یکی از سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن با بیان اینکه ستاد برگزاری این رویداد با اجرای تمام تشریفات و بخشهای مختلف جشنواره، تقریبا کرونا را شکست داده است میگوید، با این وجود نکته قابل توجه سطح متوسط بسیاری از فیلمهای این فستیوال است که لذت چندانی برای مخاطب تشنه سینما به جا نمیگذارند.
به گزارش سینماسینما غلامرضا موسوی از جمله سینماگرانی است که پیشتر سابقه حضور در جشنواره کن را داشته و امسال در هفتاد و چهارمین دوره این رویداد سینمایی که پس از یک سال تعطیلی و با چند ماه تاخیر در حال برگزاری است، شرکت کرده در گفتوگویی از تجربه این جشنواره در دوران کرونا صحبت کرد.
این تهیهکننده سینما که مدتی قبل هم فیلم «قصیده گاو سفید» را در جشنواره فیلم برلین داشت، بیان کرد: امسال مسئولان برگزاری جشنواره کن تمام تلاش خود را کردهاند تا با کمک دولت بعد از یک دوره برگزار نشدن جشنواره، هفتاد و چهارمین دوره را باهمان تشریفات و روشهای گذشته برگزار کنند، یعنی در حقیقت جشنواره کن به نوعی توانسته کووید ۱۹ را شکست دهد و جشنواره را به شیوه سالهای قبل برگزار کند. تنها تفاوت این است که یکسری پروتکلهای بهداشتی باید رعایت شوند از جمله اصلی ترین نکته که به ورود مسافرین مربوط میشود و امکان ورود به فرانسه با ویزای توریستی مثل سابق وجود ندارد و بر اساس نظر دولت کسانی میتوانند وارد فرانسه شوند که یکی از چهار واکسن معروف اروپا را تزریق کرده باشند. البته طبق هماهنگی انجام شده میان مسئولان جشنواره با دولت فرانسه از آنجا که تمام شرایط ورود به فرانسه در شرایط کرونایی از جمله واکسن یا هفت روز قرنطینه ممکن نبود، قرار بر انجام تست کرونا در هر ۴۸ ساعت یک بار شده که تست هم در یک محل وسیع و به صورت رایگان انجام میشود و مهمانان با کارتی که در اختیار دارند میتوانند تست دهند و بعد از پنج – شش ساعت پاسخ آن را از طریق ایمیل خود دریافت کنند.
او افزود: البته در مرکز جشنواره همه موظف به زدن ماسک هستند ولی با این حال در میان تستهایی که گرفته میشود، طبق اعلام جشنواره به طور متوسط روزانه سه تا چهار تست مثبت است و نکته جالب اینجاست که جواب این تست فقط برای ورود به کاخ جشنواره و بازار ضروری است و چک میشود، اما برای سالنهای اکران فیلم چیزی نمیخواهند، آن هم در حالی که دو سالن بزرگ جشنواره یعنی لومیر و دِبوسی با ظرفیت بسیار بالا هنگام نمایش فیلمهای پرمخاطب، با جمعیت انبوه و بدون فاصله کاملاً پر میشوند.
وی با اشاره به خدمات متفاوتی که امسال از طریق تلفن همراه به شرکتکنندگان در جشنواره داده میشود از جمله تهیه بلیت که دیگر به ایستادن در صف نیازی ندارد و در صورت حضور نیافتن برای تماشای فیلم هم باید حتما کنسلی اعلام شود، ادامه داد: دستاندکاران جشنواره سعی کردهاند تمام تشریفاتی که بزرگی این رویداد را نشان میدهد امسال هم داشته باشند، مثل حضور عکاسان در محل فرش قرمز، گارد ویژه، تشریفات و ماشینهای ویژه برای مهمانهای خاص و نیز مردم علاقهمندی که با صندلی و نردبان پشت نردهها در انتظار دیدن هنرمندان مورد علاقه خود میایستند. نکته جالب اینجاست که کن در فصل تابستان مورد استقبال بیشتری قرار میگیرد، چون در اردیبهشتماه شرایط آب و هوایی فرق میکند و مسافران تابستانی کمتر هستند اما الان بجز مهمانان جشنواره، مسافران خود کن هم حضور دارند که در خارج از محوطه جشنواره هم افراد بدون ماسک تردد میکنند.
موسوی با اشاره به کاهش قابل توجه حضور خبرنگارها در جشنواره امسال، درباره فیلمهای دوره هفتاد و چهارم جشنواره کن گفت: امسال استقبال از همه فیلمها خوب بوده و نسبتاً تماشاگران خوبی دارند گرچه بهخاطر شرایط کرونا و ضوابط ورود به فرانسه تعداد کل تماشاگران نسبت به گذشته کمتر شده است. ما از ایران دو فیلم اصغر فرهادی و پناه پناهی را داریم ولی در میان فیلمهای خارجی نکته عجیب برای من، سطح کیفی فیلمها بود یعنی با توجه به علاقهای که به تماشای فیلم بعد از حدود دو سال تعطیلی سینما داشتم، شگفتزده و متاسف شدم که از بین ۱۸ فیلمی که تا به حال دیدهام بیشتر آنها در حد متوسط بودند و حتی فیلم شان پن هم راضیکننده نبود. این در حالی است که با اطمینان میتوانم بگویم بیشتر آنها از برخی فیلمهای تولید شده در ایران ضعیفتر هستند و شاید یک سهمیهبندی سبب میشود که از یک کشور فیلمهای بیشتری نباشد، اما معتقدم در بسیاری موارد تولیدات جدید سینمایی ایران یک سر و گردن بالاتر از سینمای خیلی از کشورهاست و این را برای تعارف هم نمیگویم چون من فیلم را برای لذت بردن تماشا میکنم.
او در پایان با اشاره دوباره به برگزاری جشنواره کن با همان ابهت خاص خود گفت: تنها بخش جشنواره که رونق سالهای قبل را ندارد بازار است که اصلا در بخش فیزیکی پربار نیست. البته سال گذشته تنها بخشی از جشنواره کن که برگزار شد (به صورت مجازی) همین بازار بود و امسال هم به صورت مجازی و هم فیزیکی برگزار شده اما طبیعتاً کسانی که در مقایسه با دورههای قبل شرکت کردهاند به نظرم به نصف رسیدهاند، مثلاً از ایران بسیاری از پخشکنندهها در هر دو بخش خصوصی یا دولتی حضور ندارند و تنها غرفهای که از ایران دیدم شرکت آریا انیمیشن بود که بیشتر در حوزه تولید و ساخت انیمیشن فعال است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





