علی سرتیپی (تهیه کننده) – در ابتدا باید درخشیدن فیلم فروشنده را درجشنواره معتبر اروپایی به مردم ایران تبریک گفت. در ادامه من این موفقیت بزرگ را به اصغر فرهادی، شهاب حسینی، عوامل فیلم فروشنده و سینمای ایران و دوستدارانش تبریک عرض میکنم و در ادامه بگویم حالا که فیلمی همچون فروشنده که تمامی عوامل و سازندگانش از اهالی سینمای ایران هستند، به چنین موفقیتی دستیافته انتظار میرود دولت و مدیران فرهنگی دستاندرکار سینما، سینماگران را مورد حمایت قرار دهند. فروشنده فیلمی است که تمامی مراحل ضبط آن در ایران اتفاق افتاده و عوامل بومی تمامی مراحل آن را انجام دادهاند. درچنین شرایطی دست یافتن به این موفقیت قابل احترام و جالب توجهتر خواهد بود. اصغر فرهادی کسی است که سلیقه، نگاه و افق مخصوص به خودش را دارد. او میداند مخاطب چه میخواهد، ازسوی دیگر دستکم در ۴ تجربه اخیرش آنقدر موفق عمل کرده که هم مردم فیلمش را مورد توجه قرار دادهاند و هم درجشنوارهها کارهایش دیده شدهاند. بنابراین درمقایسه با موفقیتهای آقای کیارستمی که پیش از این درجشنوارههای جهانی ازجمله «کن» خوش درخشیده بود، یک گام به جلو برداشته است. این یک حرکت به سمت جلوست که شما بهعنوان سینماگر کاری بسازید که هم درجشنوارهها مورد توجه قرار بگیرد و هم مردم در داخل کشور با آن ارتباط برقرار کنند. این درحالی است که کارهای آقای کیارستمی با وجود آنکه درجشنوارهها برگزیده میشدند، مردم خصوصا در داخل کشور نمیتوانند با آنها ارتباط زیادی برقرار کنند. حالا که این موفقیت برای اصغر فرهادی و سینمای ایران رقم خورده، چه خوب است مسئولان سینمایی و دولت توجه خودشان را به این سینما بیشتر کنند و این سینما را بیش از پیش باور کنند. بهطورکلی از نظر من موفقیت به دست آمده را نمیتوان تجربهای شخصی به حساب آورد. فرهادی نماینده فیلمهایی است که در داخل کشور ساخته شده و بنابراین به دست آوردن این موفقیت گواه کیفیت بالای بسیاری از تولیدات داخل کشور است. سینمای ایران زنده است و دارد کارهای درخوری تولید و ارایه میکند. ما در طول سالهای اخیر چهرههایی چون اصغر فرهادی را کم نداشتهایم. این چهرههای موفق سالهای سال تلاش کردهاند و حالا سینمای ایران دارد در جهان میدرخشد. موفقیت درجشنواره معتبری چون کن که اگر نگوییم مهمترین جشنواره دنیاست، دستکم دومین جشنواره مهم سینمایی دنیا به حساب میآید، نشاندهنده پتانسیل موجود در سینمای داخل ایران است که باید بیش ازپیش مورد توجه قرار بگیرد. خوشحالم این اتفاق زیبا همزمان با آشتی مردم با سینماها افتاده است. میتوان امیدوار بود موقع اکران فیلم در داخل کشور هم تعداد زیادی از مردم که علاقهمندان به سینما هستند، به سالنهای سینما در نقاط مختلف کشور بروند و این موفقیت را بیش ازپیش هویدا کنند. لازم است به این نکته هم اشاره کنم که اصلا و ابدا منظورم از حمایت، صرفا حمایتهای مادی نیست. سالهاست سینماگران ما از نبود زیرساختهای لازم برای عرضه محصولاتشان سخن میگویند. درچنین شرایطی کشوری چون قطر که اصلا سینمایی ندارد، آمادگی خود را برای تهیهکننده فیلم «فروشنده» اعلام میکند و بعد از آنکه در این مورد پاسخ منفی میشنود، باز هم حمایت مادی و معنوی خود را دراینباره عرضه میکند. باید سینماگرانمان را دریابیم.
منبع: روزنامه شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





