یکی از سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن با بیان اینکه ستاد برگزاری این رویداد با اجرای تمام تشریفات و بخشهای مختلف جشنواره، تقریبا کرونا را شکست داده است میگوید، با این وجود نکته قابل توجه سطح متوسط بسیاری از فیلمهای این فستیوال است که لذت چندانی برای مخاطب تشنه سینما به جا نمیگذارند.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی از جمله سینماگرانی است که پیشتر سابقه حضور در جشنواره کن را داشته و امسال در هفتاد و چهارمین دوره این رویداد سینمایی که پس از یک سال تعطیلی و با چند ماه تاخیر در حال برگزاری است، شرکت کرده در گفتوگویی از تجربه این جشنواره در دوران کرونا صحبت کرد.
این تهیهکننده سینما که مدتی قبل هم فیلم «قصیده گاو سفید» را در جشنواره فیلم برلین داشت، بیان کرد: امسال مسئولان برگزاری جشنواره کن تمام تلاش خود را کردهاند تا با کمک دولت بعد از یک دوره برگزار نشدن جشنواره، هفتاد و چهارمین دوره را باهمان تشریفات و روشهای گذشته برگزار کنند، یعنی در حقیقت جشنواره کن به نوعی توانسته کووید ۱۹ را شکست دهد و جشنواره را به شیوه سالهای قبل برگزار کند. تنها تفاوت این است که یکسری پروتکلهای بهداشتی باید رعایت شوند از جمله اصلی ترین نکته که به ورود مسافرین مربوط میشود و امکان ورود به فرانسه با ویزای توریستی مثل سابق وجود ندارد و بر اساس نظر دولت کسانی میتوانند وارد فرانسه شوند که یکی از چهار واکسن معروف اروپا را تزریق کرده باشند. البته طبق هماهنگی انجام شده میان مسئولان جشنواره با دولت فرانسه از آنجا که تمام شرایط ورود به فرانسه در شرایط کرونایی از جمله واکسن یا هفت روز قرنطینه ممکن نبود، قرار بر انجام تست کرونا در هر ۴۸ ساعت یک بار شده که تست هم در یک محل وسیع و به صورت رایگان انجام میشود و مهمانان با کارتی که در اختیار دارند میتوانند تست دهند و بعد از پنج – شش ساعت پاسخ آن را از طریق ایمیل خود دریافت کنند.
او افزود: البته در مرکز جشنواره همه موظف به زدن ماسک هستند ولی با این حال در میان تستهایی که گرفته میشود، طبق اعلام جشنواره به طور متوسط روزانه سه تا چهار تست مثبت است و نکته جالب اینجاست که جواب این تست فقط برای ورود به کاخ جشنواره و بازار ضروری است و چک میشود، اما برای سالنهای اکران فیلم چیزی نمیخواهند، آن هم در حالی که دو سالن بزرگ جشنواره یعنی لومیر و دِبوسی با ظرفیت بسیار بالا هنگام نمایش فیلمهای پرمخاطب، با جمعیت انبوه و بدون فاصله کاملاً پر میشوند.
وی با اشاره به خدمات متفاوتی که امسال از طریق تلفن همراه به شرکتکنندگان در جشنواره داده میشود از جمله تهیه بلیت که دیگر به ایستادن در صف نیازی ندارد و در صورت حضور نیافتن برای تماشای فیلم هم باید حتما کنسلی اعلام شود، ادامه داد: دستاندکاران جشنواره سعی کردهاند تمام تشریفاتی که بزرگی این رویداد را نشان میدهد امسال هم داشته باشند، مثل حضور عکاسان در محل فرش قرمز، گارد ویژه، تشریفات و ماشینهای ویژه برای مهمانهای خاص و نیز مردم علاقهمندی که با صندلی و نردبان پشت نردهها در انتظار دیدن هنرمندان مورد علاقه خود میایستند. نکته جالب اینجاست که کن در فصل تابستان مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد، چون در اردیبهشتماه شرایط آب و هوایی فرق میکند و مسافران تابستانی کمتر هستند اما الان بجز مهمانان جشنواره، مسافران خود کن هم حضور دارند که در خارج از محوطه جشنواره هم افراد بدون ماسک تردد میکنند.
موسوی با اشاره به کاهش قابل توجه حضور خبرنگارها در جشنواره امسال، درباره فیلمهای دوره هفتاد و چهارم جشنواره کن گفت: امسال استقبال از همه فیلمها خوب بوده و نسبتاً تماشاگران خوبی دارند گرچه بهخاطر شرایط کرونا و ضوابط ورود به فرانسه تعداد کل تماشاگران نسبت به گذشته کمتر شده است. ما از ایران دو فیلم اصغر فرهادی و پناه پناهی را داریم ولی در میان فیلمهای خارجی نکته عجیب برای من، سطح کیفی فیلمها بود یعنی با توجه به علاقهای که به تماشای فیلم بعد از حدود دو سال تعطیلی سینما داشتم، شگفتزده و متاسف شدم که از بین ۱۸ فیلمی که تا به حال دیدهام بیشتر آنها در حد متوسط بودند و حتی فیلم شان پن هم راضیکننده نبود. این در حالی است که با اطمینان میتوانم بگویم بیشتر آنها از برخی فیلمهای تولید شده در ایران ضعیفتر هستند و شاید یک سهمیهبندی سبب میشود که از یک کشور فیلمهای بیشتری نباشد، اما معتقدم در بسیاری موارد تولیدات جدید سینمایی ایران یک سر و گردن بالاتر از سینمای خیلی از کشورهاست و این را برای تعارف هم نمیگویم چون من فیلم را برای لذت بردن تماشا میکنم.
او در پایان با اشاره دوباره به برگزاری جشنواره کن با همان ابهت خاص خود گفت: تنها بخش جشنواره که رونق سالهای قبل را ندارد بازار است که اصلا در بخش فیزیکی پربار نیست. البته سال گذشته تنها بخشی از جشنواره کن که برگزار شد (به صورت مجازی) همین بازار بود و امسال هم به صورت مجازی و هم فیزیکی برگزار شده اما طبیعتاً کسانی که در مقایسه با دورههای قبل شرکت کردهاند به نظرم به نصف رسیدهاند، مثلاً از ایران بسیاری از پخشکنندهها در هر دو بخش خصوصی یا دولتی حضور ندارند و تنها غرفهای که از ایران دیدم شرکت آریا انیمیشن بود که بیشتر در حوزه تولید و ساخت انیمیشن فعال است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- تجلیل جشنواره مراکش از شان پن، کراننبرگ و نعمیه المشرقی
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه