پولهاییکه در سینما شسته میشوند / موسوی: دستمزد بازیگران را بدون فکر به سود و زیانش دو برابر کردند
غلامرضا موسوی عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیهکنندگان در برنامه «هفت» با اشاره به مسئله پولشویی در سینمای ایران، به حضوری افرادی به عنوان سرمایهگذار اشاره کرد که نگران بازگشت سرمایهشان نیستند.
به گزارش سینماسینما، شامگاه جمعه اول بهمن ماه، موضوع سینمای کودک با حضور ابوالحسن داودی، کارگردان سینما در برنامه تلویزیونی «هفت» مورد بررسی قرار گرفت. هفته گذشته نیز این برنامه در بخش اول به همین موضوع اختصاص داشت.
بهدلیل محدودیتها سینمای کودک جایگزین سینمای خانوادگی شد
ابوالحسن داودی، در ابتدای این میزگرد درخصوص ضعف سالهای اخیر این ژانر در سینمای ایران گفت: «من معتقدم به دلیل محدودیتها و تغییراتی که سینمای پس از انقلاب کرد و مفهومی که از سینما وجود داشت، سینمای کودک جایگزین یکجور سینمای خانوادگی، مجموعه ملودرام ها، سینمای اجتماعی و… شد. دقیقا از سر ناچاری که در قالب دیگری نمیشد بیان کرد. بسیاری از مسائلی که آن زمان در سینمای کودک و البته در سینمای کمدی بیان میشد، عملا در سینمای بزرگسال نمیشد بیان کرد و دچار ممیزی می شد. شاید یکی از دلایل موفقیت سینمای ایران در خارج از کشور هم همین بود.»
کارگردان فیلم «تقاطع» افزود: «برخی تصور میکنند اگر بخواهند برای بچهها فیلم بسازند، ضعف ها ایرادی ندارد و باید کودکانه و با منطق ضعیف حرف زد و فیلم ساخت. اما برخلاف تصور عمومی اینکه کودکان بسیاری از مسائل را نمی فهمند، آنها به خوبی متوجه می شوند و باید سعی کرد فیلمی همه فهم ساخت.»
داودی در پاسخ به این سوال افخمی که چقدر ممکن است تولید فیلم های کودک در گذشته به دغدغه فیلمسازان و اینکه خود کارگردانان فرزندانی در سنین کودکی داشتند مر تبط باشد، اظهار داشت: «من خودم ناخودآگاه زمانی به سراغ فیلمی با موضوع جوانان «تقاطع» رفتم که فرزندانم جوان شده بودند. یا فیلم «سفر جادویی» را زمانی ساختم که دخترم شش ساله بود. این را قبول دارم که به نوعی ما به دغدغه های شخصی خود میپرداختیم. به هر حال احساس نیاز برای تولید یک فیلم از مسائل مهم است و شاید امروز فیلمسازان ما در مقطعی از زندگی نیستند که بیشتر به سراغ سینمای کودک بروند.»
سرمایهگذارانی که سود و زیان برایشان مهم نیست
بخش دوم برنامه سینمایی دیشب «هفت» با حضور غلامرضا موسوی، عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان سینما و حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی درباره پولشویی در شبکه نمایش خانگی به روی آنتن رفت.
غلامرضا موسوی در ابتدای صحبتهای خود در این میزگرد گفت: «دو سال پیش در محاسباتم متوجه شدم جماعتی به سینما یا نمایش خانگی میآیند و اصلا نگران بازگشت پول خود نیستند. خب گاهی با افرادی برخورد میکردیم که سینما را بهخاطر مسائل حاشیهای و شهرتش میخواستند، اما اینکه شخصی میلیاردها تومان پول به میان بیاورد و ضرر کند، اما خیالش نباشد، جای تعجب داشت.»
این تهیه کننده افزود: «موردی بود که یک فرد با خرید یک مجتمع ۴۰ میلیاردی آن را با ۱۶۰ میلیارد تومان سود به یک بانک فروخت. این فرد که در یک معامله خود دو برابر بیشتر از چرخه مالی یک سال سینمای ایران درآمد کسب کرده است، معلوم نیست همان ۴۰ میلیارد را هم با پول بانک بهدست نیاورده باشد. او در واقع برای پاک کردن پولش سراغ سینما میآید، پولشویی از اینجا شروع می شود. او باید این پول را توجیه کند. اگر پول شما سالم باشد و وارد هر شغلی شوید، ریال به ریالش حساب کتاب دارد. برای همین چنین فردی یک مرتبه دستمزدها را دوبرابر میکند و ضرر و زیان برایش مهم نیست.»
حسین پارسایی، مدیرکل دفتر نمایش خانگی نیز در ادامه این بحث اظهار داشت: «اعتبار سینمای ایران سبب میشود که برخی سرمایههای کلان خود را به این سمت سرایز کنند. آیا این سرمایههای مشکوک صرفا شامل حامل شبکههای نمایش خانگی است؟ یا وارد تولید سینما نیز شده است؟ مسئولیت بررسی و نظارت و برخورد با این مشکل با کیست؟ اساسا هدف چیست؟ من فکر می کنم این آمد و شد سرمایه های مشکوک، بیشتر از دو سال قدمت دارد. اما اساسا رسیدگی به سرمایههای مشکوک در حوزه تولید برعهده کیست؟ سازمان بررسی، صنف، شورای تهیه کنندگان؟»
مسئلهای به نام دستمزدهای بالا
موسوی در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد: «ما چندی پیش نامهای به آقای ایوبی نوشتیم و درباره دستمزدهای بالای برخی از این پروژه ها، هشدار دادیم. وقتی کنترل این دستمزدها را صنف برعهده بگیرد، اینجاست که میشود فیلم را کنترل کرد.»
پارسایی هم افزود: «من در دفتر نمایش خانگی مجاز نیستم برای مشروع یا غیرمشروع بودن سرمایه یک سرمایه گذار استعلام کنم. اصلا از کجا استعلام کنم؟ ما چه دستورالعمل بازدارندهای داریم که چنین مسئله ای رخ ندهد؟ لذا هرگونه مداخله به ترتیبی که سبب شود دخالتهای دولت در کار بخش خصوصی بیش از پیش شود، ضرر دارد.»
غلامرضا موسوی در پاسخ به این سوال افخمی که آیا شورای صنفی قاطعیت و توانایی برخورد با پولشویی را دارد، گفت: «یکسری مسئولیت خواسته یا ناخواسته برای دولت تعریف شده است که در برابر آن مقاومت میشود. مثلا از آقای ایوبی خواستیم که هرگونه کمک یا وامی به تهیه کنندهای داده میشود، اعلام رسمی شود تا شفافسازی صورت بگیرد. هرچند اصل قضیه را پذیرفتهاند، اما اقدامی صورت نگرفته است.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیحات تهیهکننده درباره تولید «کیک محبوب من»
- «کیک محبوب من» جایزه فیپرشی را گرفت
- گزارش ورایتی از عرضه جهانی و حق پخش «کیک محبوب من»
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- دو نامه خطاب به خانه سینما در یک روز؛ شکاف دوباره میان تهیهکنندگان/ موسوی و هاشمی روبروی هم
- معرفی هیات داوران بخش سینمایی یک جشنواره/ مهتاب کرامتی و پژمان بازغی فیلمهای ورزشی را داوری میکنند
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند