتر مفید باشم. من کارهای کمی نسبت به سالهایی که ایران بودم بر صحنه بردم و تعداد کارهای بر صحنه نرفته من بیشتر از کارهای بر صحنه من است ولی دیگر نمیخواهم اینطور باشد. من از شما یاری، صبر و حوصله میخواهم تا این ارمغان را به نتیجه مطلوب برسانم.
سالروز تولد ۷۹ سالگی علی رفیعی، کارگردان، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر پنج شنبه ۲۱ دی ماه سال جاری در مجموعه خانه هنر دهه ۶۰ و با حضور مهدی سلطانی، مریم سعادت، سهیلا رضوی، مهرداد ضیایی، ستاره اسکندری، افسانه ماهیان، فروغ قجابگلو، هوشنگ قوانلو و بازیگران جوان نمایشهای «یرما» و «خاطرات و کابوسهای یک جامه دار»، جواد طوسی، پیمان شریعتی معاون اداره کل هنرهای نمایشی و رییس مجموعه تئاتر شهر، حمید پورآذری، اصغر دشتی، منوچهر شجاع، امیر اسمی، مجید توکلی و محمدرسول صادقی و دیگر دوستداران علی رفیعی برگزار شد.
در ابتدای شروع مراسم که با غافلگیری علی رفیعی در سالن توسط حضور هنرمندان و دوستداران او آغاز شده بود، ستاره اسکندری، به نمایندگی از تمام نسلهایی که شاگرد این هنرمند بودند، متنی را قرائت کرد:
«دی ماه …بیست و دوم دی ماه ..سال ۱۳۱۷ …شما به دنیا امدید تا همین دنیا برای ما شکل دیگری بر خود بگیرد قبل از انکه هیچ یک از ما پا بر ان گذاشته باشیم ، در اصفهان بزرگ شدید و رفتید به سفر برای اموختن ..برای دیدن ..برای شنیدن ، شناختن ..بازگشتید با کوله بار ِ سنگین ِ تجربه ، بازگشتید با هیجانِ تقسیم ِ اموختههایتان ، ساختید …معمار شدید بر زمینِ نیمه سازِ تئاتر ِ این مرز و بوم …ساختید ..ستون از پی ستون ..سقف از پی سقف ..شما ساختید ..خسته نشدید ..زیبایی را فریاد زدید ..صحنه را فریاد زدید ..تئاتر را فریاد زدید ..این سالها و سالنها گواهِ انند که شما چگونه ساختید آ؛نچه را که باید ، گواه ِ بودن شما هستند و رنجها و غصههایتان ..لبخند و خندههایتان …دریای ارامشتان… طوفان خشمتان…
این سالها و سالنها گواهِ انند که چه کسانی زیر نگاه ِ دقیق شما پیوستند به عرصه تئاتر ، موج شدید از پی موج تا این دریا همچنان خروشان بماند که شما بیزارید از بی حرکتی ..که دستان شما در هوا میرقصند تا یاس را کنار بزنند ..که چشمانتان غرق شادی میشوند تا زیبایی خودش را در ایینه ببیند ..چه مبارکید بر ما و این سرزمین ..چه شاعرید که زندگی با تصاویرتان بر صحنه رنگِ دیگر میگیرد …شما به دنیا امدید تا ما منظری دیگر را تجربه کنیم و به جادویی ِ دیگرگونه مبتلا گردیم ..جادویی بزرگتر از روزمرگیِ زندگی …مبتلایمان کردید اقاااا …تولدتان مبارک اقای دکتر علی رفیعی »
مهدی سلطانی گفت: ما هنرمندان بیشتر از علی رفیعی از اینکه کارهایی که بر صحنه نبرده بیشتر از کارهایی است که بر صحنه برده غبطه میخوریم چراکه؛ نمیتوانیم کارهایی که او اجرا میکند را با لذت ببینیم. علی رفیعی واقعا یک گل سرسبد است و ما باید لیاقت داشته باشیم تا فرصت کنیم با او کار کنیم.
سپس جواد طوسی اظهار کرد: علی رفیعی بدون اغراق، یک نمونه مثال زدنی از روشنفکر جامعه ایرانی است که دغدغه دارد و دغدغههایش در آثارش به خوبی نمایان است. خالق این آثار بسیار بروز است و این مدرن بودن را بر اساس مخاطب امروز تعریف میکند به همین دلیل مخاطب امروز می تواند حضور پررنگ و مداوم داشته باشد. مخاطبانی که با واسطه با آثار این هنرمند ارتباط برقرار میکنند و نقش علی رفیعی در آثار را میبینند در حقیقت می توانند سیر انتقادی فرهنگی بعدی را به طور فردی به اجرا در بیاورند.من و بقیه هنرمندان به بضاعت خودمان در عرصه نمایش و بازیگری کمک خواهیم کرد.
مهرداد ضیایی هم گفت: امروز واقعا تولد ما است اینکه کسی متولد شد که ما را متولد کرد. من همیشه درباره خودم و خیلی دیگر از دوستان میگویم که اگر در کنار علی رفیعی نبودیم، به جایگاهی که الان هستیم نمیرسیدیم، من تا عمر دارم مدیون علی رفیعی هستم و نسل ما همیشه از او ممنون است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علی رفیعی کارگاه آموزشی برگزار میکند
- نمایش فیلمتئاترهای شاخص در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- تانیا جوهری: گاهی در اجرای پایانی نمایشها، شیشههای سالن از هجوم جمعیت میشکست
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- علی رفیعی از پرویز پورحسینی نوشت/ تکیه بر دیوار، از غم نشستم، تنها و گریستم
- گزارش مراسم جایزه عکس پنج و بزرگداشت عباس کیارستمی/ تبدیل نگاه کردن به دیدن
- سه بازیگر زن پیشکسوت به نمایش «خانه برناردا آلبا» پیوستند
- تجلیل از علی رفیعی به پاس یک عمر فعالیت هنری در جشن حافظ
- یادداشت ستاره اسکندری به مناسبت تولد دکتر علی رفیعی
- در سینماسینما بشنوید/ لحظاتی از صدای فیلم «آقا یوسف»
- همزمان با دفاع هنرمندان؛ کتاب تازهای از بهرام بیضایی در راه است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





