یکی از سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن با بیان اینکه ستاد برگزاری این رویداد با اجرای تمام تشریفات و بخشهای مختلف جشنواره، تقریبا کرونا را شکست داده است میگوید، با این وجود نکته قابل توجه سطح متوسط بسیاری از فیلمهای این فستیوال است که لذت چندانی برای مخاطب تشنه سینما به جا نمیگذارند.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی از جمله سینماگرانی است که پیشتر سابقه حضور در جشنواره کن را داشته و امسال در هفتاد و چهارمین دوره این رویداد سینمایی که پس از یک سال تعطیلی و با چند ماه تاخیر در حال برگزاری است، شرکت کرده در گفتوگویی از تجربه این جشنواره در دوران کرونا صحبت کرد.
این تهیهکننده سینما که مدتی قبل هم فیلم «قصیده گاو سفید» را در جشنواره فیلم برلین داشت، بیان کرد: امسال مسئولان برگزاری جشنواره کن تمام تلاش خود را کردهاند تا با کمک دولت بعد از یک دوره برگزار نشدن جشنواره، هفتاد و چهارمین دوره را باهمان تشریفات و روشهای گذشته برگزار کنند، یعنی در حقیقت جشنواره کن به نوعی توانسته کووید ۱۹ را شکست دهد و جشنواره را به شیوه سالهای قبل برگزار کند. تنها تفاوت این است که یکسری پروتکلهای بهداشتی باید رعایت شوند از جمله اصلی ترین نکته که به ورود مسافرین مربوط میشود و امکان ورود به فرانسه با ویزای توریستی مثل سابق وجود ندارد و بر اساس نظر دولت کسانی میتوانند وارد فرانسه شوند که یکی از چهار واکسن معروف اروپا را تزریق کرده باشند. البته طبق هماهنگی انجام شده میان مسئولان جشنواره با دولت فرانسه از آنجا که تمام شرایط ورود به فرانسه در شرایط کرونایی از جمله واکسن یا هفت روز قرنطینه ممکن نبود، قرار بر انجام تست کرونا در هر ۴۸ ساعت یک بار شده که تست هم در یک محل وسیع و به صورت رایگان انجام میشود و مهمانان با کارتی که در اختیار دارند میتوانند تست دهند و بعد از پنج – شش ساعت پاسخ آن را از طریق ایمیل خود دریافت کنند.
او افزود: البته در مرکز جشنواره همه موظف به زدن ماسک هستند ولی با این حال در میان تستهایی که گرفته میشود، طبق اعلام جشنواره به طور متوسط روزانه سه تا چهار تست مثبت است و نکته جالب اینجاست که جواب این تست فقط برای ورود به کاخ جشنواره و بازار ضروری است و چک میشود، اما برای سالنهای اکران فیلم چیزی نمیخواهند، آن هم در حالی که دو سالن بزرگ جشنواره یعنی لومیر و دِبوسی با ظرفیت بسیار بالا هنگام نمایش فیلمهای پرمخاطب، با جمعیت انبوه و بدون فاصله کاملاً پر میشوند.
وی با اشاره به خدمات متفاوتی که امسال از طریق تلفن همراه به شرکتکنندگان در جشنواره داده میشود از جمله تهیه بلیت که دیگر به ایستادن در صف نیازی ندارد و در صورت حضور نیافتن برای تماشای فیلم هم باید حتما کنسلی اعلام شود، ادامه داد: دستاندکاران جشنواره سعی کردهاند تمام تشریفاتی که بزرگی این رویداد را نشان میدهد امسال هم داشته باشند، مثل حضور عکاسان در محل فرش قرمز، گارد ویژه، تشریفات و ماشینهای ویژه برای مهمانهای خاص و نیز مردم علاقهمندی که با صندلی و نردبان پشت نردهها در انتظار دیدن هنرمندان مورد علاقه خود میایستند. نکته جالب اینجاست که کن در فصل تابستان مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد، چون در اردیبهشتماه شرایط آب و هوایی فرق میکند و مسافران تابستانی کمتر هستند اما الان بجز مهمانان جشنواره، مسافران خود کن هم حضور دارند که در خارج از محوطه جشنواره هم افراد بدون ماسک تردد میکنند.
موسوی با اشاره به کاهش قابل توجه حضور خبرنگارها در جشنواره امسال، درباره فیلمهای دوره هفتاد و چهارم جشنواره کن گفت: امسال استقبال از همه فیلمها خوب بوده و نسبتاً تماشاگران خوبی دارند گرچه بهخاطر شرایط کرونا و ضوابط ورود به فرانسه تعداد کل تماشاگران نسبت به گذشته کمتر شده است. ما از ایران دو فیلم اصغر فرهادی و پناه پناهی را داریم ولی در میان فیلمهای خارجی نکته عجیب برای من، سطح کیفی فیلمها بود یعنی با توجه به علاقهای که به تماشای فیلم بعد از حدود دو سال تعطیلی سینما داشتم، شگفتزده و متاسف شدم که از بین ۱۸ فیلمی که تا به حال دیدهام بیشتر آنها در حد متوسط بودند و حتی فیلم شان پن هم راضیکننده نبود. این در حالی است که با اطمینان میتوانم بگویم بیشتر آنها از برخی فیلمهای تولید شده در ایران ضعیفتر هستند و شاید یک سهمیهبندی سبب میشود که از یک کشور فیلمهای بیشتری نباشد، اما معتقدم در بسیاری موارد تولیدات جدید سینمایی ایران یک سر و گردن بالاتر از سینمای خیلی از کشورهاست و این را برای تعارف هم نمیگویم چون من فیلم را برای لذت بردن تماشا میکنم.
او در پایان با اشاره دوباره به برگزاری جشنواره کن با همان ابهت خاص خود گفت: تنها بخش جشنواره که رونق سالهای قبل را ندارد بازار است که اصلا در بخش فیزیکی پربار نیست. البته سال گذشته تنها بخشی از جشنواره کن که برگزار شد (به صورت مجازی) همین بازار بود و امسال هم به صورت مجازی و هم فیزیکی برگزار شده اما طبیعتاً کسانی که در مقایسه با دورههای قبل شرکت کردهاند به نظرم به نصف رسیدهاند، مثلاً از ایران بسیاری از پخشکنندهها در هر دو بخش خصوصی یا دولتی حضور ندارند و تنها غرفهای که از ایران دیدم شرکت آریا انیمیشن بود که بیشتر در حوزه تولید و ساخت انیمیشن فعال است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- تجلیل جشنواره مراکش از شان پن، کراننبرگ و نعمیه المشرقی
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد