علی سرتیپی (تهیه کننده) – در ابتدا باید درخشیدن فیلم فروشنده را درجشنواره معتبر اروپایی به مردم ایران تبریک گفت. در ادامه من این موفقیت بزرگ را به اصغر فرهادی، شهاب حسینی، عوامل فیلم فروشنده و سینمای ایران و دوستدارانش تبریک عرض میکنم و در ادامه بگویم حالا که فیلمی همچون فروشنده که تمامی عوامل و سازندگانش از اهالی سینمای ایران هستند، به چنین موفقیتی دستیافته انتظار میرود دولت و مدیران فرهنگی دستاندرکار سینما، سینماگران را مورد حمایت قرار دهند. فروشنده فیلمی است که تمامی مراحل ضبط آن در ایران اتفاق افتاده و عوامل بومی تمامی مراحل آن را انجام دادهاند. درچنین شرایطی دست یافتن به این موفقیت قابل احترام و جالب توجهتر خواهد بود. اصغر فرهادی کسی است که سلیقه، نگاه و افق مخصوص به خودش را دارد. او میداند مخاطب چه میخواهد، ازسوی دیگر دستکم در ۴ تجربه اخیرش آنقدر موفق عمل کرده که هم مردم فیلمش را مورد توجه قرار دادهاند و هم درجشنوارهها کارهایش دیده شدهاند. بنابراین درمقایسه با موفقیتهای آقای کیارستمی که پیش از این درجشنوارههای جهانی ازجمله «کن» خوش درخشیده بود، یک گام به جلو برداشته است. این یک حرکت به سمت جلوست که شما بهعنوان سینماگر کاری بسازید که هم درجشنوارهها مورد توجه قرار بگیرد و هم مردم در داخل کشور با آن ارتباط برقرار کنند. این درحالی است که کارهای آقای کیارستمی با وجود آنکه درجشنوارهها برگزیده میشدند، مردم خصوصا در داخل کشور نمیتوانند با آنها ارتباط زیادی برقرار کنند. حالا که این موفقیت برای اصغر فرهادی و سینمای ایران رقم خورده، چه خوب است مسئولان سینمایی و دولت توجه خودشان را به این سینما بیشتر کنند و این سینما را بیش از پیش باور کنند. بهطورکلی از نظر من موفقیت به دست آمده را نمیتوان تجربهای شخصی به حساب آورد. فرهادی نماینده فیلمهایی است که در داخل کشور ساخته شده و بنابراین به دست آوردن این موفقیت گواه کیفیت بالای بسیاری از تولیدات داخل کشور است. سینمای ایران زنده است و دارد کارهای درخوری تولید و ارایه میکند. ما در طول سالهای اخیر چهرههایی چون اصغر فرهادی را کم نداشتهایم. این چهرههای موفق سالهای سال تلاش کردهاند و حالا سینمای ایران دارد در جهان میدرخشد. موفقیت درجشنواره معتبری چون کن که اگر نگوییم مهمترین جشنواره دنیاست، دستکم دومین جشنواره مهم سینمایی دنیا به حساب میآید، نشاندهنده پتانسیل موجود در سینمای داخل ایران است که باید بیش ازپیش مورد توجه قرار بگیرد. خوشحالم این اتفاق زیبا همزمان با آشتی مردم با سینماها افتاده است. میتوان امیدوار بود موقع اکران فیلم در داخل کشور هم تعداد زیادی از مردم که علاقهمندان به سینما هستند، به سالنهای سینما در نقاط مختلف کشور بروند و این موفقیت را بیش ازپیش هویدا کنند. لازم است به این نکته هم اشاره کنم که اصلا و ابدا منظورم از حمایت، صرفا حمایتهای مادی نیست. سالهاست سینماگران ما از نبود زیرساختهای لازم برای عرضه محصولاتشان سخن میگویند. درچنین شرایطی کشوری چون قطر که اصلا سینمایی ندارد، آمادگی خود را برای تهیهکننده فیلم «فروشنده» اعلام میکند و بعد از آنکه در این مورد پاسخ منفی میشنود، باز هم حمایت مادی و معنوی خود را دراینباره عرضه میکند. باید سینماگرانمان را دریابیم.
منبع: روزنامه شهروند

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم